Vraagje w.b. afstelling
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Vraagje w.b. afstelling
Beste Honda`ers,
Even een vraag betreffende afstelling, ik heb de faq gelezen en weet op zich hoe een carb af te stellen.....maar ik loop altijd vast omdat ik zelf niet kan testen en mijn zoon echt zo A-technisch als........als.....zijn moeder is
De brommer heeft de volgende specs:
SS50Z blok met:
4-bak standaard
12/42 vertanding
44mm alu cilinder met afgedraaide/ronde zuiger
5-bak kop met grotere en xtra vinnen
20mm carb
12V elektronische ontsteking
82 sproeier
Ik heb, nadat ik een nieuwe zuiger en veren heb ingebouwd, een plastic busje boven de gasschuif geplaatst om de boel wat in te rijden.
De brommer reed perfekt en was flink snel al. Toen ik van de week het busje eruit gehaald had ging hij naar school in Amersfoort en bleek de brommer zeer slecht te rijden.......hij `smoort` zeg maar, nu denk ik meteen aan een te grote sproeier, maar misschien is het wel andersom? Wat denken jullie van de specs qua sproeiermaat? Als hij minder gas geeft gaat hij er weer vandoor! (hij zuipt trouwens als een ketter )
mmmmmmhh, graag juliie meningen
Even een vraag betreffende afstelling, ik heb de faq gelezen en weet op zich hoe een carb af te stellen.....maar ik loop altijd vast omdat ik zelf niet kan testen en mijn zoon echt zo A-technisch als........als.....zijn moeder is
De brommer heeft de volgende specs:
SS50Z blok met:
4-bak standaard
12/42 vertanding
44mm alu cilinder met afgedraaide/ronde zuiger
5-bak kop met grotere en xtra vinnen
20mm carb
12V elektronische ontsteking
82 sproeier
Ik heb, nadat ik een nieuwe zuiger en veren heb ingebouwd, een plastic busje boven de gasschuif geplaatst om de boel wat in te rijden.
De brommer reed perfekt en was flink snel al. Toen ik van de week het busje eruit gehaald had ging hij naar school in Amersfoort en bleek de brommer zeer slecht te rijden.......hij `smoort` zeg maar, nu denk ik meteen aan een te grote sproeier, maar misschien is het wel andersom? Wat denken jullie van de specs qua sproeiermaat? Als hij minder gas geeft gaat hij er weer vandoor! (hij zuipt trouwens als een ketter )
mmmmmmhh, graag juliie meningen
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
Re: Vraagje w.b. afstelling
naald te hoog?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: Vraagje w.b. afstelling
De standaard sproeiermaat ligt rond de 85 voor een 20mm op een 60cc`tje.
Speel eens met de choke en kijk of ìe er beter of slechter van loopt.
Speel eens met de choke en kijk of ìe er beter of slechter van loopt.
Life is too short for lousy coffee.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Vraagje w.b. afstelling
Dat is idd een goed idee Hypercub, dat zal ik hem eens laten doen, en als dat helpt kunnen we ook mcc zijn idee uitvoeren, àls het helpt even de naald omhoog zetten om méér benzine te krijgen. Morgen als hij weer naar school rijdt gaan we het proberen !
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
Re: Vraagje w.b. afstelling
nog wat, kijk eens naar de mengbuis waar de hoofdsproeier in zit, kijk of de gaatjes aan de zijkanten niet dicht zitten. Dat is ook een reden voor te rijk mengsel.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Vraagje w.b. afstelling
Die zal ik idd ook nakijken, de carb is laatst echt te voor en te na gechekt, maar ik kan mij voor stellen dat er wat vuil losgekomen is uit de oude tank, zelfs ná ontroesten en spoelen....
Begrijp ik goed dat jij eerder aan een te rijk als een te arm mengsel denkt?
Begrijp ik goed dat jij eerder aan een te rijk als een te arm mengsel denkt?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 391
- Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
- Bezit: ss50
- Locatie: zeist
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
Re: Vraagje w.b. afstelling
ja ik denk aan te rijk want je schreef dat ie erg zuipt.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Vraagje w.b. afstelling
Da`s waar .....je hebt gelijk
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Vraagje w.b. afstelling
De choke lijkt volgens mien jong niet heel veel uit te maken, en als hij hier aan komt rijden is de bougie perfekt van kleur, nl koffiebruin!
Maar mijn volgende vraag is:
Ik heb toen de brommer een maand of 4 geleden klaar was een aantal sproeiers besteld om wat vooruit te kunnen, toen hadden we het nog over een 49cc met 12mm vanwege de RDW keuring, maar ergens daar heb ik de verkeerde maat sproeiers besteld namelijk m4 ipv m5....althans zoiets is het...in mijn zeer slechte herinnering heb ik toen maar de sproeier buis van een andere carb gepakt om de sproeiers tóch te kunnen gebruiken.
Nu haalde ik vanochtend vroeg vòòr hij naar school ging de (beugel Mikuni) vlotterkamer los en vergeleek de sproeierbuis met een andere.... aan de bovenkant van de buis zitten bij elkaar opgeteld 6 gaatjes (2x2 tegenoverstaand en 2x1) en ik `denk` dat de andere die ik los had liggen er officieel inhoorde,, namelijk degene met óók nog 2x1 gaatje onderin. Daar heb ik geen `80` sproeier voor, dus heb ik een andere buis gepakt met nóg meer gaatjes respectievelijk 2x3 en 2x2 ......ik kan mij zo voorstellen dat dit een behoorlijke invloed kan hebben op de prestaties? Eensch of Oneenschhh?
Maar mijn volgende vraag is:
Ik heb toen de brommer een maand of 4 geleden klaar was een aantal sproeiers besteld om wat vooruit te kunnen, toen hadden we het nog over een 49cc met 12mm vanwege de RDW keuring, maar ergens daar heb ik de verkeerde maat sproeiers besteld namelijk m4 ipv m5....althans zoiets is het...in mijn zeer slechte herinnering heb ik toen maar de sproeier buis van een andere carb gepakt om de sproeiers tóch te kunnen gebruiken.
Nu haalde ik vanochtend vroeg vòòr hij naar school ging de (beugel Mikuni) vlotterkamer los en vergeleek de sproeierbuis met een andere.... aan de bovenkant van de buis zitten bij elkaar opgeteld 6 gaatjes (2x2 tegenoverstaand en 2x1) en ik `denk` dat de andere die ik los had liggen er officieel inhoorde,, namelijk degene met óók nog 2x1 gaatje onderin. Daar heb ik geen `80` sproeier voor, dus heb ik een andere buis gepakt met nóg meer gaatjes respectievelijk 2x3 en 2x2 ......ik kan mij zo voorstellen dat dit een behoorlijke invloed kan hebben op de prestaties? Eensch of Oneenschhh?
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Vraagje w.b. afstelling
Ik gebruik de mengbuizen gewoon door elkaar. Grote sproeiers zitten normaal gesproken in de clipbakken, de kleintjes in de schroefbakken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: Vraagje w.b. afstelling
De vlotternaald is voor weinig tot half gas. Dus het zou kunnen dat toen hij goed liep met het busje erin de spoeier verkeerd was (bijvoorbeeld te rijk) maar de naald de andere kant op verkeerd stond (te arm) en de foute sproeier compenseerde.
Bij het testen van een goede sproeier is het dus belangrijk om vol gas te rijden, zodat de gasnaald geen invloed meer heeft.
Ook het bekijken van de kleur van de bougie is minder effectief als je half gas rijd.
Als de spoeier goed is kun je daarna de gasnaald goed gaan zetten door te kijken naar een goede mengverhouding bij half gas en een mooie opbouw in toeren of vanuit stationair.
Als je meerdere sproeiers hebt zou ik hiermee een beetje proberen, dit geeft je meer kennis over welk geluid en welke gasreactie past bij een te rijk of te arm mengsel.
Over het algemeen vind ik een te arm mengsel te herkennen aan een direct omslagpunt in de gashendel waar hij te weinig krijgt, en dit is snel te herstellen door iets gas terug te minderen. Ook als de brommer prima rijd maar dat laatste beetje gas weinig effect heeft kan hij net te arm staan. een te rijk mengsel is wat prutteliger.
Dit is lastig te formuleren dus zelf testen is altijd een goeie om het een beetje te leren kennen.
Bij het testen van een goede sproeier is het dus belangrijk om vol gas te rijden, zodat de gasnaald geen invloed meer heeft.
Ook het bekijken van de kleur van de bougie is minder effectief als je half gas rijd.
Als de spoeier goed is kun je daarna de gasnaald goed gaan zetten door te kijken naar een goede mengverhouding bij half gas en een mooie opbouw in toeren of vanuit stationair.
Als je meerdere sproeiers hebt zou ik hiermee een beetje proberen, dit geeft je meer kennis over welk geluid en welke gasreactie past bij een te rijk of te arm mengsel.
Over het algemeen vind ik een te arm mengsel te herkennen aan een direct omslagpunt in de gashendel waar hij te weinig krijgt, en dit is snel te herstellen door iets gas terug te minderen. Ook als de brommer prima rijd maar dat laatste beetje gas weinig effect heeft kan hij net te arm staan. een te rijk mengsel is wat prutteliger.
Dit is lastig te formuleren dus zelf testen is altijd een goeie om het een beetje te leren kennen.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Vraagje w.b. afstelling
Dank jullie wel, ook voor de zeer ruime uiteenzetting van Rastamano, top!
Echter blijft het voor mij een beetje koffiedik kijken omdat ik zelf niet kan testen en de berijder.......nou ja, dat heb ik al uitgelegd.
Vanmorgen dus de buis met de meeste gaatjes erin, erin gezet.....daar zat al een sproeier in (zonder nummer!), de brommer leek prima te lopen, dus dacht ik....knallen maar.
Maar kreeg net telefoon dat hij tijdens de terugrit stil is komen te staan, middenin de polder van Eemnes.....hij was niet meer aan te krijgen!
Ik heb er geprobeerd een zo compleet mogelijk verhaal uit te krijgen:
De brommer liep nu veel harder, na een scherpe bocht gaf hij gas, schakelde op en ..............niets meer.
Nu heb ik de brommer weer terug in huis, eerst de vonk gecheckt, prima
Maar de bougie was zeik en zeiknat, dus verzopen tijdens het rijden...dus zet ik de 80 sproeier er maar weer in, en ga een 85 bestellen, want ik heb geen idee wat de nummerloze voor sproeier is.....
Later meer!
EDIT 17:49 uur............. ...de sproeier ...lag los onderin ....is dus opgelost
Echter blijft het voor mij een beetje koffiedik kijken omdat ik zelf niet kan testen en de berijder.......nou ja, dat heb ik al uitgelegd.
Vanmorgen dus de buis met de meeste gaatjes erin, erin gezet.....daar zat al een sproeier in (zonder nummer!), de brommer leek prima te lopen, dus dacht ik....knallen maar.
Maar kreeg net telefoon dat hij tijdens de terugrit stil is komen te staan, middenin de polder van Eemnes.....hij was niet meer aan te krijgen!
Ik heb er geprobeerd een zo compleet mogelijk verhaal uit te krijgen:
De brommer liep nu veel harder, na een scherpe bocht gaf hij gas, schakelde op en ..............niets meer.
Nu heb ik de brommer weer terug in huis, eerst de vonk gecheckt, prima
Maar de bougie was zeik en zeiknat, dus verzopen tijdens het rijden...dus zet ik de 80 sproeier er maar weer in, en ga een 85 bestellen, want ik heb geen idee wat de nummerloze voor sproeier is.....
Later meer!
EDIT 17:49 uur............. ...de sproeier ...lag los onderin ....is dus opgelost
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
Re: Vraagje w.b. afstelling
Mooi. De oorzaak was dus een verkeerde mengbuis.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Vraagje w.b. afstelling
Nou......eerder een vanochtend vroeg niet goed vastgezette sproeier..Oeps