lifan LF50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
smarivoet
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2016 14:53
Bezit: Lifan LF50 monkey
vroeger nog een honda sfx50, gl1000, cb50,mt5,...
nu hoofdzakelijk suzuki uit practische overwegingen(garage)

lifan LF50

Bericht door smarivoet »

Hallo,
door inruil(tussen 2 motos) verkregen een lifan lf50. monkey-achtig type.
Het eerste idee was de brommer snel in orde te zetten en door te verkopen, maar ik begin er op één of andere manier "voor te vallen".
In de toekomst gaan we ook een brommertje nodig hebben voor van-en-naar station te rijden... het zou maar een beetje gek zijn om dus deze te verkopen en nadien eentje te kopen :-).
enige probleem... hij moet dienen voor vrouwlief en die "eist" een topkoffer voor de opslag van de helm (geen lockers in station).

Er was aardig wat geklooid aan het elektrische schema(onder andere de hele kableboom lag open, aftakkingen her en der)... daarvan is het grootste uitvogel-werk ondertussen achter de rug. Mooie aftermarket-bullet-pinkers op gezet voor en achter.
De verf was er amateuristisch tegenaan-gespoten... misschien kan ik die nog uitpolieren... en anders blanke lak erover met "flakes" in... geeft altijd een leuk en mooi diamant-glitter-effect.

Naar hetgeen ik heb kunnen lezen en begrijpen dient dat membraanpompje helemaal tot niks en inderdaad, na het afkoppelen was het regelen van de ralenti en het hernemen van de gas piece-of-cake. Sindsdien draait de brommer stabiel en krijg ik de ralenti zelfs mooi afgesteld dat die begint écht te viertakten.
IMG_20160225_213103.jpg

nog op de todo-list:
* nieuwe remschoentjes zetten (model trommelremmetjes)
* km-kabel aansluiten
* benzinefiltertje
* luchtfiltertje/kelkje
* nieuwe voor-vering zetten, vind de huidige maar niets(of deels stuk?)==> hier staat een leuk alternatief: viewtopic.php?f=5&t=30714
* bandje achter mag ook nieuw

Maar nu zit ik toch nog met een vraagje/probleempje... voor wat dient deze stekker :-) ?
ik vermoed dat dit een soort versnellingsindicator zou kunnen zijn... moest dat het geval zijn, iemand een idee voor de Neutraal? Dan kan ik dat lampje in de (honda-)koplamp ook aansluiten.
IMG_20160225_213049.jpg

Iemand trouwens een idee waarom (nut/doel/... mogelijk doel) een tweede benzinekraan aan de carburator staat?
IMG_20160225_213127.jpg

tot zover m'n relaas. Alvast bedankt voor de feedback die jullie kunnen geven.

ps: nog niet gaan testrijden (echt wel slecht weer)... ik vermoed wel dat die een beetje te rap gaat rijden als 45km/u met de nrc-carbon uitlaat...

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: lifan LF50

Bericht door Daan1508 »

Leuk dat je een projectje begonnen bent! Feedback, ja: een uitlaat doet bij een 4 takt niet zo veel aan het vermogen. Bij een 2takt wordt er gezorgd voor resonantie in de uitlaat (dit verbeterd de spoeling), maar dit komt bij een 4takt niet spits omdat de spoeling al redelijk maximaal is.

Een uitlaat kan wel begrenzen doordat er een flens in zit, en dit is wel eens bij bami's, maar waarschijnlijk is jouw blokje begrensd doordat de ontsteking verlaat bij een bepaald toerental... Conclusie: een uitlaat kan wel helpen, maar lang niet zo veel als bij tweetakters, en ik vermoed dat het bij jou niet veel zal uitmaken, zelfs als je de verlating blokkeert.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: lifan LF50

Bericht door nielspbr »

Een cdi blokje heeft geen verlating. Het blokje kan echter wel een toerentalbegrenzer hebben en in dat geval zit deze in de cdi.
lf50 en cdi, daar was wat mee, een 4pins cdi ipv een 5-pins cdi, klopt dat?

Kraantje op de carburateur heb ik, af fabriek, nog niet eerder gezien bij een monkeykloon.

Neutraal, hoogstwaarschijnlijk lichtgroen met rode streep.

Luchtfiltervervangideeën, niet doen. Hoogstens het schuimelement in het huidige luchtfilterhuis eens nakijken/vervangen.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: lifan LF50

Bericht door Daan1508 »

Die toerenbegrenzing wordt denk ik toch gedaan door de ontsteking te verlaten of onderbreken...

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: lifan LF50

Bericht door nielspbr »

Daan1508 schreef:Die toerenbegrenzing wordt denk ik toch gedaan door de ontsteking te onderbreken...
Die dus.

smarivoet
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2016 14:53
Bezit: Lifan LF50 monkey
vroeger nog een honda sfx50, gl1000, cb50,mt5,...
nu hoofdzakelijk suzuki uit practische overwegingen(garage)

Re: lifan LF50

Bericht door smarivoet »

nielspbr schreef: lf50 en cdi, daar was wat mee, een 4pins cdi ipv een 5-pins cdi, klopt dat?
helemaal juist :-)
nielspbr schreef: Kraantje op de carburateur heb ik, af fabriek, nog niet eerder gezien bij een monkeykloon.
Heeft gisteren wat geduurd voor ik door had welke combo "normaal" was...
Want de kraan aan de carbu "toe" is niet 100% toe... met chocke op bijvoorbeeld blijft die dan nog "draaien"... niet mooi, maar doet het wel.
Misschien een leuke manier als "begrenzer" moest dat ooit nodig zijn :-)
nielspbr schreef: Neutraal, hoogstwaarschijnlijk lichtgroen met rode streep.
Zaterdag nakijken.
nielspbr schreef: Luchtfiltervervangideeën, niet doen. Hoogstens het schuimelement in het huidige luchtfilterhuis eens nakijken/vervangen.
check :-)
morgen zo testrijden dan :-) (tenminste als ik die remmekes vervangen krijg :-) )

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: lifan LF50

Bericht door NIX »

Ik denk dat er een quad carburateur op zit. Niet gek opkijken als dat in de fabriek al gebeurd is. Die Chinezen kijken niet zo nauw.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

smarivoet
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2016 14:53
Bezit: Lifan LF50 monkey
vroeger nog een honda sfx50, gl1000, cb50,mt5,...
nu hoofdzakelijk suzuki uit practische overwegingen(garage)

Re: lifan LF50

Bericht door smarivoet »

daarnet de kans gehad om effe te gaan testrijden...
rijdt goed en exact 50km/u. dus meer moet dat niet zijn.
koppeling werkt niet naar behoren (zelfs niet na het bijstellen). Ik vermoed dat daar een plaat gewoon helemaal uitgesleten is. dit wordt een olie-rijk jobje denk ik...
Kheb op youtube zitten zoeken hoe ik eraan moet beginnen (om uit te vogelen welk type plaat ik nodig heb) maar kan geen voorbeeld vinden. Iemand hier meer info/foto-materiaal?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: lifan LF50

Bericht door stoterstangen90 »

Gewoon een hondaplaat of imitatie ervan.
Zou ook een 2plaats kunnen zijn, maar dat zijn dezelfde platen.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: lifan LF50

Bericht door NIX »

Wat mankeert er aan de koppeling?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

smarivoet
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2016 14:53
Bezit: Lifan LF50 monkey
vroeger nog een honda sfx50, gl1000, cb50,mt5,...
nu hoofdzakelijk suzuki uit practische overwegingen(garage)

Re: lifan LF50

Bericht door smarivoet »

NIX schreef:Wat mankeert er aan de koppeling?
tja wat doet ze niet: ontkoppelen :-)
aan de hendel voel je dat je weerstand aan het opbouwen bent(kabel komt strak en je ziet aan je been de hendel naar je toe komen). En vanaf dan gebeurt er verder niks.
Ik heb het plaatje er al afgehaald en het hele ding bekeken (om uit te pluizen hoe het werkt). Alles lijkt naar behoren te werken maar zelfs als ik de stelschroef helemaal indraai kan ik hem niet in z'n "vrij" (ontkoppeld) krijgen (wel gedeeltelijk).
De ontkoppelingshendel dan nog bij intrekken heeft geen bijzonder groot effect.
Dus de platen, een veer, een ... voor mij nog héél vingerdik kijken. alle ideetjes zijn welkom.
Morgen-avond misschien toch alles eens opendoen... en versnellingsbak-olie gaan zoeken zeker?

ps immitatieplaten zouden passen, dus Z50 of st50 maakt niks uit?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: lifan LF50

Bericht door NIX »

Alles past. Ik denk dat de voering is losgekomen. Of de plaat kleeft enorm. Moet je dan loswrikken. Gewoon de brommer op zijn kant leggen met steppenbalk eronder uit. Rempook kan blijven zitten, maar eraf werkt wel makkelijker. Mogelijk gaat de pakking eraan. Met de koppeling eraf kun je meteen het centrifugaalfilter schoonmaken. En het gaasfilter checken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

smarivoet
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2016 14:53
Bezit: Lifan LF50 monkey
vroeger nog een honda sfx50, gl1000, cb50,mt5,...
nu hoofdzakelijk suzuki uit practische overwegingen(garage)

Re: lifan LF50

Bericht door smarivoet »

NIX schreef:Ik denk dat de voering is losgekomen.
Voering? fotootje?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: lifan LF50

Bericht door NIX »

Van de koppelingsplaat. Kan effe niet bij m'n foto's helaas.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: lifan LF50

Bericht door stoterstangen90 »

dat het gesinterde materiaal van de koppelinngsplaat is losgekomen. Dat gebeurt wel eens, maar volledig verkleefd klinkt mij nog logischer. Ook kan ie ooit al eens door iemand verkeerd zijn gemonteerd, zodat de plaat krom is geworden.
Afbeelding

Plaats reactie