Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!
Geplaatst: 14 jul 2016 13:59
Hallo,
Zoals jullie waarschijnlijk weten, zit er op de eerste C50Metjes een innerrotor ontsteking met vervliegende contactpunten buiten op de rotor.
Echter was deze troep zo versleten (speling op t nokje, contactpunten gaar, condensator gaar, veertjes uitgerekt enz.) dat ik besloten heb deze troep in een baan om de aarde te slingeren.
Echter wou die toen uiteraard niet meer vonken.
Mede omdat de originele startmotor met vrijloopkoppeling enzovoorts behouden moest worden, is er besloten hier een lego eigenbouw cdi ontsteking op te fabrikobbelen.
Men neemt een stuk assenstaal van 3cm doorsnee, draait er een stuk af zodat hij in de uitsparing van de rotor past, boort er een gat in, draait er een boutje door en voilla, je hebt een rotortje met pukkel.
Toen heeft yours truly een plaatje gemaakt, hier een bami pickupspoel op gekwakt, mooie coilgap van vijfentwintig honderste aangehouden, en deze er tegenaan gegooid.
De originele blauwe draad van de contactpunten die eerder naar de 6v gelijkspanningsbobine liep, hangt nu aan ener zijde aan de pickup, en aan andere zijde naar een 4 pins DC bami CDI.
De originele bobine heb ik ritueel verbrand en vervangen voor een willekeurige bobine die ik nog had liggen (van een Honda MTX ofzo).
Ook heb ik de originele stator behouden, en hier een zwevende 12v spanningsregelaar aan gehangen. Werkt als een tiet.
Nu is het nog een kwestie van finetunen.
De huidige problemen:
- de huidige pukkel (boutkop) is 7mm op een rotoromtrek van 30mm*Pi, dit resulteert dat de pukkel momenteel ongeveer rond en de nabij 20 tot 25 graden lang is. Wat vervolgens resulteert in een onbenullige vervroeging. Dus hier moet de vijl nog even tegenaan.
- preciese ontstekingstijdstip is lastig te bepalen, omdat ik de markeringstekens niet meer kan zien. Hiervoor moet er nog even het een en ander bedacht worden.
Huidige overwinningen:
- het liep stationair op de eerste trap.
Binnenkort zullen hier meer fotos en schemas neergeplempt worden zodat jullie dit zonder schaamte na kunnen bouwen.
De verdere plannen met deze Cee zijn, zoals met ongeveer al mijn viertakten, een echte Keihin CVK met automagische choke(want van originele valstroomcarburateurs krijg ik jeuk op rare plekken), halogeen (of xenon, hij is toch helemaal gelijkgericht) leds in de knippers, leds achter, bami 12v startmotorwerk in het huidige 6v startmotorhuis drukken en de originele voor en achter fietspompen die door moeten gaan voor dempers vervangen voor iets wat wel dempt.
Verders heulemoal nikse.
Groetjes,
Wouter
Credits voor ome Leo, de held op de draaibank,
mn vader, voor het inzet van zijn hersenen, en mn vriending voor morele ondersteuning (zij moet er immers op rond ploffen)