Honda SS gebruiken zonder batterij

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Nicholas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 feb 2007 20:30

Honda SS gebruiken zonder batterij

Bericht door Nicholas »

Hallo,

Ik heb hier een SS50 waarbij de hele elektrische installatie grondig verdesterd is door de vorige eigenaar. Het grootste deel is hersteld, maar nu blijkt nog de selenium gelijkrichter naar de vaantjes en de batterij mankeert. Ik heb hier al heel wat op het forum zitten lezen en blijkt dat de batterij er eigenlijk vooral is om de spanningsverschillen van de alternator op te vangen, zonder batterij springen de lampjes.

Nu zou ik die batterij er eigenlijk gewoon graag uit laten door een spanningsregelaar te monteren op de gele draad. Eerst een full bridge gelijkrichter ter vervanging van dat stokoude selenium ding en dan een circuit in deze trend:
Afbeelding

De 2N5881 kan - voorzien van een degelijke heatsink - 15A continu en 30A piek aan, dat lijkt me meer dan voldoende voor alle lampjes te laten branden.
Is dit haalbare kaart? Denk ik in de goede richting en zijn er nog nadelen verbonden aan deze manier van werken?
(ik weet dat zonder draaiende motor de pinkers, toeter, neutraallamp en het stoplicht niet meer zullen macheren, maar dat vind ik niet echt een probleem)

Merci!

Gebruikersavatar
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Re: Honda SS gebruiken zonder batterij

Bericht door Mike Mechanic »

Dan zal je wel de lichtspoel "zwevend" moeten maken, dwz van massa halen.
Anders gaat die full bridge rectifier / diodebrug nooit werken.
Vergeet ook niet de drempelspanning van de diodebrug plus transistor, bij stationaire toerentallen zal de resterende spanning dramatisch laag zijn.

Beter kan je een shuntregelaar maken, dan wordt al het vermogen boven de werkspanning gedissipeerd.

Afbeelding
ホンダ

Nicholas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 feb 2007 20:30

Re: Honda SS gebruiken zonder batterij

Bericht door Nicholas »

Aan zo'n shunt had ik ook al zitten denken, misschien is dat hier wel de betere optie inderdaad.
Goed dat je die zwevende spoel nog eens vermeld, dat was ik alweer vergeten. Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om niet de spoel zwevend te maken, maar de min van de gelijkrichter. Is het ook niet zo gedaan op uw schema?
Enkel het achterlicht en de pinkers zitten op de massa van het frame, de rest verloopt langs de groene draad. Pinkers zitten er niet op, ik zou dus enkel de groene draad moeten doortrekken naar het achterlicht, de massaverbinding aan het contactslot verbreken en dan de groene draad aan de - van de gelijkrichter, als dit steek houdt.
Bedankt voor de schema's!

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS gebruiken zonder batterij

Bericht door NIX »

Min van deze regelaar zit juist op de massa, net als de lichtspoel en lichten. Spoel is met de shunt juist niet zwevend. De shunt is parallel aan de verlichting, ofwel gesplitst vanaf de gele.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Honda SS gebruiken zonder batterij

Bericht door Soop »

in de faq staat een supersimpele kabelboom zonder accu, met licht altijd aan

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS gebruiken zonder batterij

Bericht door NIX »

En ook die is te gebruiken met de shunt. Haal de accu en gelijkrichter uit het schema, stop daar de shunt vergeet daervan de - niet te aarden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie