Pagina 1 van 4

Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 19:39
door KPR
Hallo,
Ben benieuwd of iemand me kan helpen.
Ik heb een Kymco K-Pipe 50 cc semi-automaat. Ik heb nu 13 000 km op de teller. Het probleem is mijn ketting en tandwielen. Ze zijn niet het probleem zelf maar de slijtage er van. Ik heb er nu het 4e setje op liggen. Ik heb met de vorige set 4000 km gereden. Achter tandwiel was niet super versleten maar vooral de ketting slijt zeer snel. Je kon hem 2 cm van het tandwiel aftrekken. Ik smeer te ketting goed en maak hem regelmatig schoon. Ik moet wel vaak door veldwegen of regen rijden. Dit is natuurlijk niet ideaal maar toch vind ik dat het snel slijt. Ik heb van voor 11 tanden en achter 51 of 52. Er ligt een DID Motor ketting op. Het is een zeer lastig item want je kunt niet zo zeggen waar het door komt. Wat zijn jullie ervaringen met ketting en tandwiel? Misschien iemand die veel off-road rijdt? (Omdat er dan ook veel modder en water op komt) ?
Grz KPR

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 20:23
door powerofdreams
Kun je de kettingen niet gewoon naspannen?

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 20:25
door wim V8
Dat uit het tandwiel trekken ivm slijtage controle dient te gebeuren ná het spannen uiteraard.

Span je hem misschien te strak?

Als in veert komt hij nog strakker, dan zou ie kunnen uit rekken, dus houd tolerantie aan hiervoor.

Je kan een ketting ook met vet inkoken (blik putoline)
Je maakt de ketting dan even zandvrij met de staalborstel terwijl hij nog aan de brommer zit(makkelijker ronddraaien)
Daarna gooi je hem in een bak benzine, het oude vet moet oplossen en komt met vuil en al uit de rollen.
Dan uit laten hangen, met een doek goed schoonvegen en laten uitdruipen tot hij vanzelf droog raakt.
Blik Putoline flink opwarmen op een gaspitje tot het dikke vet pisdun is, ketting er even in, in laten trekken, dan er uit en op laten drogen al hangende, blik er onder laten ivm druipend vet.

http://www.tenkateshop.com/putoline-cha ... k-32-70051

Of,
Probeer eens een O-ring ketting.

Gr. Wim.

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 21:37
door MrSinga
je moet eens zoeken... er bestaan "voorgerekte" kettingen. Op m'n MSX had ik daar ook wel last van, niet van tandwielen maar van ketting die rekte gelijk een rekker (op een half jaar tijd 2 schakels eruit is rekken). Bij m'n brommerboer eens gaan informeren. Nieuwe tandwielset en ketting. Na een goeie 4mnd maar 1 keer moeten bijspannen.

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 22:09
door KPR
MrSinga schreef:je moet eens zoeken... er bestaan "voorgerekte" kettingen. Op m'n MSX had ik daar ook wel last van, niet van tandwielen maar van ketting die rekte gelijk een rekker (op een half jaar tijd 2 schakels eruit is rekken). Bij m'n brommerboer eens gaan informeren. Nieuwe tandwielset en ketting. Na een goeie 4mnd maar 1 keer moeten bijspannen.
Kun je me vertellen welke keting dat was?
Het uitrekken is idd ook een probleem bij mij maar daardoor slijt hij niet méér of wel?

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 22:11
door KPR
wim V8 schreef:Dat uit het tandwiel trekken ivm slijtage controle dient te gebeuren ná het spannen uiteraard.

Span je hem misschien te strak?

Als in veert komt hij nog strakker, dan zou ie kunnen uit rekken, dus houd tolerantie aan hiervoor.

Je kan een ketting ook met vet inkoken (blik putoline)
Je maakt de ketting dan even zandvrij met de staalborstel terwijl hij nog aan de brommer zit(makkelijker ronddraaien)
Daarna gooi je hem in een bak benzine, het oude vet moet oplossen en komt met vuil en al uit de rollen.
Dan uit laten hangen, met een doek goed schoonvegen en laten uitdruipen tot hij vanzelf droog raakt.
Blik Putoline flink opwarmen op een gaspitje tot het dikke vet pisdun is, ketting er even in, in laten trekken, dan er uit en op laten drogen al hangende, blik er onder laten ivm druipend vet.

http://www.tenkateshop.com/putoline-cha ... k-32-70051

Of,
Probeer eens een O-ring ketting.

Gr. Wim.
Thx voor de goede tip! Hoe lang doe jij ongeveer met een keting? Ik heb met mijn vorige 2 maanden gereden :( er zit wel vaak zand of modder tussen...

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 22:13
door KPR
powerofdreams schreef:Kun je de kettingen niet gewoon naspannen?
Jawel, maar dan blijft de speling tussen de ketting en het tandwiel. Dat is puur slijtage. Ik vraag me alleen af waarom het zo snel slijt....?

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 22:32
door wim V8
Dan zou ik een O- ring ketting proberen, uiteraard met nieuwe tandwielen.
Hier kan je redelijk droog mee rijden zodat er geen zand aan plakt.
Vaak goed afborstellen met harde borstel en o- ring spray gebruiken, daarna overtollig vloeistof er af wrijven.

Gr. Wim.

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 22:45
door KPR
wim V8 schreef:Dan zou ik een O- ring ketting proberen, uiteraard met nieuwe tandwielen.
Hier kan je redelijk droog mee rijden zodat er geen zand aan plakt.
Vaak goed afborstellen met harde borstel en o- ring spray gebruiken, daarna overtollig vloeistof er af wrijven.

Gr. Wim.
Heb ik nu geen O-ring?
Volgensmij heb ik de DID 420 D. Wat ik me ook nog kan voorstellen is dat er vaak veel vuil tussen de kap boven de ketting (dat dunne kapje in de lengte van de ketting tegen spatten enz) en het tandiel komt. Ik heb namelijk een veel groter tandwiel dan origineel en er is dus veel minder ruimte. Als er vuil (vaak gecombineerd met vet) tussen komt schuurt dit...

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 22:55
door wim V8
Nee, een O-ring is wel 7x duurder ipv 9,90

Gr. Wim.

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 23:02
door butt head
er staat mij iets bij dat o-ring kettingen ruzie hadden met het carter. dus dat is wel een puntje waar je op moet letten dat de ketting niet tegen het carter aan komt of dicht in de buurt.


ik rij op mijn zb veel langer met een setje tandwielen en ketting hoeveel hou ik niet bij ook ik gebruik een did 420 ketting.

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 23:07
door KPR
wim V8 schreef:Nee, een O-ring is wel 7x duurder ipv 9,90

Gr. Wim.
De ketting die ik nu heb kost rond de €40

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 02 mar 2017 23:09
door KPR
butt head schreef:er staat mij iets bij dat o-ring kettingen ruzie hadden met het carter. dus dat is wel een puntje waar je op moet letten dat de ketting niet tegen het carter aan komt of dicht in de buurt.


ik rij op mijn zb veel langer met een setje tandwielen en ketting hoeveel hou ik niet bij ook ik gebruik een did 420 ketting.
Ik ben nu niet van plan er een te kopen. Heb van vandaag alles nieuw dus ga nu proberen zo lang mogenlijk met dit setje te doen. Weet je of kerosine schadelijk is voor (o-ring) kettingen?

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 03 mar 2017 10:31
door nielspbr
Prima om normale kettingen mee schoon te maken (net als diesel)
Wel heel goed laten drogen voor het opnieuw invetten.

Van de normale kettingen ben ik wel gecharmeerd van de regina rx3 professional(heb ik op 150cc daytona) en did nz3(geen ervaring, wel goede verhalen)
Deze kettingen zijn wel een paar mm dikker als een standaard 420 ketting, dus kijk van tevoren even of het gaat passen.

Re: Keting/ tandwielen slijten snel

Geplaatst: 03 mar 2017 16:25
door Dekker
Controleer ook even of je tandwielen wel netjes in 1 lijn zitten (of dat je achterwiel iets scheef zit), en wat de spanning is als je op de brommer zit.