Hallo,
Ik heb hier een SS50 waarbij de hele elektrische installatie grondig verdesterd is door de vorige eigenaar. Het grootste deel is hersteld, maar nu blijkt nog de selenium gelijkrichter naar de vaantjes en de batterij mankeert. Ik heb hier al heel wat op het forum zitten lezen en blijkt dat de batterij er eigenlijk vooral is om de spanningsverschillen van de alternator op te vangen, zonder batterij springen de lampjes.
Nu zou ik die batterij er eigenlijk gewoon graag uit laten door een spanningsregelaar te monteren op de gele draad. Eerst een full bridge gelijkrichter ter vervanging van dat stokoude selenium ding en dan een circuit in deze trend:
De 2N5881 kan - voorzien van een degelijke heatsink - 15A continu en 30A piek aan, dat lijkt me meer dan voldoende voor alle lampjes te laten branden.
Is dit haalbare kaart? Denk ik in de goede richting en zijn er nog nadelen verbonden aan deze manier van werken?
(ik weet dat zonder draaiende motor de pinkers, toeter, neutraallamp en het stoplicht niet meer zullen macheren, maar dat vind ik niet echt een probleem)
Merci!
Honda SS gebruiken zonder batterij
- Mike Mechanic
- 4T-MSB addict
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
- Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
- Locatie: Amersfoort
Re: Honda SS gebruiken zonder batterij
Dan zal je wel de lichtspoel "zwevend" moeten maken, dwz van massa halen.
Anders gaat die full bridge rectifier / diodebrug nooit werken.
Vergeet ook niet de drempelspanning van de diodebrug plus transistor, bij stationaire toerentallen zal de resterende spanning dramatisch laag zijn.
Beter kan je een shuntregelaar maken, dan wordt al het vermogen boven de werkspanning gedissipeerd.
Anders gaat die full bridge rectifier / diodebrug nooit werken.
Vergeet ook niet de drempelspanning van de diodebrug plus transistor, bij stationaire toerentallen zal de resterende spanning dramatisch laag zijn.
Beter kan je een shuntregelaar maken, dan wordt al het vermogen boven de werkspanning gedissipeerd.
ホンダ
Re: Honda SS gebruiken zonder batterij
Aan zo'n shunt had ik ook al zitten denken, misschien is dat hier wel de betere optie inderdaad.
Goed dat je die zwevende spoel nog eens vermeld, dat was ik alweer vergeten. Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om niet de spoel zwevend te maken, maar de min van de gelijkrichter. Is het ook niet zo gedaan op uw schema?
Enkel het achterlicht en de pinkers zitten op de massa van het frame, de rest verloopt langs de groene draad. Pinkers zitten er niet op, ik zou dus enkel de groene draad moeten doortrekken naar het achterlicht, de massaverbinding aan het contactslot verbreken en dan de groene draad aan de - van de gelijkrichter, als dit steek houdt.
Bedankt voor de schema's!
Goed dat je die zwevende spoel nog eens vermeld, dat was ik alweer vergeten. Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om niet de spoel zwevend te maken, maar de min van de gelijkrichter. Is het ook niet zo gedaan op uw schema?
Enkel het achterlicht en de pinkers zitten op de massa van het frame, de rest verloopt langs de groene draad. Pinkers zitten er niet op, ik zou dus enkel de groene draad moeten doortrekken naar het achterlicht, de massaverbinding aan het contactslot verbreken en dan de groene draad aan de - van de gelijkrichter, als dit steek houdt.
Bedankt voor de schema's!
-
- chaly addict
- Berichten: 18832
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Honda SS gebruiken zonder batterij
Min van deze regelaar zit juist op de massa, net als de lichtspoel en lichten. Spoel is met de shunt juist niet zwevend. De shunt is parallel aan de verlichting, ofwel gesplitst vanaf de gele.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
- Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V - Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Honda SS gebruiken zonder batterij
in de faq staat een supersimpele kabelboom zonder accu, met licht altijd aan
-
- chaly addict
- Berichten: 18832
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Honda SS gebruiken zonder batterij
En ook die is te gebruiken met de shunt. Haal de accu en gelijkrichter uit het schema, stop daar de shunt vergeet daervan de - niet te aarden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.