Wie rijdt er al met LED licht?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door nielspbr »

bramdax schreef:Bij een 6volt systeem gaat alles via de accu 6v4A, alles is dus gelijk stroom, met ori gloeilampen is de accu snel leeg als de motor niet draait met led's houd hij het langer vol, de accu is dus buffer.De mijne heb ik afgeregeld op 7,2 volt. Voor 12 volt instalaties bestaat ook een regelaar gelijkrichter maar dan moet de bouwer precies weten voor welke instalatie. @Ivo de juiste componenten kiezen is de grootste uitdaging er zijn zoveel mogelijk heden, dhet systeem wat ik gebruik is 8x4x3cm klein en wordt handwarm. Ik ben der heel tevreden mee.
Elektrolurch's epu?

bramdax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
Locatie: drachten

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door bramdax »

Dax und Monkey Freunde's Elektrolurch heeft voor 6V en 12V een regelaar gebouwd die betrouwbaar gelijkstroom leverd.

bramdax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
Locatie: drachten

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door bramdax »

En wat betreft lampen kijk effe op harrieabc.ccvshop.nl daar gaat op een ledlampje op.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

NIX schreef:Volgens mij heb je die pieken nauwelijks als je accu in het systeem zit. Of had je een goede accu erin zitten? Om die geladen te houden terwijl je met Ledlicht rijdt, is juist de bruggelijkrichter een mooie oplossing. Gewoon de spoel zwevend maken en de verlichting ook over de accu laten lopen.
Klopt, de accu van de bamidax stierf al vrij snel na de aanschaf van de brommer. En die heb ik nooit vervangen, alleen maar los gekoppeld.
Dus er zit inderdaad geen accu in. Maar het kan helemaal geen kwaad als het LED lampje daar mee overweg kan.
Ik wil eigenlijk geen aanpassingen maken aan de electra van de brommer, maar het LEDje gewoon helemaal plug-and-play maken.
fcapri schreef:allereerst, een 78xx moet idd 3V hebben om te kunnen regelen, maar er zijn ook low drop regelaars die een pak minder nodig hebben. en eigenlijk maakt het bitter weinig uit. als je een 7812 maakt, en je geeft die 10V, dan komt er maar 10V uit. t is niet dat die uitschakeld.
Op die moment brand je ledverlichting wat zwakker, maar brand nog steeds.

vanwaar komt die "Dan komt er 2,6V over de weerstand te staan. Een 7,5 ohm weerstand geeft dan een stroom van 347mA, of een 7,8 ohm weerstand voor 0,333mA."??? is dat voor die led dan? als je een led driver hebt dan werkt die schakelend van 12V naar de nodige led spanning en heb je dat probleem niet.

bijkomend: "Als ik de specificaties mag geloven zou de 78xx-regelaar zelf niet zo heel warm moeten worden."
dat hangt volledig van het te verstoken spanning af. als je van 12V naar 7.5V gaat, en je leds vragen 330mA, dan moet je 78xx regelaar die 4.5v gaan wegstoken in warmte. met 330ma stroom gaat die 1.35Watt verstoken en wordt best warm
ofwel verstook je de warmte in je weerstand, ofwel in je 78xx regelaar, maar de overtollige energie moet ergens heen.


nu, over die schommelende spanning, het is volgens mij normaal dat je bij gasgeven zo een piek krijgt. er is geen buffer in je brommer. dus als je toerental stijgt, loopt de frequentie en de spanning op en moet de regelaar tijd hebben om bij te regelen.
als jee een accu (of een grote condensator) hebt, dan begint die eerst stroom te trekken om op te laden, en op die tijd heeft de regelaar kunnen ingrijpen. de spanningspiek die je nu meet, zal er niet zijn als jij een schakeling met diode/elco/spanningsregelaar en leds erop aangesloten hebt. desnoods met een RC kring ervoor om wat te dempen.

als laatste moet je geen rekening houden met "als de leds doorslaan". een zekering moet je ALTIJD inbouwen ergens. als leds sneuvelen, branden ze door in open kring. een spanningsregelaar die uitschakeld heeft NIKS op de output staan. 0V dus.
ik hou er rekening mee dat: "als de leds sneuvelen, sneuvelt ALLES. de kostprijs van die diodes of spanningsregelaar zijn ook peanuts tegenwoordig.
maak dus een verwijderbare schakeling, en als de boel sneuveld, oude eruit, nieuwe (misschien verbeterde) erin.
Ja, daar was ik al bang voor, dat de spanningsregelaar energie zou gaan stoken. Maar dat kan ook anders. Ze gebruiken op wisselspanning nog wel eens een 'capacitive dropper', wat in weze niet meer is dan een goed gekozen condensator, maar dan heb je de warmteontwikkeling niet. Er zijn dus wel situaties waarbij de spanning verlaagd kan worden zonder warmteontwikkeling.
Ik ga nog maar eens in mijn oude boeken duiken of ik niet een manier kan bedenken om de spanning terug te brengen met wat minder warmteontwikkeling.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

schakelende led drivers.
die zal 12V 100mA trekken en er 3,4V 300mA mee maken. .

die condensatorvoeding is wel een heel kritisch ding. dat is namelijk ook een stroombron op wisselspanning. echter is die VOLLEDIG frequentieafhankelijk. dus tenzij u motor altijd op dezelfde frequentie draait, is dit onmogelijk te maken

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ik denk dat ik misschien beter eerst voor een kant-en-klaar geval zoals dit kan kiezen om in een fitting in te bouwen:
http://www.lightinthebox.com/nl/g4-2-w- ... rm=1.2.1.0
Dit is dan wel geen CREE, maar komt wel kant en klaar met brug gelijkrichter en zelf regelende driver geïntegreerd. En is geschikt voor 12V AC. Ik ga er van uit dat deze 13,5V AC ook zal overleven. Zo niet, nouja, jammer dan. Op de fitting na dus plug and play. En zo'n G4 fitting met 2 van die pennen is natuurlijk ideaal om zelf in een fitting naar keuze te solderen.
En de prijs valt heel erg mee.
Ik denk dat het beter is om eerst maar met zoiets eenvoudigs te beginnen. Dan kan ik het mezelf later altijd nog moeilijker maken als ik dat wil.
Afbeelding

Ook in 4W (zelfs t/m 10W, maar dat is wel heel erg overkill):
http://www.lightinthebox.com/nl/g4-4-w- ... rm=1.3.5.0

Ik ga er een paar van bestellen.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

hou ons op de hoogte.

met uw idee om een universele voet te gaan gebruiken, dacht ik ook een hetzelfde te gaan zoeken voor auto lampen.
e die bestaan ook gewoon. nog makkelijker om in te bouwen dan. gewoon ervoor zorgen dat er niet meer dan 15V over komt te staan

Afbeelding

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ze zijn besteld, maar komen uit China. En ik had geen zin om de hoofdprijs voor de verzending te betalen, dus ze komen per langzame post. Het kan dus nog even duren.

Ik heb wel al 12V LEDs gevonden in BA09s fittingen en BA15s fittingen, dus de tellerlampjes en knipperlichten kunnen zo over naar LED.

Ik vond die LED's in die G4 fittingen wel tof. Die zou je redelijk diep in een BA20 fitting kunnen wegwerken. En in theorie zal dat een mooie bundel licht geven met de koplampspiegel (uiteraard moet dat getest worden).
Ik heb de 2W en de 4W besteld, beide in warm-wit en koud-wit.
Dit betekent wel dat ik voorlopig even genoegen moet nemen met alleen maar high-beam. Maar laat ik eerst maar eens kijken hoe dat zal gaan uitpakken. Ik richt de koplamp wel iets naar beneden ...
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door apae01 »

In ieder geval ook even kijken wat je je tegenliggers aandoet. Laatst werd ik in de auto 's nachts volledig verblind door een moderne fietslamp: dat is tegenwoordig niet meer alleen een glimwormpje om gezien te worden...
In the beginning there was nothing, which exploded.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

apae01 schreef:In ieder geval ook even kijken wat je je tegenliggers aandoet. Laatst werd ik in de auto 's nachts volledig verblind door een moderne fietslamp: dat is tegenwoordig niet meer alleen een glimwormpje om gezien te worden...
Helemaal met je eens. Het moet geen gevaarlijke situaties gaan opleveren voor de medeweggebruiker.
Dat is een van de redenen waarom ik de originele koplampspiegel het werk van het bundelen van het licht wil laten doen.
Als je kijkt naar een normale lamp dan zie je dat de gloeidraad voor de low beam in een metalen kommetje zit. Deze schermt de gloeidraad af aan de onderzijde, zodat alleen de bovenste helft van de koplampspiegel beschenen wordt. En dat geeft je je low beam.
Wat ook een factor is, hoe dieper de koplampspiegel, en hoe dieper de lamp in zijn fitting zit, hoe kleiner de hoek van je lichtbundel. Ik wil daarom die LED zo diep mogelijk in de fitting laten verzinken.
En misschien moet ik wel een spiegeltje maken van een stukje plaatstaal en die aan de rand van de fitting solderen zodat deze de onderzijde van de LED af schermt, om zo een low-beam effect te creëren.
Maar voorlopig ben ik nog niet zo ver. Eerst moet het electrisch gaan werken.

Ik denk dat ik, om het makkelijk en toegankelijk te houden, toch een aanpassing aan de bedrading zal maken. Namelijk door zekeringhouders toe te voegen aan de lichtblauwe en witte draden. Gewoon met een extra stukje draad en 3,6 mm stekkertjes om ze in de koplamp aan te sluiten. Dat laat de originele draadboom intact, is makkelijk weer te verwijderen zonder dat je iets hoeft te herstellen, en zou je ook gewoon kunnen laten zitten zonder dat het enige problemen oplevert. En mocht er een zekering door gaan, dan kan je er makkelijk bij. Ik denk dat dat praktischer is dan een geïntegreerde zekering in de fitting.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

eigenlijk zou je iets moeten maken zoals die LED die je net hebt gekocht, maar waarbij je de led aan weerskanten los kan besturen.

dan zet je de ene aan voor low beam, en bij high beam schakel je de andere ook aan. dat zie ik wel niet bij die H4 led lamp die ik hierboven poste. ik vermoed dat die vooral met de diepte werken van de lamp.

gewone H4 lamp waarbij de low beam met dat metaal kapje te zien is, en de high beam er onder.
Afbeelding

als je echter naar die LED H4 kijkt die ik poste, zitten er blijkbaar ook 2 leds op, want er zijn 3draden te zien. misschien ook een bovenste en een middelste, maar dan slechts op 1 kant

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ja, waarbij elke zijde dan zijn eigen driver zal moeten hebben. Bij low beam alleen de bovenste LED aan, en bij high beam beide LEDs aan.

Of een heel ander idee ... neem zo'n koplampspiegel met een extra lamp er in, die zijn er met een 2e lamp iets onder het midden. Dan kan je ze individueel aansturen.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door apae01 »

Waar je ook nog rekening mee moet houden, is dat een traditionele gloeilamp meer een puntbron is dan een LEDlamp. Dat zorgt er ook nog voor, dat je reflector het licht onder andere hoeken verspreid dan je verwacht.

Zo rampzalig als bij driekleurige navigatielichten zal het niet zijn, maar toch... even op letten.
In the beginning there was nothing, which exploded.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ik heb vandaag eindelijk het eerste pakketje ontvangen. In dit pakketje zat alleen 1 enkele 2W warm wit LED, afkomstig uit hun Europese magazijn. De rest van de LEDs en de G4 fittingen moeten nog komen van hun niet-Europese magazijn (China).
Maar het eerste LEDje is er, dus ik kan gaan prutsen!
Afbeelding

Het eerste dat op valt is de behuizing van de LED. Ik dacht dat dit een hard plastic of acryl-achtig spul zou zijn. Maar nee, het is een soort transparant rubber! Heel apart.

Uiteraard heb ik eerst maar de koplamp van de bamidax af geschroefd. En waarempel, die koplamp heeft 2 fittingen!
1 voor de normale koplamp, en 1 voor een klein 5W T10 lampje. En wat blijkt nu? Zo'n T10 lampje is ongeveer even groot als een G4 LED.
Afbeelding

Ik heb dus mijn plan alweer aangepast. De originele koplamp blijft nog even zitten. Ik ga dat T10 lampje eerst vervangen voor de LED om te kijken wat dat doet. Zo te zien is een G4 lampje redelijk makkelijk in een T10 fitting te zetten, met maar een kleine aanpassing.
Maar ik ga eerst maar eens even spelen met de multimeter en de labvoeding.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ok, die is stuk!
:D

Ik heb hem eerst maar in die T10 fitting gedaan, een zekering in serie geplaatst, en aan de labvoeding gehangen.
Hij deed het heel netjes op de labvoeding. Ook t/m 14 volt, geen probleem.
De lichtopbrengst van de 2W warm-wit viel me nog ietsjes tegen. Maar straks komen de koud-wit en 4W varianten, en die geven allemaal meer licht.
Dus toen heb ik de koplamp unit maar gelijk weer gemonteerd, met de LED er in.
Overigens, de LED zit in de T10 fitting, en die krijgt gelijkgerichte spanning via de bedrading van de brommer. Met gas geven komt die nauwelijks boven de 12V uit. Maar gas geven vond de LED niet leuk! Die kapte er redelijk snel mee.
Dus toen heb ik de koplamp weer open gehaald. Het LEDje gloeide nog wel op 2 stipjes op het gele vlak, dus hij was nog niet helemaal stuk. Maar nog een keer gas geven zorgde er voor dat ook die 2 stipjes definitief uit gingen.

Conclusie:
Meten met de multimeter zegt niet zo heel veel. 12 volt is 12 volt, maar de 12V DC van de brommer is blijkbaar dodelijk voor deze LED, terwijl t/m 14V van de labvoeding geen probleem is.

Wat ik nu ga doen:
Eerst de verdere electra van de brommer maar op orde brengen, met een nieuwe werkende accu. Die zal al helpen met het opvangen van spanningspieken.
Vervolgens moet ik maar iets verzinnen om nogmaals de spanningspieken iets te temmen.
Ik dacht eerst aan een LM78S12 gepaard met een elco er voor, maar zo'm LM moet eigenlijk met een paar extra volt worden gevoed.
Maar het kan misschien ook eenvoudiger. Ik kan ook een lekker dikke 8 TQ 100 diode (overleeft tot 8A/100V) in serie met de LED zetten, en vervolgens een elco parallel aan de LED. De diode zorgt voor een spanningsverval van 0,6V, dat kan geen kwaad, en isoleert de elco en LED van de rest van de electra. De elco kan vervolgens de spanning wat verder glad strijken.
Het is geen spanningsregelaar, maar dat hoeft ook niet want die heeft de brommer al. Het gaat denk ik eerder om de spanningspieken.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Plaats reactie