strakke ketting naar slappe ketting

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door Jossvdijk »

Het is mij opgevallen tijdens het spannen van de ketting dat deze als ik hem goed gespannen heb soms heel strak staat en het andere moment weer zoals ik hem gespannen heb. De tandwielen en ketting vervangen, deze waren sowieso op, maar het probleem bleef zich aanhouden. Na net is even goed gekeken te hebben ben ik eruit gekomen waardoor het komt.

Op het moment dat het visje(koppelschakel) over het achterste tandwiel gaat komt de ketting heel strak te staan(zo strak dat ik hem nog maar minimaal ophoog kan bewegen in het midden). Gecontroleerd of alles wel op de juiste wijze gemonteerd zat en dat was zo.

Is dit gebruikelijk of schadelijk voor de houdbaarheid van de tandwielen of achterbrug ?

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door wieb »

Jossvdijk schreef:Het is mij opgevallen tijdens het spannen van de ketting dat deze als ik hem goed gespannen heb soms heel strak staat en het andere moment weer zoals ik hem gespannen heb. De tandwielen en ketting vervangen, deze waren sowieso op, maar het probleem bleef zich aanhouden. Na net is even goed gekeken te hebben ben ik eruit gekomen waardoor het komt.

Op het moment dat het visje(koppelschakel) over het achterste tandwiel gaat komt de ketting heel strak te staan(zo strak dat ik hem nog maar minimaal ophoog kan bewegen in het midden). Gecontroleerd of alles wel op de juiste wijze gemonteerd zat en dat was zo.

Is dit gebruikelijk of schadelijk voor de houdbaarheid van de tandwielen of achterbrug ?
Ik denk dat er dan toch iets niet klopt, heb je wel het juiste visje is er geen vervorming.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door wim V8 »

Nee dat kan niet want hij had tandwielen en ketting vervangen en het probleem bleef zich aanhouden, dus moet het elders zoeken.
Zijn de gaten in de achternaaf waarin met boutjes het tandwiel vast zit soms uitgelubberd waardoor het tandwiel niet meer mooi in het midden komt.
Dus kijk eens of het tandwiel hoogteslag heeft??

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door nielspbr »

Zit het tandwiel wel goed gecentreerd? (en hoort idd de sluitschakel bij de betreffende ketting.)

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door wieb »

wieb schreef:
Jossvdijk schreef:Het is mij opgevallen tijdens het spannen van de ketting dat deze als ik hem goed gespannen heb soms heel strak staat en het andere moment weer zoals ik hem gespannen heb. De tandwielen en ketting vervangen, deze waren sowieso op, maar het probleem bleef zich aanhouden. Na net is even goed gekeken te hebben ben ik eruit gekomen waardoor het komt.

Op het moment dat het visje(koppelschakel) over het achterste tandwiel gaat komt de ketting heel strak te staan(zo strak dat ik hem nog maar minimaal ophoog kan bewegen in het midden). Gecontroleerd of alles wel op de juiste wijze gemonteerd zat en dat was zo.

Is dit gebruikelijk of schadelijk voor de houdbaarheid van de tandwielen of achterbrug ?
Ik denk dat er dan toch iets niet klopt, heb je wel het juiste sluitschakel en is er geen vervorming.

Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door Jossvdijk »

Ik ga morgen beide na lopen

tjeefke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 jul 2013 21:49
Bezit: ‘88 NT dax, 2 stuks
‘71 CD50
‘06 DX90
'72 Chaly, 124cc
Locatie: Deinze, België

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door tjeefke »

Ik heb dit ooit een gehad door een "slechte kwaliteit" ketting..

Ik heb nu zo eentje met o-ringen, nog nooit hoeven te smeren en de spanning blijft altijd goed.

Wat was het merk van jouw ketting? Prijs?

Zit een wereld van verschil in.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door ReezYard »

Soms zijn achtertandwielen (imi's) niet ge-centreerd.
Check dat door je brommer op z'n middenbok te zetten en vervolgens het achterwiel
met de hand een slinger te geven. Bij 'n 'wobbel' van het achtertandwiel de ketting dan
afstellen op het strakke moment!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door NIX »

En dat kun je soms oplossen door het tandwiel een kwart of halve slag te draaien en dan te kijken op welke stand het het minst is. Werkt ook voor banden met een hobbel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

DowBux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 apr 2012 16:22
Bezit: Een totaal niet originele Monkey uit '78
Locatie: Amersfoort

Re: strakke ketting naar slappe ketting

Bericht door DowBux »

Ik had dit probleem ook met mn monkey. Kwam door de goedkopere tandwielen.
Helemaal mooi!

Plaats reactie