Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
motorboy
4T-MSB addict
Berichten: 528
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:58
Bezit: st1300 st50 s65 etc
Locatie: Zeebrugge

Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door motorboy »

Bij mn cb200 heb ik na elke rit een paar druppels olie die heel traag uit de ontluchtingsdarm komt.
De motor loopt goed en ik heb 155psi en 160 psi van compressie op beide cylinders.
De slotspeling op de zuigerveren is zeker niet buiten tollerantie dus snap ik het niet goed dat ik
onderdruk krijg in het blok met oliepeil niet te hoog
cylinders zijn niet nieuw maar ook geen krassen die overdreven zijn.
Iemand een oplossing of een idee om een opvangbakje te maken die ik dan kan aftappen waar de ontluchtingsdarm zn druppels kwijt kan?
Mvg Steve

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Ben C50 »

leidt hem naar je ketting, word die meteen gesmeerd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door nielspbr »

Als ergens iets uitkomt heb je overdruk, geen onderdruk.
Er zijn oliecatchcans in alle vormen en maten en ze zijn ook heel makkelijk zelf te maken. Bij mijn bamibal zit de catchtank bijvoorbeeld verwerkt in de, niet standaard, achterbrug.
(En je hebt eigenlijk liever niet dat de olie terugloopt vanuit de catchcan terug het carter in.)

motorboy
4T-MSB addict
Berichten: 528
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:58
Bezit: st1300 st50 s65 etc
Locatie: Zeebrugge

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door motorboy »

Ik heb liever dat ik geen opvang moet hebben want ik vind het maar vreemd dat er olie uit komt
Heb al op allerlei forums gelezen dat er nog zijn met een cb200 maar de oorzaak nooit gevonden?
Dacht eens gelezen te hebben dat nieuwe zuigerveren dit deden maar na inrijden het verdween maar niet meer zeker dat het dat was.
Niemand anders een uitleg hoe die overdruk zorgt voor olie en hoe dit op te lossen is aub.
Ik heb al ritten gemaakt van 10 a 20 km maar het verdwijnt niet het blijft
Heb de cylinder nu er af en alvast nieuwe nos zuigerveren klaarliggen om te monteren ipv de oude
Hier nog iemand dat het heeft dat gedruppel af en toe
http://www.caferacer.net/forum/project- ... aul-8.html

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Eric »

Zit er niet gewoon teveel olie in?
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

motorboy
4T-MSB addict
Berichten: 528
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:58
Bezit: st1300 st50 s65 etc
Locatie: Zeebrugge

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door motorboy »

Eric schreef:Zit er niet gewoon teveel olie in?
Er staat in de eerste tekst van mij dat er geen olie teveel inzit.
het ontluchtingsgat zit bij een cb200 op de kop-deksel die een vorm heeft om olie niet makkelijk naar buiten
te krijgen .Maar toch gebeurd het.op hoop van zegen met nieuwe zuigerveren binnenkort
en als dit niet helpt word het 1ste overmaat
http://picclick.co.uk/X12-12-75-Honda-C ... id=1&pid=2

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Eric »

Men zegt hier wel vaker wat, en soms blijkt dat het toch wel, of niet zo is.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door wim V8 »

Is de stalen spatplaat nog binnen in de alu klepdeksel aanwezig?

http://images.cmsnl.com/img/products/co ... 2_392f.jpg

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

deutz
4T-MSB regular
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door deutz »

Niels, onderdruk wordt hier bedoelt: druk onder in het carter, in de auto wereld wordt zo de onderdruk=carterdruk
aangeduid, en oke, een brommert is geen auto.
gr.Jan.

motorboy
4T-MSB addict
Berichten: 528
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:58
Bezit: st1300 st50 s65 etc
Locatie: Zeebrugge

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door motorboy »

deutz schreef:Niels, onderdruk wordt hier bedoelt: druk onder in het carter, in de auto wereld wordt zo de onderdruk=carterdruk
aangeduid, en oke, een brommert is geen auto.
gr.Jan.
Stalen plaat zit er nog in maar ga ik toch eens controleren op een scheur of barst ofzo.
De carterontluchting zit in de kop niet in het blok dus meer zaols van een auto ipv bij een brommer .
Het is onderdruk bij mij dus zal het toch ergens aan de cylinder of veren liggen of nog iets anders misschien :?
Onderdruk ontstaat in de cilinder en werkt volgens de arbeid van de motor, de onderdruk in de cilinder ontstaat doordat er een zuigkracht aanwezig is, de zuiger gaat omhoog Compressie slag, door deze compressie druk wordt de zuiger weer omlaag geduwt en begint nu de arbeidslag. Wanneer de zuigerveren versleten zijn zal altijd druk hierlangs ontsnappen naar het carter in, die druk moet er ook weer uit, nu wordt die pijlstok eruitgehaald en zal de druk langsdaar ontsnappen onderdruk.
Nu wanneer die pijlstok blijft zitten zal er altijd olie onderdruk naar de carterontluchting in geduwt worden, dit merkt men snel genoeg of heeft het men al ééns gezien als er olie in de behuizing van het luchtfilter licht.

De carterontluchting is er tevens voor dat de olie in het carter blijft en er niet uitkomt onder druk.
Bij een goedwerkende carterontluchting kun je deze onderdruk zelf waarnemen en uitproberen, door bij draaien van de motor de olievuldop los te halen, men merkt dan of men zou moeten gaan merken dat de motor slechter gaat lopen.

De Overdruk ontstaat wanneer de carterontluchting verstopt is. Men hoeft mij niet te geloven maar wanneer er overdruk is merk je dit snel genoeg, door die groote druk wat ontstaat duwt de druk de olie overal uit kieren en naden.
Je mag de proef op de som nemen, karterontluchting afsluiten zodat de druk hoger wordt, een liter of meer olie bij vullen, auto starten en rustig een 15min wachten, draai dan de vuldop maar los en zet hem op een lopen.
Tip: Doe wel een overal aan of een regenpak :D 8)

4-takter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
Locatie: velsen

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door 4-takter »

ik denk dat er niks mis is met je cb
zelf heb ik een cb77 en die ontlucht op de zelfde manier als jou cb200, bij de cb77 gaat de ontluchtingsslang richting het voortandwiel om de ketting te smeren met oliedamp/druppels van de carter ontluchting.

als de zuigerveren echt versleten waren dan had je behalve olie uit de carter ontluchting ook flinke rook ontwikkeling uit de uitlaten en daar lees ik niks over.
ik vraag me af

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door NIX »

Als je zoveel blowby had, dan ruikt je olie naar benzine en komt er rook uit de olievulopening als je de motor even zonder laat draaien. Ik gok dat dat niet aan de hand is, want het zou eerst merkbaar zijn aan een gebrek aan vermogen. Ik denk ook dat je gewoon teveel olie in bhety carter hebt zitten. Je bent niet de eerste die overvult en soms is aftoppen toch net teveel van het goede. Ook merk ik regelmatig dat er gewoon verkeerd gepeild wordt, bijvoorbeeld met brommer op jiffy (teveel) of de peilstok ingedraaid (te weinig).
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Harley349 »

motorboy schreef: 20 jan 2017 19:07 Ik heb liever dat ik geen opvang moet hebben want ik vind het maar vreemd dat er olie uit komt
Heb al op allerlei forums gelezen dat er nog zijn met een cb200 maar de oorzaak nooit gevonden?
Dacht eens gelezen te hebben dat nieuwe zuigerveren dit deden maar na inrijden het verdween maar niet meer zeker dat het dat was.
Niemand anders een uitleg hoe die overdruk zorgt voor olie en hoe dit op te lossen is aub.
Ik heb al ritten gemaakt van 10 a 20 km maar het verdwijnt niet het blijft
Heb de cylinder nu er af en alvast nieuwe nos zuigerveren klaarliggen om te monteren ipv de oude
Hier nog iemand dat het heeft dat gedruppel af en toe
http://www.caferacer.net/forum/project- ... aul-8.html
Mijn CB200 doet het ook. Ik vind het ook bizar maar mijn is niet gereviseerd dus dacht ik dat het aan interne slijtage zou liggen.

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Harley349 »

Eric schreef: 21 jan 2017 15:42 Zit er niet gewoon teveel olie in?
Ik heb bij mij al wat olie afgelaten tot tussen min en max maar het blijft druppen.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Dennis »

Ik zou wel benieuwd zijn hoe de cilinders zijn. Ze kunnen er wel goed uit zien, maar als ze heel licht ovaal zijn, krijg je toch overdruk in je carter. Misschien is dit model honda daar wel gevoelig voor, je komt er achter door het op te meten met een binnen micrometer voor cilinders. Dan moeten je cilinders wel los op tafel liggen helaas. Of de carter ontluchting zelf is gewoon niet zo goed uitgedacht door honda. Een honda C310A heeft er soms ook last van, deels door versleten cilinder soms, maar ook door de manier waarop de carter ontluchting is aangelegd. Daarna hebben ze het aangepast.

Groeten
Dennis
''UNOX MAN''

Plaats reactie