Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Chielbie
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2014 10:36
Bezit: Honda SS50 K3

Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door Chielbie »

Hallo,

Ik heb sinds kort een SS50! Heeft een flinke opknapbeurt nodig, want heeft vooral de afgelopen jaren in de schuur gestaan. Heb een paar rondjes gereden en aan iedereen laten horen wat voor geweldig geluid hij maakt. Nu is het stil...

Ik heb namelijk geen vonk. Ik heb even naar een checklist voor de ontsteking gekeken:

Vonk moet blauw zijn: Geen vonk
Bobine rechtstreeks aan spoel: Geen vonk
Haal ontsteking los, kijk naar vonk tussen punten: Ik denk de zwarte draad uit spoel los van zwarte/witte draad van bobine: Geen vonk tussen punten.

Puntjes heb ik vervangen, maar puntjes zagen er eigenlijk prima uit. Condensator besteld, maar past helaas niet. Volgens kennis zouden puntjes vermoedelijk ingebrand zijn bij kapotte condensator, dus vermoedelijk is de spoel van de ontsteking kapot?? Of zou er toch ergens (bijvoorbeeld bij contact) een kabelbreukje kunnen zitten??

Wat ik raar vind is dat mijn koplamp geen klein lichtje geeft als ik met de kickstart probeer te starten (dus als ik met opzet mijn licht inschakel). Als inderdaad de spoel van de ontsteking kapot is, zou de licht spoel toch een klein lichtje in mijn koplamp kunnen maken bij het kickstarten? Ik ben (nog) niet echt technisch, dus ik hoop dat ik geen gekke dingen aan het roepen ben. De accu lijkt overigens in orde, die geeft ruim 6V.

Hier thuis roept iedereen dat ik een andere hobby moet gaan zoeken, maar ik geef het nog niet op :)
Heeft iemand een tip voor mij?

timd
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 15 jun 2011 16:09
Bezit: Honda st50g
Locatie: Amsterdam

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door timd »

Hi,

Waar woon je. Makkelijkst is om even bobine en ontsteking te lenen van iemand in de buurt, zodat je zeker kan uitsluiten wat er stuk is.

Welk merk ontsteking heb je?

mattijsvos
4T-MSB regular
Berichten: 391
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
Bezit: ss50
Locatie: zeist

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door mattijsvos »

dus sinds je je punten hebt vervangen vonkt ie niet meer?
punten wel goed gemonteerd?
Incompetente droeftoeters.

Chielbie
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2014 10:36
Bezit: Honda SS50 K3

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door Chielbie »

Hallo,
Ik woon in Lekkerkerk. Merk ontsteking weet ik niet, moet ik vanavond even nakijken.

Ik heb spontaan geen vonk meer. Nadat ik geen vonk meer had, heb ik bougie vervangen en voor zekerheid accu geladen. Maakte geen verschil. Daarna puntjes vervangen. Condensator besteld aan de hand van partlist SS50, maar die de diameter is iets anders.

Als mijn ontstekings-spoel stuk is, kan de licht spoel dan nog wel een stroompje geven op mijn lampen?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door nielspbr »

Chielbie schreef: Als mijn ontstekings-spoel stuk is, kan de licht spoel dan nog wel een stroompje geven op mijn lampen?
Ja, zijn twee onafhankelijke spoelen.

Chielbie
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2014 10:36
Bezit: Honda SS50 K3

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door Chielbie »

Ok, bedankt. Mijn lamp doet ook niks, en 2 spoelen tegelijk kapot lijkt niet echt waarschijnlijk.

Tip om ergens een bobine of ontsteking te lenen is inderdaad zo gek niet...zal eens informeren in de buurt.

k'zal vanavond ook eens een paar draden richting het contact doormeten. Misschien dat een kapotte draad nog het meest voor de hand liggend is?

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1840
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door hypercub »

Als niks het meer doet, controleer dan even je contactslot, dan kan je dat alvast uitsluiten.
Life is too short for lousy coffee.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door iclaudius »

Zit er een isolatiebusje/ringetje in je contactpunten waar het draadje met een boutje aan de contactpunten zit ?
Dus maakt het boutje aan het zwarte draadje geen contact met de puntjes??
En gaan ze wel open/dicht ?
Vonkt ie zonder bougie ook niet? (schroevendraaier in dop, en langs cilinderkop houden)

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4064
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door wim V8 »

Draai de bougiedop eens van de kabel en kijk of de kabel wel een vonk trekt naar massa, die ngk doppen bevatten een spoeltje die kunnen doorvikken.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Chielbie
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2014 10:36
Bezit: Honda SS50 K3

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door Chielbie »

Bedankt voor jullie reacties:

Even multimeter geleend om ff de draden van contactslot te testen. Weet niet precies hoe ik het moest aanpakken, maar heb het volgende geprobeerd: Rode draad multimeter op + van accu (is rode draad naar contact), zwarte draad multimeter op zwarte draad na contactslot (de gaat naar contactpunten dacht ik) en sleutel omgedraaid. Gebeurd niks. Maarre misschien zit ik wel dubbel + te testen...een tip?

Iclaudius, bedoel je de zwarte draad van puntjes naar condensator? Die draad zit op wit stukje plastic van puntjes onder het ringetje en een moertje...Ik denk niet dat het enkel de ontsteking is omdat ik bij het (doelloos) kickstarten ook niets zie gebeuren in mijn koplamp. Dus geen enkel teken van stroom, behalve mijn neutraallampje dan...

Wim V8, die bougiedop zal ik ook eens eraf halen, want ik ga nu gewoon alles proberen :)

mattijsvos
4T-MSB regular
Berichten: 391
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
Bezit: ss50
Locatie: zeist

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door mattijsvos »

maak anders eens foto's van je ontsteking,het liefst zonder vliegwiel
en ook ff van de bedrading va je contactslot
Incompetente droeftoeters.

Chielbie
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2014 10:36
Bezit: Honda SS50 K3

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door Chielbie »

Ok, ik zal vanavond en anders morgen een paar foto's maken van ontsteking en draden contactslot.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door Eric »

Voor de ontsteking, is alleen de zwarte draad belangrijk. Als deze door het contactslot massa maakt, heb je geen vonk.

Dus contact uit= massa zwarte draad.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door toerieteller »

Tip:bij nieuwe puntjes moet je de koppen van de puntjes even met wasbenzine schoonmaken, vaak zit er een anti roest middel op, en die geeft slecht stroom door.
en ik zou de bobine even direct doorlussen vanuit de draadboom uit het blok om zo het contaktslot uit te sluiten om te kijken of die niet kapot is.

puntjes......je krijgt er een punthoofd van...... :mrgreen:
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

Chielbie
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2014 10:36
Bezit: Honda SS50 K3

Re: Help! Mijn SS50 6V heeft geen vonk, wat nu?

Bericht door Chielbie »

Bougiekap losgetrokken, maar kabel geeft ook geen vonk helaas.

Om contact te testen heb ik rode draad multimeter op + aangesloten en zwarte draad multimeter op zwarte draad na contactslot. Contact uit geeft 7,6 volt op multimeter en bij contact aan 0volt. Conclusie is dan dat het contact goed werkt als ik Eric goed heb begrepen.

Ben ik weer terug bij ontsteking. Bougie is ok, bougiekap of geen bougiekap maakt geen verschil. Bobine kapot niet meest voor de hand liggend vlgs mij, dus tijd voor een foto van mijn ontsteking :) Ga ik morgen even doen. Moet dat verrekte boutje van het vliegwiel weer los voor ik de vliegwieltrekker kan gebruiken...

Plaats reactie