DAX achterbrug

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: DAX achterbrug

Bericht door William v d »

stoterstangen90 schreef: 15 mar 2020 23:57 ze moeten er beiden naar buiten uit. Dus niet alles een kant op persen.
Ik begrijp wat je bedoelt, en heb ook twee nieuwe bus/ rubbers liggen die aan beide kanten erin geperst moeten worden. Als ik met een lampje door de binnenste bus schijn lijkt het net of deze bus uit een geheel bestaat, door de gehele achterbrug heen. Ik ging er ook vanuit dat er aan beide kanten een bus/ rubber zit met daartussen nog een bus ivm het aandraaien van de bout/ moer. Misschien heb ik het mis en moet ik nog eens een tweede keer gaan kijken vanavond.
Afbeelding

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX achterbrug

Bericht door MrSinga »

Binnen in de brug is dat ong de binnendiameter van de bus. Daarmee dat het lijkt als 1 geheel

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: DAX achterbrug

Bericht door William v d »

MrSinga schreef: 16 mar 2020 17:30 Binnen in de brug is dat ong de binnendiameter van de bus. Daarmee dat het lijkt als 1 geheel
Oké, dus dan moet ik aan beide kanten proberen die bussen eruit te krijgen. Gezien het allemaal dezelfde diameter heeft zal het om beurten eruit persen van de bussen via de andere kant wel niet gaan.

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: DAX achterbrug

Bericht door William v d »

Na een hoop gekl#&*t zijn ze er dan eindelijk uit. In het midden zit inderdaad een kleine bus die ervoor zorgt dat de rubbers niet verder de achterbrug ingedrukt kunnen worden.

Weet iemand of voor een standaard Dax achterbrug naaldlagers verkrijgbaar zijn ipv die busrubbers? Voor niet originele achterbruggen zijn deze er wel. Zag op de website van Luc de Bondt wel gelagerde bussen staan voor een Dax, echter lijkt de buitendiameter niet overeen te komen (34x23x10) ten opzichte van orginele Honda rubbers (33x23x10).

Afbeelding
Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX achterbrug

Bericht door MrSinga »

Nee, enkel deze die er zijn. Geen naaldlagers. En zou ik ook niet echt steken ook, die dingen gaan snel kapot met naaldlagers (of zou dat zijn omdat die china zijn

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: DAX achterbrug

Bericht door NIX »

Pak gewoon ori HM rubbers. Ben je weer voor jaren klaar. En pers ze er niet kurkdroog in. Ik doe wat vet of olie in de achterbrug, dan kunnen ze er ooit nog eens uit. En ja, dan zitten ze echt muurvast.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: DAX achterbrug

Bericht door William v d »

Dat idee had ik ook. Heb die rubbers ook al liggen en stug zijn ze zeker.
Nadeel van naaldlagers lijkt mij de kans op roestvorming mocht ik ooit regen gaan tegenkomen. Rij enkel met dit ding als het droog is maar toch, in NL weet je het tenslotte nooit.

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: DAX achterbrug

Bericht door William v d »

MrSinga schreef: 24 mar 2020 10:39 Nee, enkel deze die er zijn. Geen naaldlagers. En zou ik ook niet echt steken ook, die dingen gaan snel kapot met naaldlagers (of zou dat zijn omdat die china zijn
Chinees, klinkt niet hoopvol. Zou dan eerder bij een SKF moeten informeren wat hun hebben :idea:
Tweede vraag zou zijn, is het echt nodig. Zijn orginele (nieuwe) Honda rubbers te slap voor een pittig zwaar blok.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX achterbrug

Bericht door MrSinga »

Ik rij al jaren met meer cc’s op ori brug. Nooit probs gehad

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: DAX achterbrug

Bericht door William v d »

Topic weer een wat nieuw leven inblazen. Hoe strak draaien jullie de moer van de achterbrugas aan?
Heb dus een originele Dax achterbrug met originele rubber pasbussen. Om zijdelinkse beweging van de achterbrug te voorkomen moet de moer goed strak aangedraaid worden. Er zit altijd wel iets van speling op de passing van de achterbrugas ten opzichte van de rubber binnenbussen of bevestingspunten op het frame. De binnenste bus van de rubbers wordt dus tegen het frame aangeklemd bij het aandraaien van de achterbrugas moer. Echter omdat het rubber bussen zijn, en geen lagers, kan de brug zelf daarna niet soepel op en neer bewegen. Het rubber tussen de binnenste en buitenste bus wordt als het ware verdraaid/ getordeerd wanneer de achterbrug beweegt.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: DAX achterbrug

Bericht door ildert »

Klopt! Daar zijn ze voor. Goed strak aandraaien die as, dat beetje roteren moet uit het rubber komen.

Edit...altijd eerst veertjes er op voor de juiste hoek, dan brugas aandraaien.
grote klappen, snel thuis

Plaats reactie