Met brommer in de hitte rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Hallo,
Ik was aan het rijden op mijn Kymco K-Pipe 50cc 4T. Hij is opgevoerd tot ong. 60km/h. Het was buiten 30 graden en na ong. 20 minuten rijden begon de brommer 1 seconde uit te vallen. De motor draaide nog wel maar het vermogen viel volledig weg en kwam na 1 seconde weer terug. Dit was volgens mij het voorteken van een warmloper/ vastloper. Ik ben terug naar huis gereden en onderweg viel hij steeds vaker en langer weg. Thuis de zaak opgebeld. Ze zijden dat de motor te weinig koeling kreeg. Ik heb een AC blok. Dit omdat het buiten zo warm was dat de lucht te warm was om het blok te koelen. Door de uitlaat, tandwiel verhouding en andere dingetjes die ik heb veranderd kan de brommer de hitte gewoon niet aan. Oplossing: niet rijden als het zo warm is. Komt dit vaker voor? Of kun je normaal gwn in de hitte rijden met je opgevoerde brommer ?
Laatst gewijzigd door KPR op 09 mei 2018 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5174
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door stoterstangen90 »

Dit lijkt me echt onzin. In de tropen rijden hele volksstammen met deze motoren. en die rijden ook allemaal 60 of harder.
Afbeelding

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

Het zou eventueel nog aan je carburateur afstelling kunnen liggen. Als ie op winterweer is afgesteld en het is nu 30 graden, dan kan ie misschien wat bijstelling gebruiken.
Koop anders een oliethermometertje, dat zegt ook niet alles, maar dan kun je het iig een beetje in de gaten houden en misschien helpt t voor de piece of mind.

Ik vind hun omchrijving ook erg vaag. "niet genoeg koeling" ja okee, maar wat gebeurt er dan volgens hen? warmlopers? gefokt mengsel?

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

Je kunt er ook nog een oliekoelertje aanhangen als je dat wil, maar het zou niet nodig moeten zijn.
(van brink motoren bijv.)

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4044
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door wim V8 »

Peil wel je olie eens.
Peilstok niet er in draaien!

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

Wat voor een 'andere dingetjes' heb je veranderd eigenlijk?

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door butt head »

koop een olie tempratuur meter schroef is in je carter ga een eindje rond knallen

als hij boven de 130 grade komt word hij aardig warm maar ze kunnen tot 150 grade zonder dat je blok kapot loopt.

het mooiste is 80 tot 100 grade.


door een te kleine of te grote sproeier kan je olie temperatuur al beïnvloed worden of door een te late ontsteking.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

wim V8 schreef:Peil wel je olie eens.
Peilstok niet er in draaien!

Gr. Wim.
Olie is op pijl

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Soop schreef:Wat voor een 'andere dingetjes' heb je veranderd eigenlijk?
Ik enkel de uitlaat (NHRC uitlaat)
De Zaak: gashendel, CDI ontgrenst, tandwiel achter vergoot.
Ik heb een lange tijd problemen gehad met de ontsteking. De motor viel steeds uit of verloor al haar vermogen en sprong dan weer aan. Dit gebeurde pas als de motor warm was. Ze hebben van alles geprobeerd (in samenspraak met Kymco want ik heb nog garantie) 2 nieuwe CDI's hielp niet, bougie hielp niet, bobine, bougie kabel en dop, sproeier hielpen ook niet. Andere afstelling hielp ook niet. Na lang zoeken hebben ze er een Yamaha bobine er op gezet. Gewoon om te proberen. En wat denk je. het probleem was weg. Hij reed weer zoals het hoort.

Toen het wat warmer was en ik mijn NHRC uitlaat er weer op had gezet (want ik had voor de garantie even de originele uitlaat er op gezet) viel hij weer even uit maar nu maar een halve seconden. Alsof hij 1 keer stottert. Ze zeiden dat er een grotere sproeier in moest. (Kymco had ook gezegd dat het uitvallen waar ik het eerder over had aan de sproeier lag, dat was niet zo dus ze hadden er een kleinere sproeier in gezet). Omdat het toen niet zo warm was reed hij goed maar omdat hij als het warm was weer kort uitviel heb ik een grotere sproeier gekregen. Toen heeft hij bijna 2 maanden perfect gereden, door de hitte en door de kou. Enkel is het nu nog warmer dan dat het toen was en het probleem dat ik nu heb lijkt op dat wat ik eerder had. Zou het probleem met het uitvallen dan toch niet helemaal verholpen zijn?

Ps. Bedankt voor de hulp! :)
Laatst gewijzigd door KPR op 09 mei 2018 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door NIX »

Stel gewoon je kleppen. Je uitlaatklep zal te strak staan. Is normaal onderhoud.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

NIX schreef:Stel gewoon je kleppen. Je uitlaatklep zal te strak staan. Is normaal onderhoud.


Ik denk dat als het zo simpel was mijn garagist dit al lang gedaan had. Ze hebben weken met de brommer liggen proberen en tesen en Kymco zelf was ook ten einde raad... Het probleem wat ik nu heb weet ik niet of dat verholpen kan worden met kleppen stellen. Maar ik ga eerst olie temp meter kopen. Dat weet ik teminste of de motor echt te warm wordt. Anders is het weer het probleem dat ik eerst had. Of kan de motor ook te warm worden door fout in de ontsteking?

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

Kleppen stellen moet je idd zeker doen.

Je uitval probleem is toch eigenlijk gewoon weer terug? Hoe is t uitvallen toen, anders dan je uitvallen nu?
Je hebt het over een halve seconde uitvallen, dat lijkt me niet uitvallen, maar inhouden of stotteren...

Laat je niet afschepen door de garage met 'met warm weer niet rijden'. Want het klinkt alsof je al een hoop gezeik hebt gehad met een nieuwe brommer. Als ze het niet kunnen oplossen dan geven ze je maar een andere. Je hebt recht op een deugdelijk product

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Soop schreef:Kleppen stellen moet je idd zeker doen.

Je uitval probleem is toch eigenlijk gewoon weer terug? Hoe is t uitvallen toen, anders dan je uitvallen nu?
Je hebt het over een halve seconde uitvallen, dat lijkt me niet uitvallen, maar inhouden of stotteren...

Laat je niet afschepen door de garage met 'met warm weer niet rijden'. Want het klinkt alsof je al een hoop gezeik hebt gehad met een nieuwe brommer. Als ze het niet kunnen oplossen dan geven ze je maar een andere. Je hebt recht op een deugdelijk product


Het uitvallen of stotteren was toen als de motor warm was. Dus ook als het buiten koud was en de motor zelf warm was. Nu (blijkbaar) enkel als het buiten ook 30 graden is. En ik heb al veel problemen gehad inderdaad. De garagist zelf is niet iemand die liever geen nieuwe brommer geeft of een andere oplossing bedenkt. Het hangt denk ik af van de inporteur (Kymco NL) en die doet er denk ik alles aan om geen nieuwe brommer te hoeven leveren. Als ik jullie reacties dus goed begrijp kan een brommer (opgevoerd) ook 30 km rijden tegen 60km/h als het buiten snik heet is?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5174
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door stoterstangen90 »

Dat moet zeker gewoon kunnen.
Afbeelding

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Oke, iemand een link voor goede olie temp meter? Geen prul maat liefst niet te duur. Dan ga ik gwn ns rijden en heb ik bewijs dat de motor te heet wordt.

Deze miss? http://www.4taktwinkel.nl/Olie-temperat ... oos-kort-A
Laatst gewijzigd door KPR op 20 jul 2016 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie