Ik heb diverse metingen gedaan, en kom tot de conclusie dat de 12V Jincheng spanningsregelaar die ik gisteren gekocht geen 12V regelaar is, maar een 6V regelaar.
Deze gaf afhankelijk van of de motor stationair draaide, of dat ik gas gaf, en of ik de lichten aan of uit had spanningen tussen de 5,3 V AC en 6,7 V AC op de gele draad.
Dit verklaart ook waarom deze regelaar een veel groter koellichaam heeft dan wat ik ken als een 12V regelaar.
Een andere mogelijke verklaring zou zijn dat mijn lichtspoel naar zijn grootje is. Dus heb ik de regelaar los gehaald en de ongeregelde spanningen direct vanaf de lichtspoel gemeten.
Op stationair schommelde deze rond de 11,5 V ~ 12,0 V AC.
En met maar een klein beetje gas en nog redelijk lage toeren vloog deze al naar de 26 V AC. Ik kan dus concluderen dat de lichtspoel werkt, en dat die absoluut niet zonder regelaar gebruikt kan worden.
Maar aan een 6 V regelaar heb ik niet zo veel, dus heb ik de 12 V Skyteam regelaar maar weer teruggezet.
Het eerste dat op viel met de 12 V regelaar was dat ik op de multimeter geen opvallende spanningspieken meer zag als ik gas gaf. Een werkende accu is dus inderdaad belangrijk voor het functioneren van de spanningsregelaar.
Het DC circuit gaf 12,4 ~ 12,5 volt onbelast met de motor uit (dus 100% accu), en 12,5 V onbelast met de motor stationair. (onbelast is niet ècht onbelast, het neutraallampje (5W) brandde, maar dat is alles)
Met gas geven ging het DC voltage naar 12,9 V onbelast, en 12,7 V belast (remlicht, lampje in de koplamp en neutraallampje is samen 31 W). Er waren geen pieken te zien, dus lekker stabiel.
De AC spanning op de gele draad deed het volgende:
stationair, lichten uit: 10,1 V ~ 10,3 V AC
stationair, lichten aan: 9,0 V ~ 9,1 V AC (koplamp is een Bosma 12 V 35/35 W BA20D + 5 W achterlicht + 5 W teller lampje = 45W belasting)
gas gevend, lichten uit: c.a. 10,8 V AC, met aan het begin een piek van maximaal 11,8 V AC gemeten.
gas gevend, lichten aan: variërend afhankelijk van toerental, etc tussen de 12,5 V en 13,7 V. Het hoogste gemeten voltage was een piek van 14,1 V.
Heel opvallend is dus als je het AC circuit gaat belasten, dat de regelaar dan een hogere spanning door laat dan bij onbelast.
Ook opvallend is dat de voltages (ook AC) stabieler lijken nu er een accu in het circuit zit. Er zijn nog steeds pieken als je gas gaat geven, maar veel lager dan zonder accu.
In
mijn geval gaat de LED nu op het DC circuit, in plaats van het 5W T10 lampje, en laat ik de AC koplamp nog even zitten.
Op het DC circuit heb ik geen pieken gezien, en heb ik nu er een accu in het circuit zit te maken met voltages variërend tussen 12,4 V en 12,9 V. In theorie zou zo'n LED met geïntegreerde driver dat gewoon moeten kunnen overleven.
En ik ga er dan straks als de andere LEDs er zijn ook weer eentje monteren zònder enige verdere toevoeging, behalve de zekering.
Als deze LED ook sterft na de eerste keer gas geven, dan ga ik er een regelaar tussen zetten.
Deze wil ik zo eenvoudig mogelijk houden.
Ik heb zojuist het volgende op papier gekrabbeld:
F1 is een zekering van 2A. Mocht de LED sterven en kortsluiten, dan beschermt deze de rest van de electra.
D1 is een 1N5401 diode. Deze kan tot 100V en tot 3A hebben, dus redelijk robuust. Deze zit er in als beveiliging tegen het verkeerd om aansluiten. Tevens zorgt deze voor een spanningsverval van 0,8 ~ 0,9 V, welke van de 12,7 ~ 12,9 V DC af gaat. Dan kom je akelig dicht bij de 12 V uit.
D2 is een Zenerdiode van 12 V, met een maximaal vermogen van 5 W. Deze kan dus aardig wat energie wegstouwen als dat zou moeten.
R1 staat in serie met D2, en is een 5 W draadweerstand met een waarde van 3,3 ohm. Ik heb een dikke 5 W weerstand gekozen, zodat deze het overleeft als de LED zich zou kortsluiten. De zekering blijft het zwakste punt.
Ik heb de LED geen D3 genoemd, en ook niet het symbool voor een LED gebruikt omdat deze een geïntegreerde driver heeft, en dus veel meer is dan alleen een LED. Een 4 W LED op 12 V zou een weerstand van 36 ohm moeten hebben, en op 12 V zal er een stroom van 0,333 A door lopen. Echter staat deze in serie met R1, dus de totale weerstand met R1 is dan 39,3 ohm. Dan blijft er 1 V over R1 staan en 11 V over de LED. Diezelfde 11V staat dan ook over de Zener, dus de weerstandswaarde van de zener is dan maximaal, en de stroom door de zener blijft beperkt tot zijn lekstroom van slechts enkele µA. Pas als het voltage over de LED en Zener hoger wordt dan 12 V dan gaat de zener werken en zijn weerstand verlagen. Gepaard met R1 in serie zal de Zener er op die manier voor zorgen dat de spanning niet boven de 12 V uit komt.
In theorie zou dit ook moeten werken op wisselspanning vanwege D1. Maar om het flikkeren van de LED te voorkomen kan er dan het beste nog een elco parallel aan de zener en LED gezet worden.
En op een 6V AC circuit zou ik D1 vervangen met een spanningsverdubbelaar van 2 diodes en 2 elcos. De spanningsverdubbelaar voorkomt tegelijk het flikkeren van de LED, dus een extra elco zal daar voor niet nodig zijn.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?