zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door Soop »

Mijn CD blokje is in de revisie. Nieuwe alu 70cc (met 50cc kop) er op gedaan, en zowel een afgedraaide ori zuiger als een 70 zuiger voor 50 kop raken beiden de inlaatklep. De afgedraaide steekt wel 2mm uit, de ander raakt hem slechts een klein beetje. Oorzaak onbekend, wellicht de drijfstang (krukas inc drijfstang omgewisseld).

Een GB6 c90 zuiger raakt hem niet vanwege de andere vorm van de zuiger. Maar deze zal daardoor ook minder compressie leveren.

Dit gebeurt bij viertaktexpert/verzamelaar uit amsterdam op de boot, jullie welbekend. Ik vertrouw er daarom op dat alles wel goed zit. Kunnen jullie me helpen deze keuze te maken? GB6 zuiger proberen of 70cc voor 50cc kop zuiger aanpassen? Ik neig naar het 2e.

Dank

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door ReezYard »

Da's vreemd! De inlaatklep gaat nl. open als de zuiger naar beneden gaat om het benzinemengsel aan te zuigen.
Oftewel de zuiger is dan weg van de inlaatklep. Als de zuiger weer naar boven gaat voor de compressie zit de inlaatklep dicht.
De zuiger kan de inlaatklep dus niet raken. Als je niet in de war bent met de uitlaatklep dan vermoed ik:
* dat de zuiger 180' verdraaid zit, en/of
* 'n verkeerde kleptiming
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door NIX »

Of een NT C70 drijfstang. Daarom gaat de GB6 zuiger wel goed. Hier hoort een combi van 126 zuiger en GB2 kop op. Wat kwam eraf en heb je de kruk nou vervangen of niet? En wat voor nok zit erin?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Babs
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:18
Bezit: 2keer cd50 ,st70,c200,ss50,c310,c321,cx500,cb125,s65,s50,c100

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door Babs »

sorry Reez maar wat je zegt klopt niet, op bdp staan beide kleppen open zoek maar is op kleppendiagram.of alleen uitlaat open.dat de kleptimming niet helemaal goed is kan ,even kijken naar de merktekens in de kop en op vliegwiel T.alles ok dan kan een extra voedpakking helpen of toch even wat van de zuiger afhalen.succes groetjes Babs

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door ciebie »

Nee babs, op bdp staan beide kleppen dicht. Zou anders ook niet goed gaan.

Dat die afgedraaide nog 2 mm uitsteekt lijkt mij een combinatie van nt drijfstang en ot zuiger.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door Eric »

Kleppen staan gewoon dicht op het bdp. Pak maar eens een kopje, met al het spul erin en zet het rondje bij de inkeping. En kompressie krijgen met een open klep is ook lastig.

Hoe is vastgesteld dat het inderdaad de klep is die de zuiger raakt? Misschien raakt de zuiger de koppakking.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door wim V8 »

Volgens mij, ik ken dit materiaal dus niet! aan het einde van de uitlaatslag staat er toch echt een uitlaatklep open en gaat of is de inlaatklep aan het open gaan. Dus dat is zeker wel in BDP. Dit heet de klepoverlap. Ik ben maar een gewone monteur, bij de honda dingen kan alles weer anders zijn, dus verbeter if I am wrong.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door gerbrandicus »

Jullie zouden toch moeten weten dat de ene BDP de andere niet is. Kleppen staan in de helft van de gevallen niet (volledig) dicht op BDP. De compressieslag BDP is het punt waarop je de kleppen stelt, beide kleppen zitten volledig dicht en worden dus niet open gedrukt, daardoor heb je iets klepspeling. Dat is het punt waarop het 0 merkteken op het distri-tandwiel op het streepje in de kop staat. Dan heb je de BDP die een slag later komt, verbrande gassen net uitgestoten, uitlaatklep nog ietsje open en de inlaatklep begint al te openen om het nieuwe mengsel naar binnen te laten: Klepoverlap. Het uitstromen van de verbrande gassen beïnvloedt het inzuigen van het nieuwe mengsel. Omdat beide klepjes een beetje open gedrukt worden is er geen sprake van klepspeling. Sommige aggressieve nokkenassen kunnen problemen geven met de klepoverlap.

In dit geval moet je gewoon even vaststellen wat voor drijfstang erin zit. Dat is niet altijd zo zwart wit. Z50R uit midden jaren '80 heeft bijvoorbeeld GB2 topend en dus drijfstang, maar toch echt 6V kruktap. Zou je die kruk achteloos in een CD50 blok zetten en denken dat je daar een OT topend op kunt zetten dan heb je een probleem.
Ik denk ook dat er een verkeerde drijfstang in zit.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door NIX »

Precies, wat Jaime zegt. En ik heb C90's zuigers inlaatkleppen zien koppen bij te snelle nokkenassen. Dit is een typisch gevalletje van zomaar een berg onderdelen in elkaar gegooid. En dat gaat niet goed, zoals je merkt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door Soop »

De nokkenas is ori, geen snelle ofzo. De kruk komt uit een cd50 blokje. Waar ook een 70cc op heeft gezeten, met afgedraaide zuiger. Ik ga ervan uit dat zaken als kleptiming goed zit en zuiger niet op zn kop zit enzo. Dat doet ie heus wel goed. Drijfstang onderzoeken lijkt me inderdaad een goed plan. Extra voetpakking werd me afgeraden ivm distributieketting (is ook nieuw). Zuiger stukje bewerken is wel een optie volgens jullie?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door Eric »

Als je gewoon ruimte hebt op de spanner, lijkt me een 2e pakking mij niet zo'n probleem. Maar misschien voor de volgende sleutelaar wel handig als hij niet tegen hetzelfde probleem aanloopt, wanneer hij besluit om de pakking weg te laten.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door Soop »

heb er een ori honda automatische spanner in laten zetten

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door MrSinga »

gerbrandicus schreef:In dit geval moet je gewoon even vaststellen wat voor drijfstang erin zit. Dat is niet altijd zo zwart wit. Z50R uit midden jaren '80 heeft bijvoorbeeld GB2 topend en dus drijfstang, maar toch echt 6V kruktap. Zou je die kruk achteloos in een CD50 blok zetten en denken dat je daar een OT topend op kunt zetten dan heb je een probleem.
Ik denk ook dat er een verkeerde drijfstang in zit.
dat is een probleem dat bij OT daxen/tussentypes jammergenoeg ook bestaat. En zelfs bij sommige type monkeys van tussen 1982-1988 (zoiets). Heb jammergenoeg al 2 keer zo'n kruk gehad en dan zit je dus met een probleem want combinaties maken daarmee is wat moeilijker.

En kans dat het dus bij SS/CD/... ook bestaat, is dus reëel... denk ik dan.

nu, als je zegt dat een ori 6V zuiger 2mm uitsteekt, dan heb je te maken met een NT drijfstang. Als je dan een 12V zuiger zou monteren, dan zou die dus moeten vlak komen.
Echter met ori 6V 50cc kop heb je dan weer een piston nodig voor NT70-kop bij 70cc-kitjes (en dan is het meestal net wel/net niet naar gelang merk pistons :( ) en hangt het af welke koppakking je gebruikt. Lees: een metalen Honda pakking zal mogelijks maken dat het boeltje net raakt/net niet. Een kartonnen pakking die net iets dikker is, zal dan gewoon goed gaan (wederom BIJ sommige pistons).
OT70-kopje, dan is er eigenlijk geen passende piston te vinden die perfect is... (allez, ik heb er vroeger lang naar gezocht)

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuiger raakt kop- keuzes keuzes

Bericht door Soop »

Sorry jongens, voor de slapeloze nachten enzo. Het bleek vals alarm. Laat op de avond, in een vlaag van verstandsverbijstering had ie op het verkeerde moment gemeten. Nieuw gegoten zuigertje bleek zonder problemen te passen. Blok zit weer helemaal netjes in elkaar met heel veel nieuw en beter. Zodra het droog is buiten, gaat ie eronder. Het nieuwe alu cilindertje rustig inrijden. Dank voor het meedenken.

Plaats reactie