ontsekingsprobleem cb
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
ontsekingsprobleem cb
Hier ben ik met alweer een cb-probleem
Wanneer de cv op temperatuur komt, begint hij soms wel en soms weer niet te pruttelen.
Het lijkt dan alsof hij even wel en weer even niet vonkt. Hogere toeren = minder problemen.
Vooral door de willekeur van de momenten waarop hij wel/niet moeilijk doet verdenk ik een klein breukje in het ontsekingsspoel. Kan dat deze problemen veroorzaken?
(indien ja: wie heeft er zo-eentje op overschot?)
Thanks!
Wanneer de cv op temperatuur komt, begint hij soms wel en soms weer niet te pruttelen.
Het lijkt dan alsof hij even wel en weer even niet vonkt. Hogere toeren = minder problemen.
Vooral door de willekeur van de momenten waarop hij wel/niet moeilijk doet verdenk ik een klein breukje in het ontsekingsspoel. Kan dat deze problemen veroorzaken?
(indien ja: wie heeft er zo-eentje op overschot?)
Thanks!
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
- Bezit: SS
- Locatie: Utrecht
Re: ontsekingsprobleem cb
Probleem heb ik ook weleens gehad. Kwam door lege benzinetank en/of te arm afgesteld.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: ontsekingsprobleem cb
Benzinetank is 20km geleden volgetankt, kan echt het probleem niet zijn, kraantje loopt goed door en vlotter is goed afgesteld.
Te arm is het mengsel ook niet denk ik, kan ik nog wel eens nakijken maar zou dan echt de triple check zijn...
Te arm is het mengsel ook niet denk ik, kan ik nog wel eens nakijken maar zou dan echt de triple check zijn...
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
- Bezit: SS
- Locatie: Utrecht
Re: ontsekingsprobleem cb
Oké, dan zou het idd weleens aan de ontsteking kunnen liggen.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: ontsekingsprobleem cb
Hoe staat het met je condensator en bobine? Had je die al eens vervangen, of gecontroleerd?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: ontsekingsprobleem cb
Bobine is recent (pakweg 3 maanden geleden) vervangen door een imitatie bobine. Daarbij heb ik de aansluiting aan het frame (die denk ik ook voor massa zorgt) even lichtjes opgeschuurd en proper gemaakt voor montage.
Condensator lijkt ok, dit omdat er geen vonken tussen de puntjes zijn (héél af en toe eentje) en er geen verschil is tussen licht aan/uit.
Ik kan ook melden dat het pruttelen gepaard gaat met geknetter in de uitlaat. (zonet gemerkt, minder lawaai van andere weggebruikers rond 2u).
Condensator lijkt ok, dit omdat er geen vonken tussen de puntjes zijn (héél af en toe eentje) en er geen verschil is tussen licht aan/uit.
Ik kan ook melden dat het pruttelen gepaard gaat met geknetter in de uitlaat. (zonet gemerkt, minder lawaai van andere weggebruikers rond 2u).
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
- Bezit: SS
- Locatie: Utrecht
Re: ontsekingsprobleem cb
De aansluiting tussen de bougiedop en bougiekabel kan ook weleens slecht zijn. Dat kun je ook nog controleren. En staan je punten wel op tijd?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: ontsekingsprobleem cb
de bougiedop is echt pas vervangen... ik zal die voor de zekerheid nog eens heraansluiten en een stukje van de kabel afhalen.
Ik denk dat de punten wel op tijd staan. Het probleem doet zich enkel voor bij volgas, niet bij halfgas + ik haal hoge toeren als ik juist met het gas speel.
Ik denk dat de punten wel op tijd staan. Het probleem doet zich enkel voor bij volgas, niet bij halfgas + ik haal hoge toeren als ik juist met het gas speel.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 933
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: ontsekingsprobleem cb
water in de carburateur?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: ontsekingsprobleem cb
zou met het vochtige weer van afgelopen week wel kunnen... Maar hoe zou dat er in zijn gekomen, alles was goed afgesloten... anyway: zal dat binnenkort eens checken. (morgen)
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1815
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: ontsekingsprobleem cb
Klein vraagje, hoe groot is de inlaat van de cilinderkop?
Als die nog standaard is kunnen dit soort probleempjes i.c.m. een grotere carb optreden.
Als die nog standaard is kunnen dit soort probleempjes i.c.m. een grotere carb optreden.
Life is too short for lousy coffee.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: ontsekingsprobleem cb
Mijn CB had ook deze problemen, vooral bij heet weer, én flink doorkachelen ging ie wel eens wat tegensputteren.
Het zou kunnen doordat de kop gewoon té heet werd, met het doorkachelen in warm weer.
Het zou op te lossen zijn met een grotere oliepomp (meer capaciteit, om de kop te koelen met olie)
Heb de brommer verkocht met probleem en al, weet dus niet of het zou helpen.
Ik moet zeggen ; m'n C50 heeft er ook wat last van.
Je zou kunnen proberen een wat grotere sproeier te monteren, of de gasnaald wat naar boven te stellen...
Misschien helpt het!
Een ding is zeker...die Honda's zijn meestal verrekte nauwkeurig in afstelling!! (maar dan heb je ook wat!!!)
Het zou kunnen doordat de kop gewoon té heet werd, met het doorkachelen in warm weer.
Het zou op te lossen zijn met een grotere oliepomp (meer capaciteit, om de kop te koelen met olie)
Heb de brommer verkocht met probleem en al, weet dus niet of het zou helpen.
Ik moet zeggen ; m'n C50 heeft er ook wat last van.
Je zou kunnen proberen een wat grotere sproeier te monteren, of de gasnaald wat naar boven te stellen...
Misschien helpt het!
Een ding is zeker...die Honda's zijn meestal verrekte nauwkeurig in afstelling!! (maar dan heb je ook wat!!!)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: ontsekingsprobleem cb
De kop is een standaard CB - j kop, weet niet hoe groot die inlaat is. Wat mij vooral verbaast is de willekeur ervan:
Zowel bij warme als koude motor problemen, in hoge én lage toeren, enzovoort. Het ene moment rijdt het ding als een speer, 2sec later vuurwerk in de uitlaat en bwaaaaapen, 10sec later weer een speer.
Dus: te warme motor niet de oorzaak, want ook bij koude motor problemen.
Zowel bij warme als koude motor problemen, in hoge én lage toeren, enzovoort. Het ene moment rijdt het ding als een speer, 2sec later vuurwerk in de uitlaat en bwaaaaapen, 10sec later weer een speer.
Dus: te warme motor niet de oorzaak, want ook bij koude motor problemen.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 03 mei 2009 11:15
- Bezit: Honda CB50J, Kymco Activ 50
- Locatie: Almelo
Re: ontsekingsprobleem cb
Dit is een typisch probleem van een defecte condensator.
Heb het zelfde probleem gehad en nadat de condensator vervangen was .... opgelost en loopt alles weer als een tierelier.
Het kan komen doordat je te veel toeren draait en daardoor de spanning net iets te hoog op loopt waardoor de condensator het kan begeven.
Je stelt alles goed af de brommer pakt netjes aan en dan rij je weg en lijkt er iets aan de hand en uit het niets begint ie te pruttelen en te knallen enz enz .( defecte condensator)
Ik jaag mijn cb niet meer boven de 8000 toeren
Heb het zelfde probleem gehad en nadat de condensator vervangen was .... opgelost en loopt alles weer als een tierelier.
Het kan komen doordat je te veel toeren draait en daardoor de spanning net iets te hoog op loopt waardoor de condensator het kan begeven.
Je stelt alles goed af de brommer pakt netjes aan en dan rij je weg en lijkt er iets aan de hand en uit het niets begint ie te pruttelen en te knallen enz enz .( defecte condensator)
Ik jaag mijn cb niet meer boven de 8000 toeren
Its a ridgie didge Honda CB50
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: ontsekingsprobleem cb
Oké. Dan zal ik dat ding eens vervangen. Weet iemand waar dat ding zit op een cb?
een gashendel kent 10 standen: alles of niets