Revisie remklauw cb50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Online
dennis W
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 sep 2014 11:47
Bezit: ss50

Revisie remklauw cb50

Bericht door dennis W »

Momenteel ben ik bezig met de revisie van de remklauw van mijn CB50.

Echter stuit ik op een probleem tijdens de schoonmaak.

Namelijk met onderdeel nr7 van pagina F7 (front brake caliper).
Hier lijkt namelijk een soort van tonnetjes lager in te zitten.
Bij mij zijn merendeel van deze tonnetjes weg.

In hoeverre, heeft dit invloed op de werking van het remsegment?
Is er wellicht iemand die ervaring heeft met dit onderdeel, om te vervangen?
Alle hulp / meedenken is welkom.
Bijlagen
honda.jpg
honda.jpg (32.2 KiB) 1873 keer bekeken

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door Skiller »

Ik heb ooit in een grijs verleden deze samen met de 2 ringen aan weerszijde vervangen voor een taatslager.
Voor de werking is dit lager wel heel belangrijk, maar de veer aan de onderkant is voor het afstellen minstens zo belangrijk.
Alles is eigenlijk niet meer nieuw verkrijgbaar.

Online
dennis W
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 sep 2014 11:47
Bezit: ss50

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door dennis W »

Weet je wellicht nog waar je een dergelijk lager destijds hebt aangeschaft?

Heel internet afgezocht, maar kan niets vinden dat overeen komt.

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door Skiller »

Sorry, ik heb echt geen enkel idee meer.
Maar mijn ervaring is dat als dat lager op is de rest vaak ook wel aan vervanging toe is, wellicht kan je beter een goede 2e hands kopen.

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door DreCB50 »

De- en montage voorrem/remklauw Honda CB50.
Omdat de voorrem van mijn pas aangeschafte CB50 (bj 78) maar matig remde, besloten hem na te kijken en opnieuw in het vet te zetten. De remschoentjes en de remschijf zien er er nog goed uit. Hier alleen schoongemaakt met remreiniger. Natuurlijk onze site bevraagd, maar hier kom je ook maar wat verspreide snippers van werkwijze tegen. In de zin van ”ik zie wel hoe ver ik kom” toch maar er aan begonnen en daarna mijn ervaring op een rijtje gezet. Dit vooral met het oog op nijpend en toenemend gebrek aan onderdelen voor deze rem. Deze mechanische rem zal dus steeds meer problemen gaan geven. Dus zien te houden wat je hebt !
1. Remkabel aan stuurzijde los gemaakt. Je hebt dan net dat extra centimetertje om de rem vlot te (ont-)koppelen.
2. De stelmoer aan de klauw geheel in laagste stand draaien.
3. De boutjes ( bij mijn bouwjaar 1978 drie, maar volgens de tekening later ook met 2 stuks, nr. 23) losdraaien en kapje afnemen. Probeer de pakking heel te houden, die kan je weer opnieuw gebruiken.
4. Veertje 13 bleef bij mij gewoon in het kapje zitten. Het witte plastic stelwieltje uit de stelschroef trekken. Deze laatste zit met drukveer inwendig in het onderdeel 7 (arm comp., brake). Dus niks zitten draaien/klooien aan/met dit stelwieltje of de stelveertjes terugdrukken met kans op afbreken a.u.b. ! Voorzichtig de remkabel ontkoppelen.
5. Vervolgens met een schroevendraaier in het ontstane gat de stelschroef linksom draaien om de drukveer te ontspannen. Je voelt vanzelf dat hij niet verder kan. Hij is in deze stand straks weer klaar voor de montage.
6. Nu alles met remmenreiniger ontvetten en schoonmaken. Dit onderdeel 7 hoeft in principe niet verder uit elkaar, maar let op !! :
7. Hierin zitten drie schijfjes/ringen opgesloten, die nu ruim uit elkaar zijn komen te staan ! Het is in feite een soort druk-/rollagertje, waar kennelijk in de middelste ring een groot aantal rolstiftjes in behoren te zitten. Bij mij zaten er nog slechts 6 in…… en die vielen er bij het ontvetten gewoon uit. :shock: Ze zaten dan ook nog niet eens gelijkmatig rondom verdeeld in de sleufjes van deze ring. Een of meerdere klooijo’s die mij voorgingen hebben dan ook vermoedelijk een aantal van deze stiftjes kwijtgemaakt. Niet ondenkbaar is, dat deze stiftjes voor montage- of remproblemen zorgen als ze ongemerkt ergens in onderdeel 7 blijven rondslingeren.
8. Vervolgens alles ruim in kogellagervet gezet en voorzichtig de 6 stiftjes gelijkmatig verdeeld in die ring, vastgehouden door het vet. Die kunnen de druk van de automatische afstelling volgens mij ook nog wel aan. (Mocht iemand weten hoe/waar je aan die rolstiftjes kan komen of zelf maken, dan hoor ik het graag. Op maat knippen/slijpen uit rvs-draad met dezelfde diameter oid ? Is wel een hele klus)
9. Denk eraan ook de eindring met nokken (10) weer goed in de uitsparingen terug te plaatsen.
10. De remkabel in de klauw en aan het stuur weer aankoppelen. Alles nog eens dichtgezet met vet.
11. Het draainokje (1) dat druk op de beide remschoentjes gelijkmatig verdeeld werkte bij mij nog goed. Dit moet ook goed ingevet zijn tussen rubberen afsluitringetjes (17)
12. Het witte stelwieltje weer in de stelschroef plaatsen en voorzichtig en ratelend met de hand rechtsom draaien tot je weerstand voelt. De stelschroef raakt dan het remcilindertje weer. En het kapje met de pakking er weer op.
13. Nu de kabelstelmoer weer een stukje aangedraaid. Ondertussen een aantal keren geknepen in de remhandel. En automatisch stelt het stelwieltje zich bij !!!
14. Nu de remhandel met een paar millimeter speling afstellen en klaar is Kees.
’t Ploffertje remt weer als de beste, zoals het bij een jap hoort!! :D
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door NIX »

Is een radiaallager. Die zijn bijna altijd kapot. Ik heb ze wel eens opnieuw opgebouwd uit onderdelen van meer dan 1 klauw. Flink in het vet bleven de naalden weer een beetje in de kooi zitten en eenmaal in elkaar werkt het weer prima. Inderdaad zijn er eikels die de naaldjes verliezen en niet terug zetten. Erg jammer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door MrSinga »

Die naaldlagers kun je bij een lagerboer perfect bestellen. Zijn wel niet de goedkoopste...

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door DreCB50 »

Bedankt !
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door NIX »

Volgens mij is ie hier al. Zou even de maten moeten checken: https://www.neita.nl/webshop/lagers/rol ... nAEALw_wcB
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door DreCB50 »

Goedzo NIX, je was me net voor ;)
Zoeken op de technische benaming: axiaal naaldkranslager - of - axiaal kussenblokkraag.
Prijzen vallen wel mee !
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

Oscar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 248
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Revisie remklauw cb50

Bericht door Oscar »

Is dit wat voor in de faq?

Is niet alleen voor mij, ik heb vandaag een rit gereden waarbij bijna alle ss-jes en zelfs een cd voorzien was van deze rem. :lol: :lol: ;)

In ieder geval bedankt voor het plaatsen!

Gr. Oscar

Plaats reactie