Welk accu voor PBR

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
LawShadow
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2015 02:05

Welk accu voor PBR

Bericht door LawShadow »

Hallo beste mensen,

Ben bezig om mijn pbr in orde te maken (ben bbezig met de draden).

Alleen vermoed ik dat de accu leeg is of dood is heeft lange tijd stil gestaan.

Nu wil ik weten welk accu ik kan gebruiken die wel past in het pbr vakje ik kan ieder 12v 4ah accu gebruiken?

Ik zie deze: http://www.scootercentrumshop.nl/accu-y ... oCqv7w_wcB

Maar is voor 2takt pbr is 4takt..is dit een probleem?

of deze https://www.scooterdiscounter.nl/electr ... -vrij.html

Zolang de breedte rond de 11cm is...welk accu raden jullie mij aan?

De accu die er origineel in zat was YTX7L-BS, 12v - 6ah is dit belangerijk in mijn volgende accu?
Kan elk accu die nieuw is direct gebruikt worden (ie is al vol)

Ps dit is mn eerste 4takt dus bare with me.

NIX
chaly addict
Berichten: 18837
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door NIX »

Elke 12V accu is prima. Bedenk dat die voor de motor zelf niet nodig is, dus als ie niet start ligt dat ergens anders aan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

LawShadow
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2015 02:05

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door LawShadow »

NIX schreef:Elke 12V accu is prima. Bedenk dat die voor de motor zelf niet nodig is, dus als ie niet start ligt dat ergens anders aan.
Thx,

Hij start wel zonder probleem met kick start het zijn de lichten die het niet doen behalve de rem licht. Vandaar mischien dat het aan de accu ligt hij heeft heel lang stil gestaan dus de accu is leeg of dood...

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door nielspbr »

als het remlicht het doet zonder de motor aan te kicken betekend dat de accu het nog doet. Controleer eerst maar eens of de lampjes nog goed zijn. Mijn pbr lustte nog wel eens een gloeidraad van de koplamp of achterlicht door trillingen.

LawShadow
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2015 02:05

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door LawShadow »

nielspbr schreef:als het remlicht het doet zonder de motor aan te kicken betekend dat de accu het nog doet. Controleer eerst maar eens of de lampjes nog goed zijn. Mijn pbr lustte nog wel eens een gloeidraad van de koplamp of achterlicht door trillingen.
Dat is het hem juist zonder de motor aan te kicken doet het rem licht het niet (ignition on), zodra de motor aan is dan doet het rem licht het wel. Meestal als je je sleutel op aan zet maar niet start kun je je knipperlicht gebruiken of licht in dit geval is dat niet zo.

Ik heb de zekering van 10A (capsule) vervangen want gloeidraad was gesprongen maar dit verhielp niks dus denk ik accu leeg of dood...

Zou wel sneu zijn als alle lichten gestorven zijn ie alle 4 de knipperlichten en koplamp...

NIX
chaly addict
Berichten: 18837
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door NIX »

Hou er rekening mee dat de koplamp en (waarschijnlijk) het achterlicht direct door de laadspoel gevoed worden, de rest gaat via de accu. Je regulator topt de spanning van de gele draad (licht) af, de witte wordt gelijkgericht en gaat rood door naar de accu. Omdat de laaddraden van dezelfde spoel komen, heeft de regelaar ook iets invloed op de acculaadstroom en slaat de accu en deel van de geleverde stroom op waardoor hij de regelaar iets ontlast. Je regelaar moet dus goed zijn, je accu is denk ik inderdaad dood en je lampjes zullen wel gesprongen zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

LawShadow
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2015 02:05

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door LawShadow »

NIX schreef:Hou er rekening mee dat de koplamp en (waarschijnlijk) het achterlicht direct door de laadspoel gevoed worden, de rest gaat via de accu. Je regulator topt de spanning van de gele draad (licht) af, de witte wordt gelijkgericht en gaat rood door naar de accu. Omdat de laaddraden van dezelfde spoel komen, heeft de regelaar ook iets invloed op de acculaadstroom en slaat de accu en deel van de geleverde stroom op waardoor hij de regelaar iets ontlast. Je regelaar moet dus goed zijn, je accu is denk ik inderdaad dood en je lampjes zullen wel gesprongen zijn.
Thx voor de reactie,

Ik zal kijken of deze regelaar nog goed is ook heb ik een nieuwe accu gekocht vandaag binnen zal morgen kijken of de nieuwe accu iets voor mij betekent...

Edit:

Heb de nieuwe accu aangesloten.

En de lichten doen het..voor het grootste gedeelte...

Koplamp doet het.
Toeter doet het.
Licht op km en toeren teller doet het.
Remlicht doet het.
rechter voor en rechter achter knipperlicht doet het.

Alleen voor linker knipperlicht doet het wel maar langzaam komt moeizaam op gang...
Linker achter knipperlicht doet het helemaal niet.

Dus moet ik de gloeilamp vervangen voor de achtter linker knipperlicht alsmede de voor linker knipperlicht? Of is er mischien iets anders aan de hand?

Na nader inzien heb ik de 2 gloeilampen van beide linker knipperlichten omgewisseld en nu doen ze het wel....raar.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door nielspbr »

Een lampje kun je gewoon even rechtstreeks op de accu aan sluiten om te testen, weet je gelijk of je hem moet vervangen of dat het probleem ergens anders zit.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Welk accu voor PBR

Bericht door Daan1508 »

Over die linkerknipperlichten: als een van de lampjes aan een kant, het niet doet werkt de knipperlichtautomaat niet naar behoren!

Plaats reactie