50cc blok lekt
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 apr 2016 12:18
- Bezit: Gezond verstand
Hele mooie SS50 - Locatie: Zwolle
50cc blok lekt
Hoi, ik heb een lekkend blok onder mn ss50 hangen, hij lekt aan de bovenkant. hopelijk helpen de fotos om mn verhaal te verduidelijken. Hebben jullie enig idee wat het is?
ik heb me suf gezocht op het internet en kon niks vinden.
alvast bedankt.
ik heb me suf gezocht op het internet en kon niks vinden.
alvast bedankt.
Rij nooit harder dan dat je bescherm-engel kan vliegen...
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: 50cc blok lekt
Dit heb ik nog nooit gezien, althans dat een blok aan de bovenkant lekt?
Ik zie geen kettingrandje/kast...komt het daar niet vanaf?
Of heeft zo'n imi blok soms een carterontluchting daar achter?
Of heb je soms een lekkende accu?
Ik zie geen kettingrandje/kast...komt het daar niet vanaf?
Of heeft zo'n imi blok soms een carterontluchting daar achter?
Of heb je soms een lekkende accu?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 sep 2016 14:39
- Bezit: Pc50
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
--------------------------
Motovespa 150s
Bezat:
SS50Z
C70TT
Novio
XR500R
CB550F
En voor ik 16 was:
Yamaha DT
Puch Maxi
Sparta Lucky
Solex
Re: 50cc blok lekt
Te veel olie in het blok?
Lijkt inderdaad van de carter ontluchting.
Lijkt inderdaad van de carter ontluchting.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: 50cc blok lekt
Ik gok op 'n imitatie blok met de carter-ontluchting achterop de bovenzijde, waar
de olie uit komt door overdruk in het carter.
Mogelijke oorzaak:
* te veel olie in het carter, of
* versleten/gebroken zuigerveren.
de olie uit komt door overdruk in het carter.
Mogelijke oorzaak:
* te veel olie in het carter, of
* versleten/gebroken zuigerveren.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: 50cc blok lekt
ReezYard schreef:Ik gok op 'n imitatie blok met de carter-ontluchting achterop de bovenzijde, waar
de olie uit komt door overdruk in het carter.
Mogelijke oorzaak:
* te veel olie in het carter, of
* versleten/gebroken zuigerveren.
+1
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16234
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 50cc blok lekt
Normaal gesproken hangt er een slangetje aan die nippel (die je nu niet ziet omdat deze binnen het frame valt.)
Scheelt smurrie op je blok mocht dat last hebben van overmatige blowby. (of gewoon teveel olie)
Scheelt smurrie op je blok mocht dat last hebben van overmatige blowby. (of gewoon teveel olie)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 apr 2016 12:18
- Bezit: Gezond verstand
Hele mooie SS50 - Locatie: Zwolle
Re: 50cc blok lekt
hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal de zuigveren gaan vervangen en kijken als dat helpt. teveel olie zit er niet in want moet regelmatig checken als er juist niet te weinig in zit...
Rij nooit harder dan dat je bescherm-engel kan vliegen...
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16234
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 50cc blok lekt
Als je toch bezig gaat zet ook een slangetje op genoemde nippel (worden normaal meegeleverd bij bamiblokken.)
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: 50cc blok lekt
Voordat je zoiets "ingrijpends" doet (of laat doen), maak het blok eerst even schoon/vetvrij.Groentje schreef:hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal de zuigveren gaan vervangen en kijken als dat helpt. teveel olie zit er niet in want moet regelmatig checken als er juist niet te weinig in zit...
Check dan na 'n ritje of de olie nog steeds op dezelfde plek wegloopt.
Zo ja, check dan de compressie. Is die te laag, dan weet je bijna zeker dat de zuigerveren
de boosdoeners zijn. Controleer dan meteen ook de zuigerwand of deze niet beschadigd is
door 'n gebroken zuigerveer.......!
BTW... is 't 'n imitatie-blok?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 apr 2016 12:18
- Bezit: Gezond verstand
Hele mooie SS50 - Locatie: Zwolle
Re: 50cc blok lekt
ik heb laast nog mn hele blok schoongemaakt met deze reden. Hoe kan ik de compressie checken?ReezYard schreef:Voordat je zoiets "ingrijpends" doet (of laat doen), maak het blok eerst even schoon/vetvrij.Groentje schreef:hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal de zuigveren gaan vervangen en kijken als dat helpt. teveel olie zit er niet in want moet regelmatig checken als er juist niet te weinig in zit...
Check dan na 'n ritje of de olie nog steeds op dezelfde plek wegloopt.
Zo ja, check dan de compressie. Is die te laag, dan weet je bijna zeker dat de zuigerveren
de boosdoeners zijn. Controleer dan meteen ook de zuigerwand of deze niet beschadigd is
door 'n gebroken zuigerveer.......!
BTW... is 't 'n imitatie-blok?
Ik heb ook nog het probleem dat mijn brommer in houd als ik hoog in de toeren zit en dat hij de maximale snelheid niet wil bereiken?
enig idee wat dit kan zijn? mn blok is immi ja
Rij nooit harder dan dat je bescherm-engel kan vliegen...
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: 50cc blok lekt
Twee eenvoudige manieren die 'n indicatie (!) kunnen aangeven van de compressie:Groentje schreef: ik heb laast nog mn hele blok schoongemaakt met deze reden. Hoe kan ik de compressie checken?
Ik heb ook nog het probleem dat mijn brommer in houd als ik hoog in de toeren zit en dat hij de maximale snelheid niet wil bereiken?
enig idee wat dit kan zijn? mn blok is immi ja
Vergelijken met 'n andere goedwerkende 50cc SS, CD of C. Druk met de hand de kickstarters in.
Gaat dat bij die van jou 'n stuk lichter, dan kan er iets mis zijn met de compressie.
Verwijder je bougie en druk je wijsvinger op het gat. Druk met je andere hand de kickstarter naar
beneden. Voel je weinig zuigkracht op je vinger, dan kan er iets mis zijn met de compressie.
Let op! Dit zijn geen zuivere methoden, ze geven slechts 'n indicatie. Meten is echter weten, dus laat
't meten met 'n compressiemeter (bijv. door een brommerzaak die ervaring heeft met 4-taktjes).
BTW ... hoeveel kilometer is er met het blokje gereden?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- chaly addict
- Berichten: 18863
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: 50cc blok lekt
Ik denk nog steeds dat er niets aan de hand is, maar dat er gewoon teveel olie in gekapt is.
Wat ook lekker simpel is: draai de vulplug uit het blok. Ruikt de olie erg naar benzine dan is er wat mis en als je de motor start en er komt een berg lucht uit dan is het ook mis. Zomaar veren vervangen is onnodig en ik heb ook nog nooit compressie getest met apparatuur oid. Gewoon op de kickstarter trappen en de weerstand voelen bij de compressieslag is al een aardige indicatie dat het redelijk ok is.
Verder kan een glimmend zwarte bougie ook een aanwijzing zijn voor zuigerveer/cilinder problemen.
Wat ook lekker simpel is: draai de vulplug uit het blok. Ruikt de olie erg naar benzine dan is er wat mis en als je de motor start en er komt een berg lucht uit dan is het ook mis. Zomaar veren vervangen is onnodig en ik heb ook nog nooit compressie getest met apparatuur oid. Gewoon op de kickstarter trappen en de weerstand voelen bij de compressieslag is al een aardige indicatie dat het redelijk ok is.
Verder kan een glimmend zwarte bougie ook een aanwijzing zijn voor zuigerveer/cilinder problemen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
TS50DX COMPRECIE
NIX schreef: ↑22 nov 2016 10:00 Ik denk nog steeds dat er niets aan de hand is, maar dat er gewoon teveel olie in gekapt is.
Wat ook lekker simpel is: draai de vulplug uit het blok. Ruikt de olie erg naar benzine dan is er wat mis en als je de motor start en er komt een berg lucht uit dan is het ook mis. Zomaar veren vervangen is onnodig en ik heb ook nog nooit compressie getest met apparatuur oid. Gewoon op de kickstarter trappen en de weerstand voelen bij de compressieslag is al een aardige indicatie dat het redelijk ok is.
Verder kan een glimmend zwarte bougie ook een aanwijzing zijn voor zuigerveer/cilinder problemen.