C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Rikkert
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:55
Bezit: C50

C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Rikkert »

Hallo allemaal,

Ik heb een C50 (OT) blok in elkaar gezet met losse onderdelen en een cylinder en kop van een SS blok.
(Mijn C50 had een vierbak met handkoppeling en ik wilde weer een originele halfautomatische koppeling hebben)
Alles lijkt goed te zijn gegaan, op één ding na:
De halfautomatische koppeling ontkoppelt niet bij laag toerental. Bij het schakelen geeft ie een grote schok en bij afremmen slaat de motor af omdat ie niet ontkoppelt.

Ik heb de koppeling verschillende keren afgesteld en dit krijg ik niet opgelost.

Nu heb ik een vraag:
Mijn koppeling is, wanneer ik het koppelingscarter verwijderd heb, gekoppeld; Je kunt de krukas niet ronddraaien zonder dat het grote tandwiel ook draait. Klopt dit?
Ik denk het niet... hoe kan de krukas, bij stationair draaien, anders ontkoppelt van de aandrijving zijn...
(Deze koppeling heeft trouwens rolletjes die door de centrifugale kracht de koppeling laten koppelen)

Misschien heb ik de koppeling niet goed in elkaar gezet...
Wanneer ik hem van de krukas haal, dan zit ie vast. Hij is dan "gekoppeld".

Ik hoop dat iemand dit herkent.

Groeten,

Rik

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door NIX »

Klinkt alsof de schuine vlakjes van de grondplaat flink zijn ingeslagen. De rollen blijven dan in de buitenste stand staan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Rikkert
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:55
Bezit: C50

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Rikkert »

Hoi NIX.

Hier dacht ik ook aan, want die zijn wel wat ingesleten.
Ik heb het (in een eerder stadium) bij Loef laten controleren.
Daar zeggen ze dat die altijd wat versleten zijn, maar dat deze er nog goed uitzien.

Daarnaast, wanneer je de koppeling in elkaar zet, zitten de rolletjes aan de binnenkant.
Mijn vraag is of de koppeling in die toestand 'gekoppeld' moet zijn, of vrij moet kunnen ronddraaien.

Bedankt voor het meedenken!

Rik

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Eric »

Als het deksel eraf is, dan klopt het dat de koppeling koppelt(Ik denk niet door frictie van de platen). Ook als het deksel erop zit, zal de koppeling koppelen, anders kan je de brommer ook niet starten omdat de kickstarter op de bak zit. Ook kan je bij een semi de ring die de boel bij elkaar houdt, gewoon loshalen, dus er kan niet echt veel spanning op de platen staan, en dus ook weinig frictie. Dat je de brommer dan kan starten en in de versnelling kan zetten, zonder weg te rijden, zal denk ik dan komen door die 2 dingen in het hart van de koppeling. Als je de toeren dan gaat verhogen, gaan de rollen naar buiten die de platen tegen elkaar drukken.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem met mijn Singa en ik rijd er al een jaar mee rond. Ik moet bij stilstaan dus mijn voet op de koppeling houden of hem in zijn vrij zetten.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door hypercub »

heb je de juiste bronzen bus gebruikt?
Life is too short for lousy coffee.

Rikkert
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:55
Bezit: C50

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Rikkert »

Hoi Eric,

Goeie tip! Meteen geprobeerd en inderdaad, je kunt kicken en dus is de koppeling gekoppeld. Wanneer je de stelschroef verder naar links draait (vaster) dan slipt de koppeling wanneer je kickt.
Klinkt allemaal goed, en toch is er volgens mij iets mis...

Klopt het dat, wanneer je hem met de motor uit in z'n 1 zet (naar boven), en je rolt naar voren of naar achteren, de motor dan ook meedraait?
Ik zou denken dat dan die 'schroef bus' in het midden van het koppelingshuis in actie komt. Die zou er voor zorgen dat ie naar één kant ontkoppelt ..


En @ Hypercup: zoiets kan het goed zijn. Dat ik een verkeerde bronzen bus heb. Het blok is samengesteld... ik vond dat het goed paste.. geen wrijving of zo.. liep soepel.. hoe weet je dat ie niet goed is? Afmetingen?

Ik lees dat je bij het stoplicht de motor in z'n één zet, je het schakelpedaal loslaat en de motor stationair laat lopen, dan gas geeft en rustig wegrijdt ...

Is dat haalbaar?

Dank voor het meedenken.

Rik

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Ben C50 »

Bij mijn c50 zat de koppeling ooit ook verkeerd in elkaar. Toen zat hij ook gekoppelt/vast in beide richtingen. Ik heb hem later goed in elkaar gezet (had de verkeerde platen) en toen kon ik de koppeling, wanneer ik hem los in de hand had, 1 kant op draaien met wat weerstand, en de andere kant op zat hij vast. Dit betekent dat je de brommer wel aan kunt kicken, maar de andere kant op draait hij vrij. Naar voren duwen in zijn 1 betekent dat de motor meedraait (aanduwen kan dus), maar achteruit lopen dan draait hij vrij.
Volgens mij moet het zo, want hij doet het perfect.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Eric »

Als je motor niet draait, en je zet hem in een versnelling, kan je de brommer starten door hem aan te duwen. De koppeling grijpt dan dus gewoon aan. Pas als de motor loopt, zal de semi werking gaan werken. Dan moet je hem gewoon in de versnelling kunnen zetten en hem stationair lopend neerzetten/poot van het pookje. Het motortje moet dan wel rustig draaien. Bij een beetje gas gaat de brommer rijden.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Rikkert
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:55
Bezit: C50

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Rikkert »

Ik ben wat verder.
De buitenste stalen koppelingsplaat is niet plat, maar konisch en niet recht maar met 4 'bergjes'.
Deze had ik er zo in gezet dat ie de andere platen aandrukt. Aan de slijtage kan ik zien dat die er altijd zo ingezeten heeft.
Maar wanneer ik hem er andersom inzet, dan kun je de koppeling wel draaien. En wanneer je hem terug draait koppelt ie door die schroefbus.

Herkent iemand zo'n 'konische' buitenste stalen koppelingsplaat? En hoe moet die erop?

Alvast bedankt!

Rik

Rikkert
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:55
Bezit: C50

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door Rikkert »

Het is opgelost!

Die konische buitenste stalen koppelingsplaat heb ik vervangen door een platte stalen die ik nog had liggen.
En nu doet ie het zoals men heeft beloofd!
Hij pakt soepel op bij het wegrijden, zonder dat ik het pookje hoef te beroeren.

Ik ben toch benieuwd waar die konische plaat dan op moet...

Maar voor iedereen die met hetzelfde zit: wanneer je de c50 OT automatische koppeling los hebt, moet je hem kunnen draaien, en is hij dus niet vast maar vrij. Tijdens het kicken draait ie zich vast door het schroefbus mechaniek binnen in de koppeling.

Bedankt allemaal voor het meedenken!!!

Rik

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5171
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door stoterstangen90 »

die conische plaat is waarschijnlijk een kapotgedrukte plaat.
Gebeurt overigens vaak bij verkeerd gemonteerde SS/CD eenplaatskoppelingen.

Wellicht later in de C koppeling terecht gekomen.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 halfautomatische koppeling vast of vrij?

Bericht door NIX »

Ik heb hier ook diverse diafragmaveren gehad. Ik heb ze graag als HVN HDD prijzenmoedermateriaal.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie