Usb lader op 6v accu.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
geizer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:58

Usb lader op 6v accu.

Bericht door geizer »

Hallo, ik zat te denken of een telefoonoplader op de accu aangesloten kan worden.
Mijn ss draaid op het originele 6v systeem met gelaccu.
De input van mijn oplader is 220v wisselstroom en de output van mijn telefoonoplader (samsung galaxy s5) is 5.3 volt gelijkstroom.
Nu heel simpel gedacht, kan ik gewoon de 6volt + en de - van de accu op de pinnetjes van m'n oplader zetten? (Gok van niet)
Heb ook een auto oplader voor m'n telefoon, input 12v gelijkstroom en wss oomrond de 5volt output.
Zou die werken als ik daar gewoon 6v opzet vanuit m'n accu?

Zou namelijk wel fijn zijn met langere ritjes, heb ik mooi navigatie......
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
:wink:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Usb lader op 6v accu.

Bericht door nielspbr »


toverboom
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:15
Bezit: Honda SS50Z-K3
Locatie: Oosterhout (GLD)

Re: Usb lader op 6v accu.

Bericht door toverboom »

En dit doet ebay: http://www.ebay.nl/itm/USB-Adapter-5V-f ... SwBnVW86IB

Maar als je even goed zoekt op ebay, kan je dit waarschijnlijk ook voor 2 euro inclusief verzendkosten uit china halen.

Want rechtstreeks aansluiten zal vermoedelijk leiden tot een voortijdig einde van je telefoon. Dit kastje regelt het zo dat je 5v krijgt en niet ongeveer 5 volt. USB is bijzonder gevoelig voor overspanning.

Groet,

Theo
You meet the nicest people on a Honda

geizer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:58

Re: Usb lader op 6v accu.

Bericht door geizer »

Wat is dus bedoelde was of ik de bestaande oplader zo direct op de de 6v accu van de ss kon zetten.
Maar ik heb bij de action een autoaansteker plug gehaald met 2 usb poorten, heb dese gesloopt dat ik een los binnenwerkje had, dit nu (ben momenteel aan het testen of die nog laad bij gebruik van foon) op de losse 6v accu van de ss gezet en het lijkt te werken.
Ondanks constant op internet tijdens het opladen toch 3 procesnt geladen in 5 minuten.

Dus test geslaagd, nu nog alles netjes inbouwen.
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
:wink:

Gebruikersavatar
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Re: Usb lader op 6v accu.

Bericht door Mike Mechanic »

1 of 2 diodes in serie opnemen en je hebt een spanningsval van 0,5 tot 1 volt, kwestie van experimenteren cq meten.

Accu + -->|->|-- + USB
ホンダ

geizer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:58

Re: Usb lader op 6v accu.

Bericht door geizer »

Dat zou ook kunnen idd.
Maar ik heb het de eazy way gemaakt en gewoon een sigarettenaanstekerplug gehaald met 2 usb poorten erin van de action, ff open gemaakt, kabeltjes aan de print gesoldeerd en het werkt direct op 6v.
Ding is gemaakt voor 12 en 24 volt, dus piekspanning kan die ook nog mee overweg wss.
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
:wink:

Plaats reactie