Ik en mijn broertje zijn onze CD50 aan het opknappen. We lopen alleen tegen een probleem op.
Mijn broertje is een half jaar terug met de brommer gevallen door ijs en heeft toen de winter niet meer gereden. Toen hij een tijdje terug er weer op reed viel hij weer de eerste keer dat hij er op reed en een scherpe bocht maakte.
Na alle kapotte onderdelen te hebben vervangen kwamen we bij het achterwiel, hij stond heel scheef in de achterbrug(zie foto). We hebben gekeken naar de achterbrug en die leek scheef. Nieuwe achterbrug aangeschaft maar nog steeds staat hij niet recht. Ook lijken de veren niet even gespannen. Kan iemand ons een tip geven of aan de foto's precies zien wat er aan de hand is?
Alvast bedankt
krom frame/achterwiel scheef CD50
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
- Bezit: CB50, teveel P50's en auto's
Re: krom frame/achterwiel scheef CD50
Op foto's ga je een krom frame niet herkennen, tenzij het extreem is.
Ik denk dat je met meetlinten en lijntjes moet gaan bepalen of alles wat haaks moet zijn nog haaks is, en symmetrisch.
Midden van de achterbrugbevestiging moet in de hartlijn van het frame zitten, balhoofd-verticaal haaks op de lengte-as van het frame, etc.
Ik heb het wel bij auto's maar nooit bij brommers en motoren gedaan. Het mooiste is als je kruislijnen kunt meten, maar dat zal bij een brommer wel niet lekker lukken.
Ik denk dat je met meetlinten en lijntjes moet gaan bepalen of alles wat haaks moet zijn nog haaks is, en symmetrisch.
Midden van de achterbrugbevestiging moet in de hartlijn van het frame zitten, balhoofd-verticaal haaks op de lengte-as van het frame, etc.
Ik heb het wel bij auto's maar nooit bij brommers en motoren gedaan. Het mooiste is als je kruislijnen kunt meten, maar dat zal bij een brommer wel niet lekker lukken.
In the beginning there was nothing, which exploded.
- RaRe
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
- Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht... - Locatie: Maarssen
Re: krom frame/achterwiel scheef CD50
Wat je kunt doen is de vaste punten die zowel links als rechts zitten meten, zo kun je een afwijking wel vinden. Dus bijvoorbeeld vanaf de achterveerophanging naar het bovenste blokboutophangpunt. Zowel links als rechts moet het natuurlijk exact gelijk zijn. Doe dat bv met een ring aan een touwtje, of met een schuifmaat voor de kleinere afstanden. Een afwijking herken je ook makkelijker als je een punt verlengt, dus bijvoorbeeld een rechte stang over het frame heenleggen. Ook erg handig kan een laserwaterpas zijn.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: krom frame/achterwiel scheef CD50
zitten de bussen allemaal op de juiste plek?? zo ja doe eerst het wiel eens in het midden van de achtervork..dus meten tussen wiel en achtervork...links en rechts moeten gelijk zijn...als dit zo is touwtje of lat naar het voorwiel om te kijken of de wielen in lijn staan..
Alleen in deze volgorde kun je zien of de wielen niet of wel in lijn staan..
Soms kan een voorvork getordeerd staan door een val of zo..dan lijkt het hele frame krom..kwestie van alles weer recht in elkaar zetten en weet je of een frame echt krom is..
De frames gaan met simpel vallen niet krom of dat ding moest in een baan om de aarde vliegen natuurlijk..
Als hij krom is; zit het onder de tank opgebold of verdraaid..soms in het balhoofd maar heb dit niet vaak gezien..
Alleen in deze volgorde kun je zien of de wielen niet of wel in lijn staan..
Soms kan een voorvork getordeerd staan door een val of zo..dan lijkt het hele frame krom..kwestie van alles weer recht in elkaar zetten en weet je of een frame echt krom is..
De frames gaan met simpel vallen niet krom of dat ding moest in een baan om de aarde vliegen natuurlijk..
Als hij krom is; zit het onder de tank opgebold of verdraaid..soms in het balhoofd maar heb dit niet vaak gezien..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
- Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC - Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: krom frame/achterwiel scheef CD50
lijkt wel op hoe mijn ss frame was, daarvan was de onderkant getordeert tov de bovenkant.
hing het blok dus wel in lijn met het achterwiel, maar dat alles liep schuin tov de rest.
controleer ook of je kop nog netjes recht achter het voorwiel ligt zou ik zeggen.
hing het blok dus wel in lijn met het achterwiel, maar dat alles liep schuin tov de rest.
controleer ook of je kop nog netjes recht achter het voorwiel ligt zou ik zeggen.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: krom frame/achterwiel scheef CD50
Duw het wiel eens recht in de brug door m helemaal voorin te zetten dat ie niet verder meer kan, dan vastzetten, zit die ieder geval recht in de brug. Zet het achterwiel ook exact in het midden van de brug dmv de juiste vulbussen op de as, dus links en rechts de zelfde afstand. Voorkant wiel meten van velg naar brug., l+r gelijk.
Vervang de veren eens door stalen strippen met de hart op hart gaten op exact de zelfde afstand(niet vastdraaien!), of twee houten balkjes met exact dezelfde lengte, dit om het verschil in veren uit te sluiten. Dan weer eens kijken/meten.
Gr. Wim.
Vervang de veren eens door stalen strippen met de hart op hart gaten op exact de zelfde afstand(niet vastdraaien!), of twee houten balkjes met exact dezelfde lengte, dit om het verschil in veren uit te sluiten. Dan weer eens kijken/meten.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869