Ontsteking

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Ontsteking

Bericht door Kippenverver » 27 feb 2015 19:26

Goedenavond,

Ik heb hier een ontsteking liggen als deze:

Afbeelding

Ziet er als nieuw uit, maar hij doet het niet. De ontstekingsspoel is naar de ziekte en dus ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe spoelenkrans, maar heb geen idee waar zoiets te vinden is.. Heeft iemand hier toevallig nog zoiets slingeren, of een idee waar ik zoiets kan scoren?

Het vliegwiel heeft 8 magneten, net als een Nice ontsteking.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Kippenverver op 27 feb 2015 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
KiP
postslet
Berichten: 1910
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Bezit: een bank
Locatie: Winterswijk

Re: Ontsteking

Bericht door KiP » 27 feb 2015 19:51

afbeelding is stuk
Afbeelding

Gebruikersavatar
apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Ontsteking

Bericht door apae01 » 27 feb 2015 20:13

Inmiddels niet meer. Dat zal dus niet de reden zijn dat hij 't niet doet.
In the beginning there was nothing, which exploded.

mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: Ontsteking

Bericht door mcc » 27 feb 2015 23:46

de kapotte spoel zelf wikkelen. Je kan tellen hoeveel wikkelingen op zit en dan met juiste draad dikte nieuw wikkelen.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1552
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: XL50,CY50
Locatie: Knastaksel

Re: Ontsteking

Bericht door hypercub » 28 feb 2015 07:27

Een gy6 scooter ontsteking op marktplaats/ ebay vinden, je zal hooguit de stekker moeten aanpassen.
http://www.ebay.com/itm/GY6-50-110-150c ... d4&vxp=mtr
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Ontsteking

Bericht door Kippenverver » 03 mar 2015 13:51

Gisteren heb ik zo'n ontsteking opgehaald bij de lokale scooterboer, maar de diameter van de spoelen is groter dan wat in mijn vliegwiel past..
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13676
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ontsteking

Bericht door nielspbr » 03 mar 2015 14:17

Afgedraaide nd, al een lifan 140 grondplaat geprobeerd?

(Als ik erbij kan zal ik die lf140 spoelenkrans eens opmeten.)

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 742
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Ontsteking

Bericht door MrSinga » 03 mar 2015 18:54

nielspbr schreef:Afgedraaide nd, al een lifan 140 grondplaat geprobeerd?

(Als ik erbij kan zal ik die lf140 spoelenkrans eens opmeten.)
dat lijkt me zo'n Jazz ontsteking te zijn, 6 koper 2 zwarte (ND was 1 zwarte normaal en 1 open)
lifan model ND past dan idd.

nu, ik zou deze laten herstellen. Reden, die lifan's zijn goed. Honda (ND) net wat beter

Gebruikersavatar
Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Ontsteking

Bericht door Kippenverver » 05 mar 2015 06:35

Ik ga vanmiddag even bellen wat het kost om deze opnieuw te laten wikkelen
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: OT Dax (1971)
CD 175 (1971) eigenlijk een CL175 met CD175 frame ;-)
Locatie: Maarssen

Re: Ontsteking

Bericht door RaRe » 13 apr 2018 16:47

Ik ben zelf ook op zoek naar zo'n Honda ND ontsteking, heb een TJR afgedraaide set waarvan waarschijnlijk de ontstekingsspoel stuk is. Het Lifan 140cc blok wat ik heb is het allereerste type (destijds geïmporteerd uit Australië) en heeft dus een 2 spoelenontsteking helaas. Toch heb ik weten te achterhalen wat de maten zijn.

De Lifan 6-spoelenkrans is 85mm, bijbehorende ND-imitatievliegwiel binnendiameter is 87mm dus gelijk aan Honda ND-spoelen/vliegwielen. Ik heb er zelf eentje besteld bij Brinkmotoren.nl, maar ze zijn er ook op aliexpress.com. Ik laat nog even weten of de boel ook echt werkt. De ND-spoel zal ik waarschijnlijk laten repareren om later weer om te wisselen (= 8-spoelenkrans, geen idee of het beter is, maar toch). Vervelend is dat de spoelenkrans wel los te schroeven is van de grondplaat, maar de draden zitten gestanst achter houderplaatjes, lekker handig van meneer Honda...

Heb trouwens even gezocht, maar kan ook niet zo snel achterhalen van welke brommer/motor die Honda ND-ontsteking afkomt eigenlijk. De Honda ND-50 misschien?
Nee, het is een motor, geen brommer, dus ik ga niet opzij!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13676
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ontsteking

Bericht door nielspbr » 13 apr 2018 18:36

Nippon Denso...

edit: er ligt hier een ab27(monkey) blok met een mitsuba.

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 742
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Ontsteking

Bericht door MrSinga » 13 apr 2018 20:16

De ND zat op de Jazz en op sommige monkeytjes.
De Mitsuba is iets anders. Paar versies maar op dax, monkey zelfde model. Enkel baja en monkey r zijn net iets anders

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: OT Dax (1971)
CD 175 (1971) eigenlijk een CL175 met CD175 frame ;-)
Locatie: Maarssen

Re: Ontsteking

Bericht door RaRe » 19 apr 2018 18:58

ND is dus Nippon Denso. NT is dan New Type. Dom van me, ben er al een tijdje uit...

Wat de lifan 140cc spoelen betreft: Past alleen met een beetje sleutelen. De grondplaat past natuurlijk, de pootjes waar de pick-up op zit komen echter tegen het vliegwiel aan, dat is makkelijk weg te slijpen. De pick-up zelf zit ongeveer 5mm te hoog, de pootjes kunnen makkelijk afgevlakt worden (gewoon de helft eraf slijpen). Dan zit de pick-up iets te ver naar buiten. Ik weet niet of dit een probleem gaat geven met de timing of vonk, maar er is ruimte om twee extra gaatjes te boren om het iets naar binnen te schuiven. Dan als laatste: Het schroefje wat de kabel op zijn plaats houdt is ongeveer 1mm te hoog, ook dit is wel makkelijk te verhelpen. De krans past gewoon in het vliegwiel en wekt ook stroom op.

Het Lifan vliegwiel lijkt op de ND, maar is blijkbaar niet een imitatie. Al met al is het een goedkope (35,-) manier om een ND te vervangen.
Er is nog een NT ontstekingsplaat te koop voor zo'n 3 tientjes, die lijkt te passen met deze krans, maar heb ik zelf niet uitgeprobeerd.

--

Mijn probleem lijkt iets anders te zijn helaas, na alle ellende van de afgelopen weken met nazoeken en uit elkaar halen blijkt het contactslot kapot te zijn... Morgen weer even verder kijken ;-)

Edit: Voor de mensen die tegen eenzelfde probleem aanlopen: Contactslot was kapot, hierdoor ging de CDI-unit ook stuk. Ook een vervangende CDI ging kapot helaas, voordat ik achter het contactslotprobleem kwam.
Nee, het is een motor, geen brommer, dus ik ga niet opzij!

Plaats reactie