ratelende distributie en iets minder vermogen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door kamiel kuijpers »

Dag beste mensen, gaarne jullie visie op het volgende.

Ik heb een honda astrea blok. reed prima, maar kreeg steeds meer geluid van de distributieketting. Heb top-end eraf gehaald en de ontstekingsgrondplaat verwijderd om het gehele distrubutiekettingtraject (is dit een woord?!) te kunnen inspecteren. Niets bijzonders. Bij in elkaar zetten iets minder power en meer geluid van de distributie. Ik dacht aan te weinig mogelijkheid tot ontluchting. Blok heeft eerder al olie eruit gegooid via de koppelingskabel (omgebouwd tot handbak). Dacht eerst dat er teveel olie inzat (net aangevuld). Echter, kop is geflowd (geen koppakking nodig) en heeftwrsch een hoge compressie. Toen ik de bovenste kleppendeksel verwijderde leek het geluid te minderen, alsof het carter kon ontluchten zodat de spanner van de distributie op spanning kon komen. Zijn jullie het eens met mijn theorie? Achter boven op het carter zit nog een ontluchter. Is dit met ventiel functie? Nee toch? Misschien dat ie verstopt is? betekent wel het blok splitsen, zucht..

thanx, Kamiel
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door nielspbr »

Hoe kom je erbij dat er geen koppakking nodig zou zijn?
(flowen heeft niets met een koppakking te maken.)

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door hypercub »

De 1,5 mm die de koppaking dik is mis je nu net om de ketting fatsoenlijk gespannen te houden, dus ik denk dat daar de oplossing van je probleem ligt.
Life is too short for lousy coffee.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door kamiel kuijpers »

het blok komt uit indonesie en zou daar getuned zijn. ding liep heerlijk, veel pit. totdat de distributie geluid ging maken.
-die 1.5mm zou het verschil dus niet uit moeten maken, want hij heeft het zonder prima (lees: zonder distributiegeluiden) gedaan.
Toen ik m lostrok zag ik dat er geen koppakking in zat ( tot mijn verbazing). ik bedoel niet geflowd, maar wrsch gevlakt, anders krijg je dat toch nooit luchtdicht?!
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door kamiel kuijpers »

iemand een ander idee?
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door apae01 »

Zou Hypercub niet gewoon gelijk hebben? Als je de hoogte van de koppakking (en door het vlakken nog meer!) kwijt bent, kan je de distributieketting waarschijnlijk nog wel spannen, maar de spanwijdte is dan wel gelijk een flink stuk opgebruikt. Je ketting hoeft dus amper meer te rekken voordat de spanner aan z'n eind zit.
Gooi er eens een of twee koppakkingen tussen en kijk of dat je probleem oplost?

Bovendien: zonder koppakking, en opnieuw lostrekken, betekent dat hij nu niet meer zal afdichten. Je zou opnieuw moeten vlakken...
In the beginning there was nothing, which exploded.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door wim V8 »

apae01 schreef:
Gooi er eens een of twee koppakkingen tussen en kijk of dat je probleem oplost?..
Kan dat? Gaat dat niet lekken? Lijkt mij erg onbetrouwbaar.

Gr. Wim
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door apae01 »

Koppakkingen horen het lekken tegen te gaan: ze dichten ook af tegen een alu of gietijzer oppervlak, dus waarom niet tegen een andere koppakking? En als je kop (of blok) serieus ver gevlakt is, kan je wat meer hoogte nodig hebben en is een tweede pakking een optie om te testen. Het hoeven in eerste instantie niet eens echt goede, nieuwe pakkingen te zijn, als je die hoogte maar terugkrijgt. Afdichting is pas een volgend probleem.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door Eric »

Misschien/waarschijnlijk een waardeloze ketting gebruikt, die nu een beetje is opgerekt. Als je een goeie ketting pakt en gewoon weer een koppakking, gok ik dat het ratelprobleem is opgelost. Of je je oude vermogen weer terug hebt betwijfel ik wel.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door kamiel kuijpers »

Dank voor jullie reacties. Maar met koppakking zal mijn compressie wel lager worden en zal ik dus wat vermogen verliezen, nietwaar? Het is wel een goede methode idd om de strakheid van de distributie te manipuleren.

En verder. Dat je vermogen verliest nadat je de kop hebt losgetrokken en weer sluit met dezelfde pakking, snap ik. Maar als het apparaat in eerste instantie zonder koppakking en gevlakte kop goed liep, zou dat nu toch ook weer moeten kunnen? (Los van het kettingverhaal). De koppakking speelt immers geen rol (want die is er dan niet) en aan de oppervlakten van de cilinder en kop is niets veranderd. Er zat trouwens wel een beetje vloeibare pakking tussen. The Indonesian way? Misschien kunnen we wel iets van die gasten leren (...)
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door nielspbr »

Waarschijnlijk een dun laagje hondabond.

Wie zegt er dat die kop nog helemaal vlak is als je hem van het blok af haalt? (warmteinvloeden)



Nu moet ik eerlijk toegeven dat mijn eerste brommertje ook geen koppakking had. (vespa Si, standaard af fabriek)

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door carel »

Er zijn motoren zonder koppakking, b.v. Deutz lucht gekoelde van 2 tot 6 cill. Slijppasta dun op de cill. smeren daar waar de kop aansluit. Kop op de juiste manier los op de cill. zetten. Zachtjes kleine bewegingen naar links en rechts draaien. Goed kijken of alles goed draagt. Pasta verwijderen, en je hebt een goede afsluiting. Misschien een extra voetpakking.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door Eric »

Mooie inkeping om de bus laten draaien een een gleuf om het gat voor de ketting. In de inkeping een mooie holle koperen ring leggen en in de gleuf een rubber.



Meh..... Veel werk
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door carel »

Maar als je dan klaar bent, en het werkt goed, dan heb je wel iets om trots op te zijn.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: ratelende distributie en iets minder vermogen

Bericht door toerieteller »

probeer de autospanner eens schoon te maken, onderop het blokje de sleutel 14 moer losdraaien en de veer en de plunjer eruithalen, dan de rubberen seal goed schoonmaken die aan de bovenkant zit, ook checken of er geen meuk bovenin de kanaalgang zit, met een sateprikker met beetje watten of iets dergelijks.
kleine verontreinigingen kunnen de seal al doen lekken, en dan is er geen spanning op de spanner en dan een ratelend geluid bij grote lekkage.
kennis van mij heeft dit al wat vaker gehad met zijn benlyblokje waar af en toe een brokje gunk(koppelingsmeuk ofzo) de spanner doet lossen.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

Plaats reactie