Top end revisie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Top end revisie

Bericht door Sann »

Hallo allemaal,

Aangezien mijn brommertje wat olie verbruikt en minder vermogen heeft dan eerst ga ik een top end revisie doen. Hierover heb ik het een en ander gevonden in de faq en op het forum, maar niet het totaalplaatje. Het is een c50lae met 13.000 mijl op de teller. Dit is hoe ik het van plan ben te gaan doen:
1. Blok demonteren en op werkbank (wel zo handig)
2. Nokkenastandwiel demonteren en ketting tegenhouden.
3. Kop eraf halen
4. Klepveer speling meten , zo nodig vervangen.
5. Kleppen slijpen (is dit nodig afhankelijk van compressie?)
6. Cilinder demonteren en ketting tegenhouden (is nog nooit open geweest volgens boekjes). Wil hem sowieso laten honen maar boren weet ik niet of nodig is?
7. Big-end speling voelen (hoor niks geks/ voel niks trillen met rijden nu)
8. Nieuwe zuiger en veren monteren afhankelijk van cilinderdiameter.
9. Alles weer opbouwen met nieuwe pakkingen (ori of imi?)

Is dit zo de globale volgorde om het aan te pakken?

Bedankt voor jullie reacties :)

Sann
er is altijd een beun oplossing

Dekker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:39
Bezit: Pc50
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
--------------------------
Motovespa 150s

Bezat:
SS50Z
C70TT
Novio
XR500R
CB550F
En voor ik 16 was:
Yamaha DT
Puch Maxi
Sparta Lucky
Solex

Re: Top end revisie

Bericht door Dekker »

Stap 1 zou ik overslaan.
Is meer werk en als je de kop en cilinder er af hebt, van geen nut meer. Komt bij dat je dan je elektra los trekt... doe ik liever niet als het werkt en oud is.
Ik zou direct je distributie ketting en wieltjes vervangen, kost je de kop niet.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Top end revisie

Bericht door ReezYard »

Ik zou als ik jou was de Haynes Workshop Manual (of 'n kopie daarvan) aanschaffen.
Is 'n relatief kleine investering en voorkomt onnodige fouten en kosten.

Dan zou ik - voordat de steeksleutel er op gezet wordt, eerst willen weten:
* Hoe hoog is het olieverbruik. Enig olieverbruik is toegestaan!
* Hoe hoog is de compressie
* Waardoor kan het vermogen zijn afgenomen c.q. check bandenspanning, afstelling van ontsteking, kleppen, carb en ketting!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Top end revisie

Bericht door Sann »

ReezYard schreef:Ik zou als ik jou was de Haynes Workshop Manual (of 'n kopie daarvan) aanschaffen.
Is 'n relatief kleine investering en voorkomt onnodige fouten en kosten.

Dan zou ik - voordat de steeksleutel er op gezet wordt, eerst willen weten:
* Hoe hoog is het olieverbruik. Enig olieverbruik is toegestaan!
* Hoe hoog is de compressie
* Waardoor kan het vermogen zijn afgenomen c.q. check bandenspanning, afstelling van ontsteking, kleppen, carb en ketting!

Ok dankje voor de tip. voor het olieverbruik had ik een apart draadje: http://4takt.net/viewtopic.php?f=9&t=31827
Denk neit dat vermogenverlies mogelijk is door lekkende klepseals toch?
er is altijd een beun oplossing

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Top end revisie

Bericht door NIX »

Ik vind het allemaal nogal drastisch voor iets wat je nog niet eens hebt kunnen beoordelen. Kijk eerst alles maar eens na.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Top end revisie

Bericht door Eric »

Ketting kan je ook gewoon loslaten. En zoals eerder gezegd, alles van de distributie goed controleren. Als je de kleppen toch los haalt, kijk dan meteen of de loep speling heeft in de geleider. Bij ruime speling, moet deze vervangen worden /andere kop.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Top end revisie

Bericht door Sann »

De cilinder heeft enkele krassen, dus hiervoor ga ik even laten opmeten en een overmaat laten boren (motorrevisie frank hilversum). Zuiger is ook afgeschreven. Verder is de kop aardig zwart dus dat er ook afgepeuterd. Onderdelen van de kop geen drastische slijtage en de maten zijn ook voldoende van de veren kleppen etc. Geleiders zijn nog prima.
De kop kan weer in elkaar alvast :) met nieuwe valve seals dan.
Het lijkt mij als er weer mooie hoonsporen in zitten dat ie weer als een zonnetje loopt. Zal nog wel eens wat posten binnenkort
Bijlagen
IMG_2540.JPG
er is altijd een beun oplossing

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Top end revisie

Bericht door Klaas »

ZO die is goed warm gelopen zeg!
Ik zou niet alleen de zaak vernieuwen, maar ook goed kijken naar de oorzaak hiervan.
Een standaard Honda blok mag niet zo warmlopen bij normaal gebruik.
Te weinig/verkeerde olie gebruikt?
Carburateur te schraal afgesteld?
Oliefilter schoon?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Top end revisie

Bericht door NIX »

Precies. Check de pomp, aandrijving en filters. Rechterkap moet eraf en ontsteking.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Top end revisie

Bericht door Sann »

Ik heb 10W-40 motorcycle olie gebruikt. Bougie heeft de mooie koffiekleur. Ik heb wel in de zomer een tocht van 2000km gemaakt door Engeland en Wales, daar zijn aardig wat pittige heuvels/bergen voor de boeg gekomen (bijvoorbeeld mt. Snowdon). Ik denk dat ik hem af en toe wel tot de max gedreven heb met klimmen toen. Of zou die dat ook gewoon aan moeten kunnen?
Het zeefje zaten 1 of 2 vuiltjes in, niet echt noemenswaardig. De centrifugal sludge trap zat wel wat vol met tjak, dus die heb ik al schoongemaakt. Dinsdag ga ik de ontsteking eraf halen. Waar moet ik specifiek op letten? Bedankt voor de reacties.
er is altijd een beun oplossing

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Top end revisie

Bericht door Daan1508 »

Dat moet 'ie enigszins aankunnen, en jij moet opletten dat 'ie niet te warm wordt joh :)

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Top end revisie

Bericht door Klaas »

Een rit van 2000km moet ie makkelijk aankunnen.
ik heb vroeger een aantal brommervakanties gehad naar Zuid Frankrijk met een SS met 70CC en we reden alleen maar volgas in de zomerse hitte zonder enig probleem.

Je hoeft je ontsteking niet te demonteren om te kijken of je oliepomp tandwiel nog in orde is.
Ketting omhoog houden en dan kijken of bij draaien olie uit het onderste kanaaltje komt bij de cilinder (ervanuit gaande dat er nog olie in het blok zit)

Het is moeilijk om na te gaan wat er bij de vorige eigenaar gebeurd is waardoor hij misschien al eerder wat warmlopers gehad heeft. De vakantie heeft het waarschijnlijk dan verergerd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Top end revisie

Bericht door NIX »

Ik zou toch het aandrijftandwiel even helemaal bekijken. Heb al zulke gekke dingen gezien. Het is alleen de ontsteking die even los moet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Top end revisie

Bericht door Sann »

Ok ik ga er binnenkort mee bezig. Als het tandwiel visueel goed is (tanden voldoende lengte) en als hij olie pompt bij ronddraaien uit het onderste kanaal van de cilinder dan is het goed? Ik heb een nieuwe oliepomp liggen. Als ik die moet monteren, moet dan de koppeling eraf? (Zie foto) want volgens mij zit de oliepomp daarachter.
Bijlagen
IMG_2539.JPG
er is altijd een beun oplossing

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5164
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Top end revisie

Bericht door stoterstangen90 »

Je oliezeef had je ook al gechecked?
Afbeelding

Plaats reactie