Zongshen nieuw, tikken geluid

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jul 2013 23:33
Locatie: Moere

Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door 0lenny0 »

Ik heb een blok gekocht bij motomonkeys. Het ontstekingscarter was wat beschadigt maar voor de rest zag alles er goed uit.
Nu heb ik gisteren het blok gemonteerd, kleppen gesteld, olie vervangen etc, maar telkens ik het blok start hoor ik een getik in de buurt van de kop of rond het vliegwiel.
Mijn eerste vermoeden was dat ik ergens een fout gemaakt had tijdens het stellen van de kleppen maar dit lijkt me goed (eerst op 0,05mm en 0,1mm, nu staan beide op 0,05mm). Het enige wat mij hier doet twijfelen is dat ik het bolletje van de nokkenas niet 100% goed kreeg (telkens een tand boven of onder, dus toen maar de kleppen gesteld met het bolletje 1 tand boven de markering).
De spanner voor de nokkenas heb ik ook al eens uitgehaald, maar daar was niets speciaals aan te zien.
Het wordt erger als ik meer gas geef, maar voor de rest rijdt het blok perfect.

Hier is nog een video van het getik (kun je direct na het starten horen):
http://www.youtube.com/watch?v=XhYHPZOpeq4&t=0m9s


Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door wim V8 »

Draait wel snel stationiar zeg. Is de kickstarter wel terug op zn rustpunt, dus dat het kickstart pedaal nergens tegen aan hangt?
Met de olie verversen heb je de inloopolie eruit gehaald!! Dat was niet slim.(tenzij het een tweedehandsje was).

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door hypercub »

Loopt het vliegwiel niet ergens tegenaan?
Life is too short for lousy coffee.

0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jul 2013 23:33
Locatie: Moere

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door 0lenny0 »

wim V8 schreef:Draait wel snel stationiar zeg. Is de kickstarter wel terug op zn rustpunt, dus dat het kickstart pedaal nergens tegen aan hangt?
Met de olie verversen heb je de inloopolie eruit gehaald!! Dat was niet slim.(tenzij het een tweedehandsje was).

Gr. Wim.
Was even een video tussenin om aan te tonen dat de Gorilla terug werkt. De carburateur zal ik waarschijnlijk morgen wat beter afregelen.
Kickstart is volledig op rust, en ik ben bijna 100% zeker dat het geluid zich daar niet voordoet.
Zover ik weet is die olie eerder montage olie, hiermee heeft het blok even gedraaid, waarna ik de olie afgetapt heb en vervangen heb met 10W40 dus dit zou toch geen problemen mogen geven?
hypercub schreef:Loopt het vliegwiel niet ergens tegenaan?
Het blok heeft eerst gedraaid zonder ontstekingscarter (deze paste niet door het frame) en toen maakte deze ook al zo'n geluid (zover ik toen zag zat er nergens iets tegen het vliegwiel).

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door NIX »

Dat die inloopuilenzeik er vlot uit was is geen ramp. Mogelijk moet je niet al te lang wachten met een volgende oliewissel. Tikken heb ik zo ook geen ander antwoord op dan de reeds genoemde mogelijkheden. En anders is er altijd nog garantie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jul 2013 23:33
Locatie: Moere

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door 0lenny0 »

NIX schreef:Dat die inloopuilenzeik er vlot uit was is geen ramp. Mogelijk moet je niet al te lang wachten met een volgende oliewissel. Tikken heb ik zo ook geen ander antwoord op dan de reeds genoemde mogelijkheden. En anders is er altijd nog garantie.
Ik ben van plan om de olie opnieuw te vervangen nadat ik een kleine 500km gereden heb, of zou dit al eerder moeten gebeuren?
Van die garantie vraag ik me enkel af of het iets uitmaakt dat ik: zelf het blok gemonteerd heb, de stekker van het vliegwiel vervangen heb (om deze aan te kunnen sluiten op een skyteam kabelboom), en het ontstekingscarter wat aangepast heb zodat deze zou passen.
Zou hierover moeilijk gedaan worden bij Motomonkeys?

Morgen nog maar eens zoeken of ik niets speciaals zie want het blijft toch raar.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door Stoel »

Heb je bij het vervangen van de olie wel de distributie ketting spanner er wel weer goed (in de juiste volgorde) in gedaan?

0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jul 2013 23:33
Locatie: Moere

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door 0lenny0 »

Het getik was er al voor ik de olie vervangen had. De spanner zit zeker weten correct terug.
De enige reden dat ik deze eens uitgehaald had is omdat ik al wat verhalen had gezien over mensen die ook een 'raar' geluid hoorden uit hun nieuw blok, en toen werd voorgesteld om de distributie spanner eens uit te halen en terug te steken om zeker te zijn dat deze nergens vastplakt ofzo (of zo herinner ik mij het toch).

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door NIX »

Draai de boel met de hand eens rond zonder bougie en kijk wanneer de tik zich laat horen en of hij voelbaar is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jul 2013 23:33
Locatie: Moere

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door 0lenny0 »

NIX schreef:Draai de boel met de hand eens rond zonder bougie en kijk wanneer de tik zich laat horen en of hij voelbaar is.
Net even getest, kon niks speciaals horen of voelen.
Heb zo de indruk dat het al wat verminderd is na wat meer km's afgelegd te hebben, maar het maakt nog steeds aardig wat herrie.

Hier is nog een video:
https://www.youtube.com/watch?v=E5SwpwKAQmo
Ik denk dat het rond de inlaat klep is. Morgen nog maar eens de speling controleren om zeker te zijn.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door h5speedje »

Kleppen stellen komt niet zo nauw; als de kleppen zich maar in rust bevinden..
Ga even brainstormen; staat de nokkenas op tijd immers de nieuwe blokken met kleine klepjes zijn gevoelig voor te vroeg staande nokken...
Voelermaat 0,05 in en uit moet er enigszins stroef door heen gaan zonder dat deze de kleppen open drukt..

Geluid wat ik hoor lijkt als een koppentikker of een kantel zuiger..
Ik zou niet eerder die kop eraf draaien voor je al het andere hebt geprobeerd..soms zijn oorzaken eenvoudig op te lossen zonder het blok los te halen

distributie is het niet; deze tikken langzamer..rest van de motor idem.
Ik hoor hem gelijk met de slagen cq half op de slagen dus klepbediening en of zuiger..
mogelijke oorzaken kwa klepgeluid; klepspeling, tuimelaar teveel speling heen en weer, klep die door zuiger geraakt wordt door nok niet op tijd ..
Mogelijke oorzaken kwa zuigergeluid; teveel speling in de cilinder, zuiger verkeerd om gemonteerd, pingelen door ontsteking die te vroeg vonkt
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jul 2013 23:33
Locatie: Moere

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door 0lenny0 »

h5speedje schreef:Kleppen stellen komt niet zo nauw; als de kleppen zich maar in rust bevinden..
Ga even brainstormen; staat de nokkenas op tijd immers de nieuwe blokken met kleine klepjes zijn gevoelig voor te vroeg staande nokken...
Voelermaat 0,05 in en uit moet er enigszins stroef door heen gaan zonder dat deze de kleppen open drukt..

Geluid wat ik hoor lijkt als een koppentikker of een kantel zuiger..
Ik zou niet eerder die kop eraf draaien voor je al het andere hebt geprobeerd..soms zijn oorzaken eenvoudig op te lossen zonder het blok los te halen

distributie is het niet; deze tikken langzamer..rest van de motor idem.
Ik hoor hem gelijk met de slagen cq half op de slagen dus klepbediening en of zuiger..
mogelijke oorzaken kwa klepgeluid; klepspeling, tuimelaar teveel speling heen en weer, klep die door zuiger geraakt wordt door nok niet op tijd ..
Mogelijke oorzaken kwa zuigergeluid; teveel speling in de cilinder, zuiger verkeerd om gemonteerd, pingelen door ontsteking die te vroeg vonkt
Hoe controleer ik best mijn ontstekingstijdstip? Bij het vliegwiel is geen markering waar de T hoort te staan dus heb ik de kleppen maar gesteld adhv de markering op de nokkenas.

Ik heb al een aantal blokken gesplitst dus ik kan de kop wel afhalen, maar dan vervalt mijn garantie dus dat laat ik voorlopig voor wat het is.
De kleppen staan goed gesteld. Het zou kunnen dat de nokkenas niet op tijd staat, maar zoals ik al zei heb ik geen markering voor mijn vliegwiel.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door stoterstangen90 »

Via het bougiegat het bdp zoeken, en dan een markering op het vliegwiel zetten.
Afbeelding

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door Saik0 »

Zou je niet gewoon eens bellen met motomonkeys? Waarom trekt iedereen die blokken meteen open als er iets geks mee is? Je hebt garantie, die ben je nu aan het verzieken met al dat gepruts.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jul 2013 23:33
Locatie: Moere

Re: Zongshen nieuw, tikken geluid

Bericht door 0lenny0 »

De ontsteking staat perfect op tijd (niks moeten veranderen).
De kleppen kan ik ook uitsluiten (beide staan nog steeds op 0,05mm).
Ondertussen heb ik al een 100 tal km's afgelegd en het geluid blijft aanwezig, maar het is al lang niet zo luid meer als eerst.
Voor de rest rijdt en start het blok prima.
Saik0 schreef:Zou je niet gewoon eens bellen met motomonkeys? Waarom trekt iedereen die blokken meteen open als er iets geks mee is? Je hebt garantie, die ben je nu aan het verzieken met al dat gepruts.
Dit heb ik nog niet gedaan omdat er altijd een kans is dat ik iets simpel over het hoofd had gezien, en ik had onlangs al een mail gestuurd omdat het ontstekingscarter vol krassen was toegekomen, maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

Ik heb nooit gezegd dat ik dit blok ging opengooien. Ik vroeg enkel of iemand een idee had wat de oorzaak van dit geluid kon zijn en of ik hiervoor moet oppassen.
Tot nu toe heb ik de kleppen gesteld, en 2x het nokkenasdeksel afgehaald van het nieuw blok. Lijkt me dus niet dat mijn garantie gevaar loopt door wat jij beschouwt als "gepruts".

Plaats reactie