Voor zo ver ik weet is alles origineel, cilindertje was wel opnieuw geboord (gewoon naar eerste overmaat, niets spectaculairs).
vertanding is origineel, sproeiers en carbu zijn ook normaal, het enige is wel dat ik de luchtfilter wat meer heb moeten open maken omdat hij te weinig lucht kreeg. nokkenas zou ook origineel moeten zijn ,ik denk dat die halve mm a 1 mm verschil in lift die ik ooit gemeten heb eerder van slijtage zal afhangen dan dat het een snellere nokkenas is. ik heb wel gevraagd dat mijn broer het even kan nakijken voor de zekerheid.
het enige wat ik denk (ben er haast zeker van) dat niet origineel is, is het vliegwiel.
ik heb ook gevraagd dat mijn broer hier wat foto's van neemt, normaal kan ik die binnenkort wel poste.
groeten,
Cuno
4de versnelling cb50j is te zwaar??
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
- Locatie: Amsterdam
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
Is allemaal niet zo relevant, kijk even hoeveel tanden de tandwielen zijn, allebei, en post dat hier. De brommer doet het verder goed toch? De vier is vaak een overdrive en als hij daar dan in blijft hangen is hij vaak te zwaar vertand. Ik zou de rest van het blok lekker vanaf blijven als dat goed loopt en de verhouding aanpassen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
ik heb vandaag eindelijk eens tijd gehad om naar de cb te kijken,
het vliegwiel heeft twee streepjes tussen de F en de T, bij hogere toeren komt het hier tussenin.
tandwielverhouding is origineel: 12-42
de nokkenas heeft 2 groeven op de flens waar het kettingwiel wordt tegen gemonteerd met 2 boutjes.
groeten,
Cuno
het vliegwiel heeft twee streepjes tussen de F en de T, bij hogere toeren komt het hier tussenin.
tandwielverhouding is origineel: 12-42
de nokkenas heeft 2 groeven op de flens waar het kettingwiel wordt tegen gemonteerd met 2 boutjes.
groeten,
Cuno
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1815
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
Je het dus een vervliegend laatwiel in combinatie met een xr80 nokkenas.
De xr80 nokkenas doet het pas lekker in hoge toerentallen, onder de 6000+rpm geeft deze nok totaal geen bruikbaar vermogen.
Het vliegwiel zorgt ervoor dat je die toerentallen nooit bereikt.
Ik raad de originele nokkenas aan, die zorgt ervoor dat het motortje veel soepeler loopt.
De xr80 nokkenas doet het pas lekker in hoge toerentallen, onder de 6000+rpm geeft deze nok totaal geen bruikbaar vermogen.
Het vliegwiel zorgt ervoor dat je die toerentallen nooit bereikt.
Ik raad de originele nokkenas aan, die zorgt ervoor dat het motortje veel soepeler loopt.
Life is too short for lousy coffee.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
wel dat hij het pas goed doet in hoge toerentallen, merken we duidelijk, maar hij haalt deze toerentallen wel, hij gaat ver buiten het bereik van de toerenteller.
ik veronderstel dat een vervroegend vliegwiel ook een eventuele oplossing is?
groeten,
cuno
ik veronderstel dat een vervroegend vliegwiel ook een eventuele oplossing is?
groeten,
cuno
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1815
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
Het vertragingsmechanisme vastzetten en de puntjes iets vroeger zetten helpt al een hoop.
Een vervliegend vroegwiel is natuurlijk helemaal mooi, maar ook duur.
Een vervliegend vroegwiel is natuurlijk helemaal mooi, maar ook duur.
Life is too short for lousy coffee.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
Dat had ik al met het vorige vliegwiel gedaan en dan de contactpunten ietsje verder opengezet, maar met dit vliegwiel draait hij iets beter..
dus ofwel een vervroegend vliegwiel, ofwel ene originele nokkenas?
of zijn er nog andere opties?
dus ofwel een vervroegend vliegwiel, ofwel ene originele nokkenas?
of zijn er nog andere opties?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
ik raad je aan om sowieso de nokkenas te wisselen naar een xr100 of originele nokkenas (heb beiden liggen, waar woon je ergens?). Vliegwiel is altijd bonus!
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
is een xr100 niet nog sportiever? en gaat de werking hiervan dan ook niet opnieuw teniet gedaan worden door het verlatend vliegwiel?
ik woon in Rotselaar, maar ben ook geregeld in de buurt van mechelen of leuven. zou je eventueel een wissel zien zitten? (mits eventueel wat opleg langs mijn kant)
zou het ook een optie zijn om het vliegwiel te gebruiken dat vast staat en dan de bevestigingsgaten van de grondplaat uitfrezen zodat ik hem wat meer voorontsteking kan geven?
ik woon in Rotselaar, maar ben ook geregeld in de buurt van mechelen of leuven. zou je eventueel een wissel zien zitten? (mits eventueel wat opleg langs mijn kant)
zou het ook een optie zijn om het vliegwiel te gebruiken dat vast staat en dan de bevestigingsgaten van de grondplaat uitfrezen zodat ik hem wat meer voorontsteking kan geven?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
Ik woon in Wijgmaal, we kennen mekaar denk ik
xr100 is minder sportief dan xr80.
http://4takt.net/viewtopic.php?f=58&t=22542 legt dat mooi uit. Mijn ervaringen zeggen dat ook.
standaard of xr100 nok, kom maar eens halen, kijk of het werkt en dan zien we wel ivm de prijs, moet niet veel zijn!
Groet
Jasper
xr100 is minder sportief dan xr80.
http://4takt.net/viewtopic.php?f=58&t=22542 legt dat mooi uit. Mijn ervaringen zeggen dat ook.
standaard of xr100 nok, kom maar eens halen, kijk of het werkt en dan zien we wel ivm de prijs, moet niet veel zijn!
Groet
Jasper
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: 4de versnelling cb50j is te zwaar??
zou goed kunnen!
ik heb je even een pb gestuurd.
groeten
Cuno
ik heb je even een pb gestuurd.
groeten
Cuno