SS50ZE blok reviseren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
cypher156
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:20
Bezit: SS50Z(K3) in opbouw
SS50Z(K3) in & voor onderdelen

SS50ZE blok reviseren

Bericht door cypher156 »

Hoi, Ik heb van basv een prachtigmooie brom gekocht, maar het SS50ZE blok moet gereviseerd worden.
De kleppen moeten vervangen worden & de cilinder + cilinderkop moeten ontroest worden
verder ben ik van plan om ALLE pakkingen & keerringen te vervangen.
Verder wil ik t blokje van binnen ook ontroesten, mocht dit nodig zijn, maar dan heb ik natuurlijk een koppelingssleutel nodig.

Ik heb 3 vragen,
1. Hoe kan ik het blok het beste ontroesten? (incl alle schroeven, moeren bouten enz.)
2. Heb ik voor de versnellingsbak van de 50ZE een andere keerring nodig? aangezien dit een 5-bak ipv een 4-bak is.
3. zit er een "grote" of "kleine" koppelingsmoer op de koppeling? dit ivm de aanschaf van gereedschap.

Grtz,
Sjoerd

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1311
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door ildert »

cypher156 schreef:
2. Heb ik voor de versnellingsbak van de 50ZE een andere keerring nodig? aangezien dit een 5-bak ipv een 4-bak is. > nee diameter as en huis is het zelfde
3. zit er een "grote" of "kleine" koppelingsmoer op de koppeling? dit ivm de aanschaf van gereedschap. > de meeste sleutels zijn voor groot en klein
grote klappen, snel thuis

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door stoterstangen90 »

Zorg voor een goede bit om de kruiskoppen mee te lijf te gaan. JIS.
Let op, dit is niet overal te koop en niet iedereen weet waar je het over hebt.
Maar er zijn al genoeg kruiskoppen vernield door verkeerde kruiskopbitjes. Geen PH of PZ gebruiken dus maar JIS
Afbeelding

Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door Mike Mechanic »

stoterstangen90 schreef:Zorg voor een goede bit om de kruiskoppen mee te lijf te gaan. JIS.
Let op, dit is niet overal te koop en niet iedereen weet waar je het over hebt.
Maar er zijn al genoeg kruiskoppen vernield door verkeerde kruiskopbitjes. Geen PH of PZ gebruiken dus maar JIS
JIS schroevendraaiers en/of bits zijn te bestellen bij bijvoorbeeld;

http://www.autogereedschap.com/c-207663 ... ers-j-i-s/
ホンダ

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door SuzuhaTR1 »

Ik kan je vertellen dat ik sinds ik een stel bits (1&2&3) heb, ik absoluut geen inbussen meer gebruik, die standaard kruiskoppen zijn ineens niet meer de onoverkoombare gewetenloze monsters die het waren, maar zijn gewoon......mooie klassieke .....euhh...schroeven!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door nielspbr »

Doe mij maar de nt zeskantkopjes. ;)

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door SuzuhaTR1 »

Jij bedoelt degene waar sleutel 8 opgaat zeker met vaste ring , die heb ik nog nooit gebruikt, maar wel eens op Bami spul gezien.....lijken mij ook ideaal ja

cypher156
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:20
Bezit: SS50Z(K3) in opbouw
SS50Z(K3) in & voor onderdelen

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door cypher156 »

Dank allen, ik neem dus gewoon de combisleutel & JIS schroevendraaiers.
Daarnaast is het onbegonnen werk om alle schroefjes te ontroesten, dus die worden gewoon vervangen.

Kleppen vervangen wacht ik mee totdat de zuiger weer in de cylinder kan bewegen :P
Muur & muur vast

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door NIX »

En waar ga jij nieuwe schroeven kopen?

Laat ze gewoon opnieuw verzinken als alles er als nieuw uit moet zien. En anders mag je mij alle oude schroeven geven. Ik kom ze wel ophalen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ronnie1971
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 156
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:55

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door Ronnie1971 »

NIX schreef:En waar ga jij nieuwe schroeven kopen?

Laat ze gewoon opnieuw verzinken als alles er als nieuw uit moet zien. En anders mag je mij alle oude schroeven geven. Ik kom ze wel ophalen.
Juist. originele schroeven laten verzinken , kost bijna niets

Gr Ron

cypher156
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:20
Bezit: SS50Z(K3) in opbouw
SS50Z(K3) in & voor onderdelen

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door cypher156 »

Ik heb het gevoel dat niet alle schroeven origineel zijn, en ze zijn zo vastgeroest dat ze bijna niet los te draaien zijn...
'T hoeft er van mij niet als nieuw uit te zien, als t maar soepel/goed werkt.
Verzinken, waarom?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door stoterstangen90 »

origineel zijn de schroeven ook verzinkt. Dat slijt er in de loop der jaren echter af waardoor ze alsnog gaan roesten.
Na opnieuw verzinken zijn ze weer nieuw.
Afbeelding

cypher156
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:20
Bezit: SS50Z(K3) in opbouw
SS50Z(K3) in & voor onderdelen

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door cypher156 »

Ikdenk dat de schroeven ooknog vastzitten met locktite, krijg ze met geen mogelijkheid los..
Of ze zitten gewoon zo erg vastgeroest, in iedergeval, ik durf er niet meer aan te draaien voordat ik ze lam draai.
Daarnaast zit de geleiderol as muurvast waarvan de kop al compleet lam gedraaid is.

Dus:
1. Hoe maak ik de schroeven los? (Ik heb een JIS 2 in huis nu)
2. Hoe kan ik de lamgedraaide geleiderolas losdraaien?

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door ciebie »

Slagschroevendraaier?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS50ZE blok reviseren

Bericht door NIX »

Inderdaad. Koop een normale slagschroevendraaier en een PH3-bit. Die tik je vast in de koppen. Jis is leuk, maar geen noodzaak. De rol kun je gewoon iets op lassen om meer grip te krijgen. Aanprutsen met hemagereedschap kun je beter laten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie