4de versnelling cb50j is te zwaar??

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Cuno
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j

4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door Cuno »

Hallo iedereen,

ik ben al een tijdje bezig met de cb50j van mijn broer, omdat hij vroeger de olie was vergeten bij te vullen is het vorige blok stuk gegaan.
bijgevolg heb ik ergens anders een blokje gevonden met cilinderkop (oorspronkelijke cilinder heb ik laten boren)
uiteindelijk alles nog wat opgekuist en in elkaar gestoken.
bij dit blokje zat ook een versnellend vliegwiel vermoed ik, de brommer rijdt er toch beter mee (het was wel wat moeilijker om de ontsteking goed te krijgen, heb uiteindelijk wat moeten spelen met de opening tussen de contactpunten)
ik kan niet zien wat er net aan het vliegwiel gebeurt is omdat er een soort van afdekkapje rond is gemaakt.
Hij rijdt er toch beter mee in ieder geval.
Maar het probleem zit hem in de 4de versnelling, het brommertje rijd goed, maar in 4de krijgt hij het gewoon niet getrokken, hij blijft even snel (60km/uur) rijden als in 3de. vanaf het minste wind, of bergop vertraagt hij onmiddellijk.
ik vind dit heel raar omdat hij in de vorige versnellingen eigenlijk heel goed trekt, je voelt ook rond de 7000 toeren (volgens de teller toch) dat hij ineens veel harder begint te trekken (dat zal dan het vliegwiel zijn).
nu was ik aan het denken: misschien zijn de veertjes die gebruikt zijn voor het vliegwiel te straf waardoor het vliegwiel bij een veel te hoog toerental pas verspringt en dat de brommer dus in 4de niet genoeg toeren kan maken zodat dit vliegwiel zijn werk kan doen.
volgens mij zijn de originele veertjes gewoon gebruikt, maar zijn ze wel veel verder uitgerokken waardoor ze "straffer" zijn aangezien de kracht van een veer toeneemt bij een grotere uitrekking (of indrukking).
nu voor ik het vliegwiel ga uit elkaar halen (afdekkapje zit er met klinknagels op bevestigd) zou ik willen weten of er nog iets anders is wat ik kan nakijken?
de vertanding is volgens mij al iets lichter als origineel (staat dus op trekken) als ik me niet vergis.. hij is in ieder geval niet zwaarder vertand dan origineel. ik zou het zijdeksel er eens af moeten halen en de tanden tellen..

hopelijk heeft er iemand een idee :D

groeten,

Cuno

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door iclaudius »

Is het voorste tandwiel (ketting) niet té groot? Kan zijn dat het blok het gewoon niet boven de 60, in 4e versnelling kan doortrekken...
Hoeveel toeren kan ie aan?
Meestal is heet een verlatend vliegwiel met zo'n klinknagelkapje erop!
( ik heb een ori vastgezet vliegwiel van een CB...misschien interesse?)

jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
Bezit: CB50j
Locatie: Leuven (België)

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door jappexe »

Kijk eens na welke nokkenas je hebt. gewoon kijken welke streep of strepen erin staan. Geen streep kan ook.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door wim V8 »

Kijk eerst maar wat de originele tandwielverhouding hoort te zijn, en dan wat er nu opzit, en dan bepalen of het voor of achtertandwiel verkeerd is.
Dan ontsteking, carb, uitlaat en verder in t blok zoeken.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door apae01 »

12-42 is origineel voor een CB50j.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Cuno
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door Cuno »

Hallo iedereen, bedankt voor jullie reacties!

ik heb zelf ook een vliegwiel liggen dat vast is gezet en als ik dat monteer, dan rijd hij minder goed, vooral op hogere toeren rijdt hij minder goed.
de vertanding is origineel.
de wijzer van de toeren gaat ver buiten het bereik van de teller (en ik vind niet dat het klinkt alsof hij dit niet aankan).
toen we het blok open hebben gehaald en kop vervangen, hebben we er ook een andere nokkenas ingestoken, heb deze toen opgemeten en was nagenoeg hetzelfde als wat ervoor er in stak, misschien ene heel klein beetje meer lift.

groeten,

cuno

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door iclaudius »

Dan zou alles in orde moeten zijn...de nokken-as is waarschijnlijk de boosdoener..het moet de originele zijn!!
Ik heb dat ook ooit gedaan, een "snelle"as erin, maar gauw weer terug naar origineel..

Cuno
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door Cuno »

waarom zou dit niet de goede nokkenas zijn? er zijn toch genoeg cb's met snelle nokkenassen die goed rijden? en dan zou hij toch niet enkel in 4de slecht rijden? en die meer lift is echt miniem ik denk dat het maar een halve milimeter was, ik weet het niet zeker, maar het was zeker niet veel..
misschien moet ik toch maar even dat kapje van het vliegwiel halen om zeker te zijn?
carburatie zou ook goed moeten zijn naar mijn mening.

groeten,

cuno

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door iclaudius »

Als je het vliegwiel bekijkt, en er staan 2 loze streepjes tussen de "F" en de "T" dan heb je een verlatend vliegwiel..staan die 2 streepjes vóór de "F" dan heb je een vervroegend vliegwiel.
Als je een stroboscoop hebt (of iemand kent met zo'n ding) kom je veel te weten over je ontsteking.Of ie op tijd open gaat, en of ie bij hogere toeren tussen de streepjes komt.
Zit er een spie tussen krukas en vliegwiel?

Cuno
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door Cuno »

ik ken wel iemand met een stroboscoop, maar zie hem pas volgende week. zal het dan zeker eens bekijken.
nu die streepjes kunnen er wel staan, maar je kan het vliegwiel zelf toch ook aanpassen? volgens mij is dat wat de vorige eigenaar gedaan heeft omdat de afdekkap er nogal slordig opstaat.
van zodra ik meer weet me de stroboscoop, post ik het hier

jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
Bezit: CB50j
Locatie: Leuven (België)

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door jappexe »

Snelle nokkenas op cb is eigenlijk altijd redelijk irritant. Ikzelf heb een xr80, xr100 en standaard nok gehad.
xr80 loopt eigenlijk amper, veeeel te hoogtoerig. xr100 is best leuk, bagger onder 5-6000 maar daarna dikke fun. standaard vind ik het leukst rijden, geen probleem onderin en wil ook best doortrekken in toeren. Mij lijkt cb50F nok de leukste, ligt tussen cb50f en xr100 in.

Om op die toeren even verder te gaan: een cb50j tellertje kan gerust tot aan de laatste i in Nippon Seiki gaan :)
een gashendel kent 10 standen: alles of niets

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door NIX »

Maak eerst eens een foto van je huidige vliegwiel voor er nog 50 pagina's redenaties en andere onzin komen zonder dat we weten waar het over gaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Cuno
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door Cuno »

ok, dan is onze cb dus blijkbaar niet de enige die zo in toeren gaat.

ik zal zo snel als ik kan wat foto's maken, maar ik ben nu tot zaterdag in het ziekenhuis.
misschien kan ik mijn broer wel even vragen om wat foto's te maken.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door iclaudius »

Cuno schreef:ik ken wel iemand met een stroboscoop, maar zie hem pas volgende week. zal het dan zeker eens bekijken.
nu die streepjes kunnen er wel staan, maar je kan het vliegwiel zelf toch ook aanpassen? volgens mij is dat wat de vorige eigenaar gedaan heeft omdat de afdekkap er nogal slordig opstaat.
van zodra ik meer weet me de stroboscoop, post ik het hier
Zo heb ik ook zitten klooien met m'n CB..zelf heel secuur een Vervroegend vliegwiel maken..Werd niks!.dit gaf enorme petsen in de uitlaat.
Toch maar een ori VVV gekocht toen! Koste een paar centen, maar het liep als een malle!

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??

Bericht door Saik0 »

We praten hier over een 50cc toch? Als je al 60 rijdt in zijn drie dan is je vertanding echt te zwaar, tenzij je een of ander mega tuning hoge druk takegawa 50cc met grote kleppen en grote carburateur rijdt, misschien dan, maar dan is het een uitzondering.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Plaats reactie