Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door nielspbr »

Heb je er ook een onder de cilinder zitten?

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Nee, dat gaat niet, dat werkt met een pakking.
Zou het een pakkingset zijn die voor meerdere type's geschikt is?
Misschien is er ook een variant met aan de boven en onderkant een ringetje op de cilinder.
DSC06765.JPG
DSC06763.JPG

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door Klaas »

Die is inderdaad teveel. Je hebt er maar 1 nodig

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Ik dacht het al maar dan weet ik het nu zeker. Mooi, dan kan ik gewoon verder. Het eind komt in zicht!

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Vandaag alles in elkaar gezet, de kleppen gesteld en het blok ingebouwd.
Hij heeft gedraaid!, op zich prima, hij rookt niet en hij klinkt goed.
Maar ik kreeg hem zo snel niet afgesteld, ik heb de carburateur bekeken en die is behoorlijk vies.
Er zitten benzine resten in die al 25 jaar zijn opgedroogd, dus die zal ik eerst uit elkaar moeten halen en reinigen.
Het is een soort witte/roze poederachtig laagje wat door heel de carburateur zit, en vooral in de hoekjes.
Uit de tank blijft ook troep komen, ik dacht dat die redelijk schoon was maar dat valt tegen.
Ik ga dit eerst allemaal schoon maken en dan probeer ik het nog een keer..

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Problemen met afstellen...
(alvast sorry voor mijn lange verhaal, maar ik kan het gewoon niet goed uitleggen in een paar regels :oops: )

Ik ging vanmiddag proef rijden maar hij wou absoluut niet lekker op toeren komen, en hoe meer gas ik gaf hoe erger het probleem.
Als ik het gas vanuit niks of bijna niks ineens een heel eind in trap dan wil hij in eerste instantie toeren gaan maken maar na een seconde begint hij in te houden, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, als ik door blijf trappen komt hij er op den duur wel door heen en maakt het motortje toch veel toeren, maar het gaat niet vanzelf. Ik kan goed voelen dat de motor tijdens het sputteren/inhouden behoorlijk veel vermogen mist. Vreemd, wat vroeger (25 jaar geleden) was dit probleem niet en ik krijg het niet afgesteld.

Het complete brandstof systeem is schoon, carburateur, leidingen en brandstoftank dus dat is goed.
De klepjes en de zittingen zijn weer helemaal in orde en de klepspeling is ook afgesteld, dus ook daar zit het probleem niet.
Carburateur, cilinder, uitlaat enz is allemaal de zelfde setup als vroeger, dus dat is ook goed.

Er viel me wel iets anders op, als ik de boegie er uit draaide en hem liet vonken had ik maar een erg klein vonkje, Ik vond de vonk ook een beetje 'zoeken', hij danste als het ware rond over de hele elektrode en volgens mij heb je normaal een redelijk felle vonk die steeds enigszins op de zelfde plek verschijnt.
De bobine is een losse en dat is er een van een auto, dus die moet een goede vonk geven.
Ik heb nog een andere bobine geprobeerd maar dat gaf nog steeds het zelfde kleine vonkje.
De spanning op de bobine is 12V.
Maar het wordt nog vreemder, ik heb getest met de oude boegie van 25 jaar geleden en die gaf dat kleine vonkje.
Als ik er een nieuwe boegie aan deed had ik helemaal geen vonk?

Toen ben ik maar even koffie gaan drinken en na gaan denken, ik kon nog maar een paar dingen verzinnen maar had vandaag geen tijd meer om er naar te kijken.

* De diameter van de inlaatklep is 0,5 mm groter geworden, in theorie zou de sproeier dan misschien ook een fractie groter mogen,
maar ik denk dat het te verwaarlozen is... de sproeier die er in zit is 70.
* Misschien dat de contactpuntjes niet ver genoeg open gaan omdat de ontsteking wat aan de late kant staat, (5 mm na de "F")?
* Zou het kunnen dat de condensator (deels) overleden is?
* Ik heb het uitlaatsysteem ook nog niet gecontroleerd op roet en vettigheid, zou dat eventueel ook nog deze problemen kunnen
veroorzaken?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door stoterstangen90 »

Ik zou op de condensator inzetten.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door NIX »

Hoezo is de spanning op de bobine 12v?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Condensator heb ik net besteld.

Op de grondplaat van de ontsteking zit normaal een licht spoel en een ontsteking spoel.
De ontsteking spoel heb ik afgewikkeld en met dezelfde draad op dezelfde manier gewikkeld als de lichtspoel.
Ik heb nu dus 2 licht spoelen van 6 volt. Ik heb ze beide massa vrij gemaakt en in serie gezet. Daar heb ik een gelijkrichter/diodebrug achter gezet en die heb ik weer aangesloten op een spanningsregelaar. Als de motor draait heb ik dus altijd 12v gelijkspanning onafhankelijk van het toerental, en dat gebruik ik weer om een kleine auto accu op te laden. Het lijkt allemaal te werken. Dus op het moment dat ik mijn contact aanzet heb ik sowieso 12v van de accu op mijn bobine. De bobine is er een van een auto.

Ik heb vanmiddag gemeten of alle verbindingen goed zijn en of ik ook echt 12v op de bobine heb, dus vandaar 12v op de bobine.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door nielspbr »

Met andere woorden, je hebt geen ontstekingsspoel meer en je bent een accuontsteking aan het bouwen...

Bij een cdi ontsteking moet je dan een andere cdi gaan gebruiken, bij een puntenontsteking heb ik geen idee.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

Ok, ik snap het systeem. Was dat al zo en liep hij daar goed op of heb je dit zelf omgebouwd? Een set spoeltjes voor een auto-accu is maar heel weinig laadvermogen.

Een slechte condensator levert vonkende punten op.

Niels, dan moet je enkel de bobine iets anders schakelen. De min draad wordt dan plus, de punten komen op de draad waar ze eigenlijk al op zaten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Doe de puntjes zeker op de F laten openen of een mm er voor.
Maar niet zoals nu 5mm later. Dit is zeker erg belangrijk.

Als je met een oude(zonder R)bougie een heel klein vonkje krijgt en met een nieuwe met "R"(weerstand) helemaal geen vonk
dan is het circuit te zwak.
Probeer maar eens met een volle(dus echt vol) autoaccu, dan gaat het waarschijnlijk wel goed. Hoef je niet eens de spoelen aan te sluiten. Wel de punten eerst op de F!

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Dat principe van die spoelen om de accu op te laden is een verzinsel/proef en nog maar van de laatste weken.
Vroeger zaten er helemaal geen spoelen achter het vliegwiel en werkte het ook al met een losse auto bobine.
Er stond toen alleen maar een auto accu in, dat was genoeg om een dagje te spelen, en 'savonds ging hij dan aan de lader.
Op deze manier hebben we toen nooit problemen gehad en liep hij altijd goed.
Nadeel was natuurlijk dat de accu steeds aan de lader moest, daarom hebben we nu dit verzonnen.
Of dit systeem ook daadwerkelijk de accu op niveau houdt moet nog blijken.

Maar als ik nu mijn spoelen los gooi en weer gewoon op de accu draai (net als vroeger), is het probleem van slecht op toeren komen nog steeds aanwezig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet heb gekeken of mijn contact puntjes vonken..

Wim,
ik heb het ook geprobeerd met een volle accu en het laadsysteem los gekoppeld en toen was het precies het zelfde.
Ook de bobine heb ik uitgewisseld maar geen effect.
Met de oude boegie een zwakke vonk en met de nieuwe geen vonk.
De ontsteking moet ik nog goed zetten.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

Zet de punten eerst maar op tijd. Te laat betekent geen toeren. Daarom zijn begrenste vliegwielen verlatend.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Gisteren heb ik de ontsteking op het juiste tijdstip gezet maar dit heef weinig geholpen.
De condensator heb ik helaas nog niet binnen dus die kan ik nog niet vervangen, maar dat is eigenlijk wel het enige wat nog overblijft.
Als ik tussen mijn contact puntjes kijk tijdens het draaien zie ik continue hele kleine blauwe vonkjes.
Als ik de condensator vervangen heb laat ik het weten.

Plaats reactie