Motor probleempje met Dax.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 10 dec 2008 12:16
- Locatie: Ergens in het midden van NL.
Motor probleempje met Dax.
Hallo,
Ik heb even een vraag, aangezien ik al flink aan het zoeken ben geweest.
Maar het even echt niet zo snel weet waar ik nu nog verder moet gaan zoeken.
Als ik met mijn dax ga rijden, volledig orginele ST70 uit 1972, met de platte Hitachi ontsteking.
En dat gaat zeker 10km onafgebroken aanelkaar gewoon goed, daarna gaat hij een beetje moeilijk lopen en stotteren.
Daarna stopt hij er gewoon compleet mee.
Blok is vrij aan de warme kant vind ik zelf, zeker maar voor en stuk van 10km.
Op dat moment is hij niet meer te starten, maar enigszins afgekoeld dan doet hij het weer.
Maar binnen 10km op de terugweg naar huis stopt hij dan weer, zelfde probleem als het ware.
Qua ontsteking vervangen zijn, punten, condensator, bobine, alle orgineel Honda.
Zelf heb ik wel het idee, dat het iets met ontsteking te maken moet hebben, maar wat??
Wie heeft een idee, of zijn er nog ervaringsdeskudige met soort gelijk probleem.
Die dit hebben weten op te lossen??
Alvast bedankt.
Ik heb even een vraag, aangezien ik al flink aan het zoeken ben geweest.
Maar het even echt niet zo snel weet waar ik nu nog verder moet gaan zoeken.
Als ik met mijn dax ga rijden, volledig orginele ST70 uit 1972, met de platte Hitachi ontsteking.
En dat gaat zeker 10km onafgebroken aanelkaar gewoon goed, daarna gaat hij een beetje moeilijk lopen en stotteren.
Daarna stopt hij er gewoon compleet mee.
Blok is vrij aan de warme kant vind ik zelf, zeker maar voor en stuk van 10km.
Op dat moment is hij niet meer te starten, maar enigszins afgekoeld dan doet hij het weer.
Maar binnen 10km op de terugweg naar huis stopt hij dan weer, zelfde probleem als het ware.
Qua ontsteking vervangen zijn, punten, condensator, bobine, alle orgineel Honda.
Zelf heb ik wel het idee, dat het iets met ontsteking te maken moet hebben, maar wat??
Wie heeft een idee, of zijn er nog ervaringsdeskudige met soort gelijk probleem.
Die dit hebben weten op te lossen??
Alvast bedankt.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Motor probleempje met Dax.
Ontstekingsspoel?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 15 jun 2011 16:09
- Bezit: Honda st50g
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleempje met Dax.
kleppen gesteld? (Tijd geleden iemand met zelfde probleem en na kleppen stellen was het over)
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Motor probleempje met Dax.
ik zou denken of je benzine doorvoer. (tank of carburateur)
of je hebt met een nieuwe condensator er op solderen de condensator te heet laten worden.
of je hebt met een nieuwe condensator er op solderen de condensator te heet laten worden.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: Motor probleempje met Dax.
Draai de dop eens los als je weer stilstaat. Kleine kans dat de tank vacuüm trekt.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Motor probleempje met Dax.
dat kan ook. er staat mij iets van bij dat een nieuwe honda dop daar last van had.Eric schreef:Draai de dop eens los als je weer stilstaat. Kleine kans dat de tank vacuüm trekt.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: Motor probleempje met Dax.
Ik had inderdaad soortgelijk probleem, uitlaatklep op .07 ipv .05 hielp (bij de cb)
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 10 dec 2008 12:16
- Locatie: Ergens in het midden van NL.
Re: Motor probleempje met Dax.
Brandstof problemen zijn echt uitgesloten, tankdopje is de oude orginele die er gewoon op hoort te zitten.
Voorheen ook nooit problemen mee gehad, problemen zijn echt van de afgelopen weken eigenlijk.
En kleppen lijkt mij echt onwaarschijnlijk, aangezien, ik eigenlijk het onderhoud schema aanhoud wat in honda boeken/haynes staat.
Laatste waar aangezeten is, is natuurlijk de ontsteking, en toen is een korte tijd daarna het gedoe begonnen??
Vraagje: Onstekingspoel kapot hoe is dit te checken, aangezien je spoel het toch doet, of juist niet?
Of wat zijn hier voor mogelijkheden in allemaal??, en is een spoel gewoon een spoel??, is dit zomaar te wisselen ook?
Voorheen ook nooit problemen mee gehad, problemen zijn echt van de afgelopen weken eigenlijk.
En kleppen lijkt mij echt onwaarschijnlijk, aangezien, ik eigenlijk het onderhoud schema aanhoud wat in honda boeken/haynes staat.
Laatste waar aangezeten is, is natuurlijk de ontsteking, en toen is een korte tijd daarna het gedoe begonnen??
Vraagje: Onstekingspoel kapot hoe is dit te checken, aangezien je spoel het toch doet, of juist niet?
Of wat zijn hier voor mogelijkheden in allemaal??, en is een spoel gewoon een spoel??, is dit zomaar te wisselen ook?
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: Motor probleempje met Dax.
Maar heb je gecontroleerd of de kleppen echt goed staan?
-
- chaly addict
- Berichten: 18832
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Motor probleempje met Dax.
Makkelijkste manier van ontsteking checken is een andere te monteren en kijken of het probleem dan weg is. Een spoel kan in koude toestand doen wat hij moet doen, ook met een breuk. Opwarmen kan leiden tot onderbreking van de spoel, tot de boel weer is afgekoeld. Soms is een spoel gewoon een losse spoel, soms zit ie doorverbonden met de andere. Ik heb maagdelijke op het oog perfecte ontstekingen gehad die hetzelfde irritante gedrag vertoonden.
Los daarvan: als de motor te heet wordt, moet je misschien eens kijken naar het ontstekingstijdstip of een maat grotere sproeier monteren.
Heb je gecontroleerd of de bougie wilde vonken toen hij niet startte? Heb je de dop eraf gehad of de slang losgetrokken om te checken of de tank vacuum was getrokken? Anders blijf je gokken. Kleppen in zo'n geval altijd checken om een te strakke klep uit te sluiten, stel ze desnoods op 0,07 of 0,08 om te zien of het probleem dan weg blijft. Geen dingen aannemen, controleren wat te controleren valt.
Los daarvan: als de motor te heet wordt, moet je misschien eens kijken naar het ontstekingstijdstip of een maat grotere sproeier monteren.
Heb je gecontroleerd of de bougie wilde vonken toen hij niet startte? Heb je de dop eraf gehad of de slang losgetrokken om te checken of de tank vacuum was getrokken? Anders blijf je gokken. Kleppen in zo'n geval altijd checken om een te strakke klep uit te sluiten, stel ze desnoods op 0,07 of 0,08 om te zien of het probleem dan weg blijft. Geen dingen aannemen, controleren wat te controleren valt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 10 dec 2008 12:16
- Locatie: Ergens in het midden van NL.
Re: Motor probleempje met Dax.
Ik heb even van iemand anders even los zijn ontsteking mogen lenen.
Het was dus inderdaad de ontsteking spoel die kapot is.
Als ik die vervang, zal het als het goed is opgelost moeten zijn.
Nieuwe puntjes en condensator voor de zekerheid meteen erin, en dan weer rijden yesss
Het was dus inderdaad de ontsteking spoel die kapot is.
Als ik die vervang, zal het als het goed is opgelost moeten zijn.
Nieuwe puntjes en condensator voor de zekerheid meteen erin, en dan weer rijden yesss