Hulp gezocht voor PC50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
henkheutink
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2016 18:14
Bezit: PC50

Hulp gezocht voor PC50

Bericht door henkheutink »

Mijn zoon heeft een PC50 gekocht met een PF50 blok; carburateur Keihin F5A.
Brommer wil niet starten en lopen. Al van alles geprobeerd.
Compressie gemeten: 4 bar bij open chokeklep en gasschuif naar beneden; 9 bar bij open chokeklep en gasschuif volledig open.
Carburateur schoongemaakt; vlotter en vlotternaald gecontroleerd; gasnaald gecontroleerd (neutrale stand); gasschuif werkt; choke werkt; benzine komt in vlotterbak; hoofdsproeier maat 65; alle gaten zijn open; standaard instellingen voor stationair en luchtschroef toegepast.
Vonk is goed: einde dop 5 -10 mm blauwe vonk; bougie blauwe vonk.
Timing lijkt goed; contactpuntjes afstand 0.4 mm.

Wie kan ons verder op weg helpen. Regio Meppel. Beschik over een bestelbus, kan brommer dus meenemen op locatie.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door wim V8 »

Is de bougie erg nat of juist droog na even flink aanfietsen op de middenbok?

Is de vonk wel op tijd? Dus de punten beginnen te openen op F. (even testen met een vloeitje).

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door Eric »

Je dus niet blind staren op die 0.4
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

henkheutink
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2016 18:14
Bezit: PC50

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door henkheutink »

wim V8 schreef:Is de bougie erg nat of juist droog na even flink aanfietsen op de middenbok?

Is de vonk wel op tijd? Dus de punten beginnen te openen op F. (even testen met een vloeitje).

Gr. Wim.
Bougie is meer droog dan nat. Vonk zal ik nog even checken met een vloeitje. Bedankt.

henkheutink
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2016 18:14
Bezit: PC50

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door henkheutink »

Timing nog eens gecontroleerd met een vloeitje. Staat op tijd. Brommer slaat echter nog steeds niet aan.
Is er misschien iemand in de regio Meppel die een reserve carburateur heeft om te testen . Dan kunnen we eventueel dit item wel of niet uitsluiten. Ik kan gewoon met de brommer langs komen. Carburateur wisselen is zo gebeurd.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door iclaudius »

Is het wel het juiste vliegwiel, wat erop zit?
En zit ie wel over het spietje, zodat je timing moment niet goed is?
Kijk even of de zuiger helemaal boven is, en controleer dan of ie wel op "T" staat.
Heb dit ook ooit aan de hand gehad!
Zo was bij mij eens de ontstekingsspoel defect...en toch gaf ermee ie een vonk, echter onder druk in de verbrandingsruimte was ie uit!!
Slechte kwaliteit vonk.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door wim V8 »

Of probeer eens of ie misschien wel op gas wil draaien, om even de carburateur te omzeilen.

Dus met een brandertje wat gas achter in de carburateur te laten stromen en zien of ie dan blijft lopen.

Wel buiten proberen uiteraard en niet in het luchtfilterhuis ivm ophopen gas!!

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

raf
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2016 08:42
Bezit: honda amigo amigo2 novio novio2 camino

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door raf »

probeer met een beetje remmenreiniger in de carburator te spuiten, dat is veiliger als gas

henkheutink
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2016 18:14
Bezit: PC50

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door henkheutink »

L.s,

Iedereen bedankt voor de reacties.
Of het juiste vliegwiel erop zit weet ik niet, ga ik vanuit. Hoe te controleren?
Wanneer zuiger in de bovenste stand staat, staat de markering op "T".
Spuiten van remvloeistof in de carburateur werkt ook niet.
Testje gedaan met bobine kabel met en zonder bougie dop, krijg ik een blauwe vonk van 5 - 10 mm. Lijkt mij goed. Zou goed moeten zijn voor in de verbrandingskamer onder druk.
Waarschijnlijk zit het venijn in een klein hoekje. Heb te weinig ervaring met deze 4-takt om dit goed te kunnen beoordelen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door iclaudius »

Vliegwiel lijkt me in orde....Heb je misschien even een andere bougie?
Nu kan je ook nog het koperen buisje (waar de gasnaald in verdwijnt) uit de carb tikken van boven naar beneden(met een boortje die iets kleiner is dan dat buisje..) Daar kan nl ook best wat "Gunk"(troep) zitten.
En hoe is het O ringetje om je sproeier ? moet wel heel zijn, of heb je niet zo"n sproeier...
Even doorbijten ..lopen zal ie!!!

Joris K
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2016 10:43
Bezit: Honda PC 50 K

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door Joris K »

Ik zelf heb zeer goede hulp gehad van Wim V met mijn PC50 en een van de dingen die ik gedaan heb is overal nieuwe pakkingen gemonteerd. En hij loop nu als een zonnetje. Zo,n compleet setje heb je al voor een paar tientjes.

jeroensael
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 jun 2016 20:32
Bezit: Novio

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door jeroensael »

je zegt :
Compressie gemeten: 4 bar bij open chokeklep en gasschuif naar beneden; 9 bar bij open chokeklep en gasschuif volledig open.

Heu? Verwar je de choke niet met het decompressiehandeltje? Choke heeft niets te maken met de druk in de cylinder. Decompressieklepje wel. Blijft deze niet de klep openduwen/ blijft hij niet hangen? Haal anders ff het klepdekseltje eraf en start dan. Wel ff pannetje eronder om de olie op te vangen. Start hij dan wel, dan ligt het in ieder geval daar aan. Zo niet zie boven.

Verder vervang de bougie en dop. Ook ooit eens gehad zelfs met een nieuwe kap en bougie!!!

succes!!

henkheutink
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2016 18:14
Bezit: PC50

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door henkheutink »

iclaudius schreef:Vliegwiel lijkt me in orde....Heb je misschien even een andere bougie?
Nu kan je ook nog het koperen buisje (waar de gasnaald in verdwijnt) uit de carb tikken van boven naar beneden(met een boortje die iets kleiner is dan dat buisje..) Daar kan nl ook best wat "Gunk"(troep) zitten.
En hoe is het O ringetje om je sproeier ? moet wel heel zijn, of heb je niet zo"n sproeier...
Even doorbijten ..lopen zal ie!!!
Heb de carburateur al twee keer uit elkaar gehaald/gedemonteerd en alle buisjes/sproeier/luchtinlaten enz. schoon gemaakt.

henkheutink
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2016 18:14
Bezit: PC50

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door henkheutink »

jeroensael schreef:je zegt :
Compressie gemeten: 4 bar bij open chokeklep en gasschuif naar beneden; 9 bar bij open chokeklep en gasschuif volledig open.

Heu? Verwar je de choke niet met het decompressiehandeltje? Choke heeft niets te maken met de druk in de cylinder. Decompressieklepje wel. Blijft deze niet de klep openduwen/ blijft hij niet hangen? Haal anders ff het klepdekseltje eraf en start dan. Wel ff pannetje eronder om de olie op te vangen. Start hij dan wel, dan ligt het in ieder geval daar aan. Zo niet zie boven.

Verder vervang de bougie en dop. Ook ooit eens gehad zelfs met een nieuwe kap en bougie!!!

succes!!
De carburateur bepaald in grote mate hoeveel lucht er wordt aangezogen in de cilinder. Wanneer chokeklep dicht en gasschuif naar beneden staat wordt de luchtaanvoer beperkt/belemmerd en is er dus minder lucht beschikbaar om druk op te bouwen in de cilinder. Wat rond gevraagd en dit verschil in compressie is normaal. Je kunt natuurlijk de carburateur verwijderen, waardoor je maximale aanzuigcapaciteit van lucht in de cilinder hebt. Zonder carburateur heb ik dan ook ongeveer 8-9 bar gemeten, zoals verwacht.
Ik hoop dat anderen mijn verhaal kunnen bevestigen. Decompressiehendeltje staat vrij en blijft niet hangen.
Ik kan nog eens bougie en bougiedop door een nieuwe vervangen.

henkheutink
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2016 18:14
Bezit: PC50

Re: Hulp gezocht voor PC50

Bericht door henkheutink »

Joris K schreef:Ik zelf heb zeer goede hulp gehad van Wim V met mijn PC50 en een van de dingen die ik gedaan heb is overal nieuwe pakkingen gemonteerd. En hij loop nu als een zonnetje. Zo,n compleet setje heb je al voor een paar tientjes.
Omdat ik voldoend compressie meet met carburateur gemonteerd zou ik zeggen dat er geen valse lucht wordt aangezogen via lekkende pakkingen o.i.d. Wat nog steeds raar is dat er weinig benzine wordt meegenomen (bougie is nagenoeg droog) tijdens de inlaatslag. Misschien maar eens een grotere sproeier gebruiken. Goed idee?

Plaats reactie