Pagina 1 van 1

Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 22:06
door zaalbergvanzelst
Hi,

Ik ben druk bezig om mijn CD50 weer na 15 jaar aan de praat te krijgen. En terwijl ik naar de schema's kijk van de bedrading valt mij op dat de nul van de remschakelaar eindigt bij de lamp, maar het lijkt dat er ook een draad de boom in gaat maar nergens uit komt. Weet iemand of dit echt zo is en dan ook waarom??? Ter referentie staat het onder andere in het Haynes boek (is over de ss50, maar de basis is gelijk).

Greetz,
Robert Paul

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 22:18
door SuzuhaTR1
Er zit aan de schakelaar zelf een rode en een groen-gele, de laatste gaat naar de lamp zelf en de rode gaat aan de draadboom, eigenlijk is de schakelaar dus altijd 'uit', tot je hem aanzet(in trapt), hij maakt dat de + stroom kan stromen, massa moet via het frame/spatbord komen.

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 22:25
door zaalbergvanzelst
Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar de groen gele wordt gesplitst waarvan er 1 naar de lamp gaat en 1 de draadboom weer ingaat

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 22:45
door gerbrandicus
zaalbergvanzelst schreef:Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar de groen gele wordt gesplitst waarvan er 1 naar de lamp gaat en 1 de draadboom weer ingaat
Bij een Nederlandse CD50 niet, want die heeft voor geen remlichtschakelaar, dus er komt geen groen/geel uit de draadboom.

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 22:54
door zaalbergvanzelst
Mijn CD heeft dus wel een remlichtschakelaar, deze wordt ook beschreven in het originele Nederlandse werkplaats handboek van de CD50 . Maar buiten dat, waar dient het voor. Dat is vooral mijn vraag, vindt het namelijk wel vreemd iets, een losse draad in je elektrisch systeem.

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 22:58
door zaalbergvanzelst
Zat er nog even naar te kijken, maar ben niet zeker of het idd een origineel handboek is.

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 23:06
door SuzuhaTR1
Dan is dat (zeer waarschijnlijk) een uitvoering waarbij ook de voorrem bedraad is, de NL uitvoeringen hebben dat niet.
(Maar de uitzondering bevestigd de regel bij Honda, zo heb ik een K1 carter met naaldlagers en een CD carter met handmatige distributiespanner)

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 23:08
door gerbrandicus
Een NL CD50 heeft voor (dus op de voorrem) geen remlichtschakelaar. Dus de draadboom heeft geen groen/geel. Heb jij wel groen/geel in je draadboom, dan heb je een SS50Z-K3 draadboom, al dan niet imi. En als je dus op de voorrem geen remlichtschakelaar hebt, dan gebruik je die draad dus niet en kan je direct vanaf je achter-remlichtschakelaar naar het achterlicht aansluiten, zoals het hoort bij een CD.
Of je zet een SS50Z-K3 onderkantje op de rechterstuurschakelaar en doet er een remlichtschakelaar in, ook wel fijn om te hebben. Je kunt die van de CD ook doorboren als je een voorbeeld ernaast houdt.

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 23:10
door SuzuhaTR1
Amen

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 23:10
door zaalbergvanzelst
Ter verduidelijking, het gaat hier om de achterrem. Dus die schakelaar die aan je voetrem vast zit met een veertje.

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 19 feb 2016 23:16
door zaalbergvanzelst
Zat nog even te kijken in mijn boek over de SS, het schema dat hierin staat heeft heeft ook geen rem schakelaar aan het stuur, maar wel die kabel. Maar als ik het goed begrijp is het een voorbereiding voor een voorrem schakelaar.

Re: Nul van remlichtschakelaar

Geplaatst: 21 feb 2016 01:14
door stoterstangen90
yep.