Tank ontroesten en coaten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
diedekaas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
Bezit: SS
Locatie: Utrecht

Tank ontroesten en coaten

Bericht door diedekaas »

Hoi iedereen,

Binnenkort wil ik graag mijn tank ontroesten. Ik had gehoord dat dit makkelijk kon door je tank vol te gooien met hg roestoplosser. Werkt dit een beetje? Ook vroeg ik me af of het echt nodig is om hem daarna te coaten of of je er ook gewoon benzine in kunt laten zitten. Zo ja, hoe kan dat het beste?

Alvast bedankt,

Diede

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door Eric »

Benzine is redelijk hygroscopisch. Dus als een coating mogelijk is, is het mooi meegenomen.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door ciebie »

Cola werkt ook heel aardig, een paar flessen euroshopper cola er in, en dan een paar dagen laten staan.
Over coaten heb ik eigenlijk alleen maar slechte dingen gehoord, gaat los zitten, of werkt niet goed. Ik zou de tank ontroesten, schoonmaken en voor de zekerheid een filtertje in de benzineslang doen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door NIX »

Ik ben ook geen fan van coating. Goed ontroesten, flink naspoelen met water en een beetje zeep, goed drogen en weer vullen.

HG gaat, citroenzuur gaat, azijn gaat, electrisch met een sodabadje gaat, net wat je leuk vindt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

HenkvB
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2014 20:57
Bezit: Honda PF50 Novio en Honda PS50K
Locatie: Horst

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door HenkvB »

Ik heb onlangs twee tankjes die behoorlijk waren aangetast met rust arrestor en tanksealer behandeld.
Tankjes zijn goed ontroest en de coating is benzine bestendig. Tot nu toe nog geen problemen.
Kijk maar even op onderstaande link. Overigens zou ik ook een filtertje plaatsen voor de zekerheid.Kan nooit kwaad

http://www.rustarrestor.nl/index.php

Henk

diedekaas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
Bezit: SS
Locatie: Utrecht

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door diedekaas »

Heb hem volgeflikkerd met cola. Ben benieuwd naar het resultaat.

Reemextreem
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2013 22:54
Bezit: Ss50
Locatie: Leiden

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door Reemextreem »

Inderdaad een filtertje en daarbij zorgen dat je tank niet voor lange tijd leeg staat, als hij vol staat met benzine zal hij ook niet zo snel roesten.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door SBloke »

Je kunt altijd nog een handje schroeven erin gooien en lekker gaan schuren/schrapen door je tank heen en weer te wiegen. Een hele tijd geleden heb ik nog eens het verhaal gehoord van iemand die zijn tank, met schroeven erin, in een betonmolen had gestopt (met kussens eromheen) om zo zijn tankje te ontroesten. :lol:

Verder zijn er eigenlijk meer dan genoeg mogelijkheden. HG roestoplosser ben ik zelf altijd wel tevreden over geweest. Maar pas op met je lak, en spoel je tank heel erg goed na natuurlijk. Coatings, ja het kan, maar ze zijn of slecht, of erg prijzig. Ik zou het niet doen.

En, monteer natuurlijk ook een filtertje in je benzineslang zodat eventuele losgekomen stukjes in een later stadium niet je carb bereiken. Eigenlijk zou iedereen standaard een filtertje moeten monteren. En dan natuurlijk wel eentje die doorzichtig is zodat je kunt zien waarom je hem gemonteerd had. 8-)
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door Soop »

citroenzuur is erg goedkoop en werkt goed. je moet het wel minstens 24 uur de tijd geven. En goed GOED naspoelen (sommigen zeggen kokend water/of gewoon benzine).

Cola is wel erg plakkerig, met al dat suiker. En het bijt niet genoeg.

electrolyse kan ook natuurlijk.

GeertSS50ZK3
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:30
Bezit: Honda SS50ZK3 1979
Locatie: Boxtel

Re: Tank ontroesten en coaten

Bericht door GeertSS50ZK3 »

Ik heb afgelopen weekend de tank van mijn SS gedaan. Ik heb wel als voordeel dat de lak eraf is dus ik hoef verder niet voorzichtig te zijn maar het resultaat met citroenzuur is verbazingwekkend mooi. Ook moet ik toegeven dat ik de aangegeven dosering van 30 gram per liter en de aangegeven tijd van 24-48 uur ruim heb overschreden, maar het resultaat mag er zeker zijn. Echt brand- en brandschoon. Ik heb afgelopen zaterdagmiddag de tank gevuld met 500 (!) gram PUUR citroenzuurpoeder van de online drogist in Duitsland en daarna de tank tot de nok gevuld met enkel kokend water en daarna het geheel tot gisteravond met rust gelaten. vanavond haal laat ik hem leeglopen en spoel ik hem goed na, eerst met heet water en zeep en dan nog een paar keer met alleen loeiheet water waarna ik het tankje ondersteboven bij de verwarming leg. Omdat het spuiten nog even gaat duren kan ik nu mooi zien hoe lang het duurt voor er weer vliegroest in komt. Voor de zekerheid heb ik zo'n setje van tankcure in huis gehaald, maar na het lezen van bovenstaande hoop ik die niet nodig te hebben. Dat filtertje komt er straks sowieso tussen trouwens.

@diedekaas hoe ging het met cola eigenlijk? Ik ben benieuwd want het plakt natuurlijk als de ziekte :P

Plaats reactie