Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Lacsap »

Ik vertrouw die cylinders wel, je hebt een goede compressie met nog geen 5% verschil.
Dikke prima.

De ontluchting is soms niet handig aangelegd, en een blok moet kunnen ademen.
Dus laat even zien hoe het darmpje loopt (foto?), mogelijk kun je er iets aan wijzigen waardoor dampen weg kunnen en olie terugloopt.

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door mr.Lux »

Steve, zelf ook een CB200 gehad met hetzelfde probleem. Uiteindelijk de zuigerveren vervangen (en dus ook de cilinders honen) en probleem was opgelost. Uiteraard wel de cilinders nameten,als die toch los zijn. En controleren dat de (nieuwe) zuigerveren geen overmatige speling hebben in de zuiger .Groet Ivo

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Harley349 »

Mijn CB200 van 1975 druppelt ook wat olie. Ik ga nieuwe zuigerveren plaatsen (CMSNL) en de cilinders zelf eens honen. Hopelijk is het dan minder. Je kan het blok ook professioneel laten reviseren (meten, boren, vlakken, ...) maar ik vermoed dat de kosten dan snel oplopen en uiteindelijk is het geen exclusieve Honda RC30 maar gewoon een leuke CB200.

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Welke oplossing voor olie via ontluchtingsdarm CB200?

Bericht door Harley349 »

Ik heb het blok tot de laatste vijs los gehad en mij lijkt het nu niet abnormaal dat er wat olie kan druppelen. De zuigers werken als een pomp. Wanneer deze samen naar beneden gaan krijg je druk in de carter. De carter is via de centrale koker, waarin ook de distributieketting zich bevindt, verbonden met het kleppendeksel waarop de ontluchtingsslang is aangesloten. Ik vermoed dat tijdens het rijden de carter gevuld is met warme lucht die een kleinbeetje olie of oliedampen bevat. Deze lucht, die dus tevens wat oliedeeltjes bevat, wordt dus door de overdruk in de carter via de centrale koker tussen de 2 cilinders naar het kleppendeksel gebracht waar het dan zijn uitgang vindt. De olie uit de warme lucht plakt aan de rubberen buis waar het zich opstapelt tot dat er verzadiging optreedt en de olie onderaan eruit begint te druppelen. Het lijkt mij dus volstrekt normaal en eigen aan het ontwerp.
Dit is mijn gedacht maar je hoeft het er niet eens mee te zijn. Ik ga er zeker iets onderhangen wat de olie kan opvangen nu ik de motor volledig heb opgekuist en hem zo wil houden.

Plaats reactie