Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik zal me eerst eens voorstellen.
Ik ben Frans Vermeulen, ik ben 40 jaar, ik woon in Wemeldinge Zeeland en ben niet in het bezit van een brommer.
Mijn interesses, zijn auto, motor, brommer, verspaning, techniek in het algemeen, en daar weet ik ook wel redelijk wat vanaf.

Mijn pa heeft vroeger wel een honda brommer gehad, een honda c321e, (dat is een Belgische uitvoering als ik het goed heb)
Toen ik een jaar of 7 was heeft mijn pa beloofd een auto voor me te maken en dat heeft hij gedaan!, je kan wel raden welke motor daar in ligt, en welke trommelrem, enz enz. Zie foto!, dat is ergens half jaren 80.
Jeepje.jpg
Mijn kinderen hebben nu ook de bijna de leeftijd die ik toen had en ik ben dit jeepje samen met mijn pa aan het opknappen.
Er is al heel veel gedaan, en we zijn nu met de laatste puntjes bezig.
Een paar weken terug waren we zo ver dat we het motortje sinds ruim 25 jaar op gingen starten.
De koppeling en de ontsteking zijn uit elkaar geweest en ook hebben we diverse kerringen vervangen, maar de cilinder en de kop hebben we in eerste instantie even laten zitten. Toen we de motor lieten draaien was er echt veel rook, bauwe rook, olie...
Toen hebben we besloten om de cilinder er maar af te trekken.
Na inspectie bleek de cilinder nog wel te gebruiken, de zuiger en de veren waren versleten, de inlaatklep had een lelijke beschadiging en de klep seals (die er origineel niet op zitten maar die er op geknutseld zijn) waren ook helemaal verteerd.
Ok, allemaal niet echt een probleem ik heb alles behalve de inlaatklep kunnen bestellen bij de 4taktwinkel (waar ik overigens steeds keurig netjes ben geholpen en van advies ben voorzien)

De beschadigde inlaatklep die er uit kwam heeft een schoteldiameter van 23mm, een steel diameter van 5,5mm en een totale hoogte van 62,3mm. Deze klep is blijkbaar niet meer leverbaar.
Als vervanging voor bovenstaande klep wordt een andere klep geadviseerd, deze heeft een schoteldiameter van 22mm, een steel diameter van 5,5mm en een totale hoogte van 61,3mm.
Die kleinere diameter is niet echt ideaal, want de klep ligt dan behoorlijk minder ver op de zitting, maar op zich had het misschien wel gegaan, tot dat ik een foutje heb gemaakt...
Het uitlaat kanaal in de kop was behoorlijk vies, dus ik heb dit met een dremel helemaal schoongemaakt, omdat ik toch bezig was heb ik ook gelijk alle giet naadjes en oneffenheden weggehaald met de dremel. Dit heb ik ook bij het inlaat kanaal gedaan ,maar toen heb ik per ongeluk de diameter van de zitting, geraakt. Gevolg is dat de inlaatklep van 22mm nu niet meer ver genoeg op de zitting ligt, ongeveer 0,5mm..
beschadigde zitting.JPG
Balen, maar het is gebeurd... Met de klep van 23mm had ik het nog wel aangedurfd, maar die is niet meer te krijgen en de klep die er uit kwam is ook te dun om nog te slijpen. Een probleem dus...
oude en nieuwe klep.JPG
Vandaar dat ik op zoek ben naar een inlaat klep met een diameter van 23mm, maar ik vermoed dat het niet mee gaat vallen.
Vandaag ben ik ook nog bij een iemand hier in de buurt geweest, deze man heeft heel erg veel kennis en heel veel ervaring in de professionele motor racerij.

Als er nou niks meer te krijgen is zijn er nog wat opties:

* Toch in elkaar zetten met de 'te kleine' klep en zien wat er gebeurt. (eigenlijk geen optie, korte levensduur)
* De zitting oplassen en daarna bewerken. (veel werk, duur)
* De oude zitting uit kotteren, een nieuwe draaien en die er in krimpen. (veel werk, duur)
* De zitting zoals hij nu is iets groter maken en een klep die er niet in hoort aanpassen, bijv van een 70cc. (een realistische optie)
* Een andere kop kopen met kleinere zittingen. (duur, en liever niet want dan wordt hij trager, het is al niet heel snel)


Om een heel lang verhaal kort te maken, ik wil eigenlijk graag deze cilinderkop gebruiken.
Dus ik heb een paar vragen:

Wie heeft er een inlaat klep met een schotel diameter van 23mm voor mij?

Ik zou ook graag willen weten welke kleppen nog meer een klepsteel diameter hebben van 5,5mm en een schotel van minimaal 23mm of groter, dit mag ook een uitlaat klep zijn en van een compleet ander blok, er is veel mogelijk, behalve de steeldiameter aanpassen, dat kan eigenlijk niet.

Ik ben heel benieuwd :)

(Hier nog een foto van dit jaar, toen was er nog niks aan gebeurd)
DSC06369.JPG
Laatst gewijzigd door FransV op 03 jun 2017 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door stoterstangen90 »

Wat een leuk ding zeg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door *Adriaan* »

gaaf ding!

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door wim V8 »

Ja gaaf ding, leertouwer al geprobeerd

http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... doorzoeken

Ik zou ze zeker ook bellen, ze hebben waarschijnlijk meer.

En viertaktschuur ook proberen :
http://www.viertaktschuur.nl/

Is zo'n klep niet op maat te draaien van een grotere?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Hoi Wim,

Bij de 4takt winkel heb ik al mijn spullen gekocht, maar deze klep heeft hij niet.
Leertouwer heb ik ook geprobeerd, ik heb netjes antwoord gekregen dat dit een moeilijke klep is en dat ze me niet kunnen helpen.
de 4takt schuur heb ik nog niet geprobeerd, die kan ik nog eens een mailtje sturen.

Een grotere klep aanpassen is zeker een goede optie, misschien wel de beste.
Maar welke klep moet ik daar dan eens voor gebruiken, misschien van een 70cc?, ik weet geen afmetingen van een 70cc klep, ik weet niet eens of er wel een 70cc bestaat voor mijn blok...
De klepsteel moet in ieder geval wel kloppen 5,5mm, de schotel moet (iets)groter of gelijk aan 23mm zijn, de totale lengte mag in ieder geval niet korter zijn als een originele klep en het mag zelfs een uitlaatklep zijn.

Ik heb al gekeken maar ik kan zo weinig maten vinden van kleppen, het staat er vaak niet allemaal bij.
Ik zou graag willen weten welke kleppen in aanmerking komen om aan te passen, als iemand het weet hoor ik het graag!

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

zoeken, zoeken en nog eens zoeken maar, deze is volgens mij wel te gebruiken.

http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... _word=klep

De steel diameter is 5,5 de totale hoogte is bijna het zelfde, spietjes lijken ook te passen alleen de schotel diameter is 2mm groter. Daar moet iets van te maken zijn, diameter iets afdraaien, en opnieuw slijpen.
Het is wel een 2ehands klep als ik het goed zie, maar dat is niet heel erg.

Wat denken jullie?, ik denk dat dit moet kunnen!

Ik ga nog even verder zoeken maar veel beter wordt het niet denk ik.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door Dennis »

Lekt de 22mm klep die je al hebt, wanneer hij gemonteerd zit?

zo niet, dan zou ik dat gewoon proberen. Krijg je een slecht lopende motor of backfire in je carburateur,
dan lekt je klep onder druk wel langs de dunne aanligvlak, maar misschien gaat het gewoon goed?

Groetjes,
Dennis
''UNOX MAN''

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Ik denk op zich wel dat hij afsluit, maar ik heb het niet geprobeerd, het zit me niet lekker en ik wil voorkomen dat ik binnen korte tijd de boel weer uit elkaar moet halen.
Als dat hapje niet uit de zitting was dan had ik die 22mm klep er eventueel nog wel in durven zetten, maar ik wil het graag oplossen, zeker omdat het mijn eigen fout is.
Maar ik heb die ene klep bij leertouwer maar besteld, het kost niet verschrikkelijk veel en ik denk dat ik die wel aan kan passen, en samen met iemand anders kan ik de zitting bewerken met speciaal gereedschap.
Eerst even afwachten hoe die klep er uit ziet, ik verwacht hem morgen of woensdag.

wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door wim V8 »

Vervang je de zitting niet? Laat je die zo eivormig?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Nee, het plan is nu om de zitting opnieuw te slijpen/draaien en dan de binnen diameter ook gelijk ietsje groter te maken tot hij weer rond is, en daarna de ' te grote' klep pas maken. Zodra ik de klep heb ga ik eens rustig bekijken hoe ik ga beginnen en de details zullen in het werk bepaald worden, zo gaat het nog al eens.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Uit kotteren en een nieuwe zitting draaien en er in krimpen kan natuurlijk ook, dan kan ik de zitting ook gelijk aanpassen naar de gangbare 22mm klep. De zitting oplassen en nabewerken is zelfs mogelijk maar dat wordt allemaal nog al duur...

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door Sann »

Vet ding. Maar hoe koel je het blok? Of komt er genoeg wind langs zo.
er is altijd een beun oplossing

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door FransV »

Koeling is idd een probleem. We hebben er in het begin altijd zo mee gereden, maar dat is niet ideaal.
Er heeft ooit een ventilatortje op gezeten maar dat ging ook niet lekker, want er stond wel een accu in maar die werd niet opgeladen.
Ik weet nog niet hoe we dit op gaan lossen. Misschien maken we een geforceerde koeling of weer een ventilatortje met sensor.
De ventilator mag ook niet zo veel stroom trekken dat de accu leeg wordt getrokken. De accu willen we op gaan laden door 2 6volt spoelen in serie te zetten. We hebben ook geprobeerd om een dynamo van een auto aan te drijven maar dat trok het motortje niet.

Niet koelen is eigenlijk geen optie.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door wim V8 »

Doe een oliekoeler met lange koperen leidingen naar de voorkant, koperen leidingen koelen al flink plus veel meer olieinhoud. Olie mag wel 120 gr worden hoor, doe je er ook zo'n thermometer peilstok in.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschadigde zitting, Belgische honda c321e

Bericht door Sann »

Of zoals in cambodja enzo, waar ze gewoon uit een jerrycan water laten druppelen op de kop.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (33.45 KiB) 2473 keer bekeken
er is altijd een beun oplossing

Plaats reactie