Is dit een C70 (70 cc kop)??

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door JoeFox »

Op mijn aangekochte C50 OT trof ik een 70 cc cilinder aan, maar ik vraag me nu af of deze ook gecombineerd is een een 70 cc kop?
Waaraan is een 70 cc kop te herkennen? Zie foto's.
Als dit al een 70 cc kop is hoort die dan ook gecombineerd te worden met een 70 cc zuiger waarvan de klepuitsparingen anders zijn dan van een 50cc-kop?
Mijn laatste vraag betreft de speling van de nokkenas in de kopbehuizing. Ik voel een lichte speling van de nokkenas in de behuizing zonder dat je kunt spreken van een zichtbare ovale slijtage. Is dit nog acceptabel of is revisie noodzakelijk?
Bijlagen
P1050706.JPG
P1050705.JPG

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door hypercub »

Lijkt me een opgeboorde 50 kop. Waarom iemand dat zou doen is me een raadsel, aangezien 70 koppen nou niet erg zeldzaam zijn.
Ik zou `m echter zowieso bewaren.
Life is too short for lousy coffee.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door h5speedje »

JoeFox schreef:Op mijn aangekochte C50 OT trof ik een 70 cc cilinder aan, maar ik vraag me nu af of deze ook gecombineerd is een een 70 cc kop?
Waaraan is een 70 cc kop te herkennen? Zie foto's.
Als dit al een 70 cc kop is hoort die dan ook gecombineerd te worden met een 70 cc zuiger waarvan de klepuitsparingen anders zijn dan van een 50cc-kop?
Mijn laatste vraag betreft de speling van de nokkenas in de kopbehuizing. Ik voel een lichte speling van de nokkenas in de behuizing zonder dat je kunt spreken van een zichtbare ovale slijtage. Is dit nog acceptabel of is revisie noodzakelijk?
Kwa kleppen is dit een 50 kop (39mm)...rare manier (uitgedraaid/pasgemaakt) voor een 70cc cilinder(47mm).
Je kan er helaas geen 50cc meer van maken althans.
Voor deze combi gebruik je meestal een afgedraaide zuiger zodat deze in de kleinere 50 kop past (of de speciaal daarvoor gegoten zuiger)
Speling op de nokkenasbaan mag; als hij altijd netjes gesmeerd is en er zitten geen groeven in de baan is er niks aan de hand..
Heb hier een nieuwe kop met nieuwe nokkenas en ook daar zit gewoon speling op; olie moet er ook tussen kunnen he..
De krachten van de tuimelaars en de ketting drukken alles 1 kant op..
Reviseren hangt er van af waar de speling zit; met nieuwe nokkenas teveel speling? dan word het een nieuwe kop want goede revisie bestaat niet..Vaak is de nokkenas versleten en deze is gelukkig wel te vervangen..
Nokkenas; 29,0 mm standaard.. vervangen vanaf 28,8 mm
cilinderkop; 29,0 mm standaard.. vervangen vanaf 29,06 mm

Helaas is vervangen van koppen bij de 6volt modellen een dure zaak..Er zijn nog wel orginele 50cc koppen te koop bij de diverse toko's; ze zijn rete duur.
Immi is er zat voor een stuk minder maar daar is de kwaliteit ook naar
Zelfde geld voor de 70cc versie.

Je kan volgende combi's maken bij 6volt (contactpunten versie)
39mm cilinder- 39mm kop standaard 39mm zuiger (orgineel 50cc)
47mm cilinder- 39mm kop afgedraaide 47mm zuiger/ gegoten speciaal zuiger/ zuiger met 126 tussennummer
47mm cilinder- 47mm kop met stadaard 47mm zuiger (orgineel 72cc)
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Re: Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door JoeFox »

Bedankt voor de reacties.
De kop moet meer dan 20 jaar geleden zijn uitgeboord. Toen ik de kop en de cilinder gedemonteerd had, zag ik dat er 3 à 4 voetpakkingen gemonteerd waren????? Misschien vanwege de zorg dat het uitboren net niet voldoende was voor de 70 CC zuiger?
Om er bij hergebruik zeker van te zijn dat de zuiger geen delen van de kop raakt, zit ik er aan te denken om via Coos Matser een 70 cc zuiger aan te schaffen die geschikt is voor een originele 50 cc kop 6V.
Hierdoor wordt waarschijnlijk wel in combinatie met deze uitgeboorde kop de verbrandingsruimte bij de compressieslag vergroot en zal de compressie wat kleiner zijn. Zal dit naar jullie idee grote gevolgen hebben voor wijze waarop het blok straks gaat presteren?

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door apae01 »

Reken maar uit: je hebt iets van 72cc om te beginnen. Als de resterende ruimte 7,2 cc is op het einde van de slag is je compressie dus 1:10. Wordt het met de andere zuiger bijvoorbeeld 8 cc (wat geen groot verschil is) dan is je compressie al bijna 10% lager. Ja, dat ga je dus merken in vermogen.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Gebruikersavatar
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Re: Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door Mike Mechanic »

Dan rest er maar een oplossing een blower / compressor monteren, dan is een lagere compressie juist wenselijk. :wink:
ホンダ

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door apae01 »

Lijkt me een prima low-budget aanpak ;)
Overigens zou ik het spulletje eerst eens monteren met een enkele voetpakking, en met de hand draaien om te controleren of je wel andere onderdelen nodig hebt.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Is dit een C70 (70 cc kop)??

Bericht door nielspbr »

apae01 schreef:Lijkt me een prima low-budget aanpak ;)
Overigens zou ik het spulletje eerst eens monteren met een enkele voetpakking, en met de hand draaien om te controleren of je wel andere onderdelen nodig hebt.
Beetje playdoh op de kop van de zuiger, je moet ongeveer een mm overhouden om niets te raken in volle actie.

Plaats reactie