Achter tandwiel C50 bouten los
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:54
- Bezit: Honda C50/C70 fusie
Knalroze Honda Chaly - Locatie: hilversum
- Contacteer:
Achter tandwiel C50 bouten los
Ha viertakters,
Na een hoop geratel kwam ik er achter dat er 3 van de 4 bouten in mijn achter tandwiel los waren gelopen. Dit is nu al de 3de keer dat het spontaan los zit. Ik ben de eerste keer flink gevallen toen een bout mijn achterwiel blokkeerde midden in een bocht. Ik let daarom extra goed bij elke rit of alles nog vast zit. Er zitten borg plaatjes onder de bouten, netjes tegen de bouten getikt. En er passen geen borgmoeren tussen. Waarom lopen ze toch steeds los?
Na een hoop geratel kwam ik er achter dat er 3 van de 4 bouten in mijn achter tandwiel los waren gelopen. Dit is nu al de 3de keer dat het spontaan los zit. Ik ben de eerste keer flink gevallen toen een bout mijn achterwiel blokkeerde midden in een bocht. Ik let daarom extra goed bij elke rit of alles nog vast zit. Er zitten borg plaatjes onder de bouten, netjes tegen de bouten getikt. En er passen geen borgmoeren tussen. Waarom lopen ze toch steeds los?
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5169
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Ik vind het een designfout.
Zelf draai ik de bouten om.
moeren buiten, bouten in de naaf.
Als de moeren dan loslopen, blijft de schade beperkt.
Zelf draai ik de bouten om.
moeren buiten, bouten in de naaf.
Als de moeren dan loslopen, blijft de schade beperkt.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Bouten met 'n druppeltje Loctite (blauw) vastzetten!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:54
- Bezit: Honda C50/C70 fusie
Knalroze Honda Chaly - Locatie: hilversum
- Contacteer:
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
De bouten omdraaien is een goed idee. Loctite erop en een nieuw setje borgplaatjes. Ik dacht dat misschien het rubber in het achterwiel ook vervangen moet worden, misschien krijgt het tandwiel ook minder klappen als dit strakker zit.
Tnxt voor de tips
Tnxt voor de tips
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 mar 2023 13:50
- Bezit: Dax skyteam st50 en st125
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Heb het zelfde probleem maar is dat langs binnen steken wel oke want daar zit je rem toch?
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
je rem zit aan de andere kant, daar komen die bouten niet.
ik heb net effe gekeken want ik heb een brug losliggen met het tandwielgedeelte er nog in, en het blijkt origineel toch gewoon met borgmoeren vast te zitten. nu betreft het in mijn geval een presscub brug met dikke as en extra grote remtrommel, maar ik stel me voor dat het bij de gewone cubs net zo zit. het beschreven probleem word veroorzaakt door het verschuiven van het tandwiel, vooral als het middengat niet precies mooi past over het ronde naafgedeelte (imitatie troep), hierdoor kunnen de bouten zich uiteindelijk wat loswerken en zit je tandwiel uit het midden waardoor je een irritant schokkend lopende brommer krijgt. dit krijg je bijvoorbeeld als je met volgas de koppeling ineens laat vastknallen, om te steigeren ofzo, of gewoon lomp schakelen, je kent het wel.
bouten die helemaal loskomen heb ik nooit van gehoord, maar het zou goed kunnen als je gewone moertjes hebt gebruikt.
ik heb net effe gekeken want ik heb een brug losliggen met het tandwielgedeelte er nog in, en het blijkt origineel toch gewoon met borgmoeren vast te zitten. nu betreft het in mijn geval een presscub brug met dikke as en extra grote remtrommel, maar ik stel me voor dat het bij de gewone cubs net zo zit. het beschreven probleem word veroorzaakt door het verschuiven van het tandwiel, vooral als het middengat niet precies mooi past over het ronde naafgedeelte (imitatie troep), hierdoor kunnen de bouten zich uiteindelijk wat loswerken en zit je tandwiel uit het midden waardoor je een irritant schokkend lopende brommer krijgt. dit krijg je bijvoorbeeld als je met volgas de koppeling ineens laat vastknallen, om te steigeren ofzo, of gewoon lomp schakelen, je kent het wel.
bouten die helemaal loskomen heb ik nooit van gehoord, maar het zou goed kunnen als je gewone moertjes hebt gebruikt.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
achterwiel van een gewone cub eens losgehaald, en de tandwielbouten zitten niet met borgmoeren vast zoals bij de presscub, er zitten zelfs helemaal geen moeren aan de binnenkant, de tandwielbouten(of waarschijnlijk zijn het draadeinden met moertjes aan de buitenkant) zitten rechtstreeks in het lichtmetaal van de tandwielnaaf geschroefd.
ik stel me voor dat bij jou de draad in het lichtmetaal verragd was en iemand het heeft uitgeboord en boutjes erin heeft gedaan. dit is dus niet zoals het hoort, en beter doe je idd de boutjes binnen en de moertjes buiten. eventueel borgmoertjes gebruiken als dat kan
ik stel me voor dat bij jou de draad in het lichtmetaal verragd was en iemand het heeft uitgeboord en boutjes erin heeft gedaan. dit is dus niet zoals het hoort, en beter doe je idd de boutjes binnen en de moertjes buiten. eventueel borgmoertjes gebruiken als dat kan
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
- Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
- Locatie: emmen
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Wat ik bij dit soort problemen doe is een ronde kunststoffen of metalen plaat ter grote van iets groter dan de afstand tussen de bouten is( dus de bouten vallen binnen deze plaat). Deze plaats ik tussen de bouten en de Achterbrug zodat de bouten niet uit de naaf kunnen komen of maar een klein stukje want verder dan de plaat kunnen ze niet. Nog mooier is dat je de plaat door middel van boutjes en moeren vastzet aan het achtertandwiel ( zodat de plaat ook meedraait). Wat ook een goede oplossing is is gaten boren in de bout koppen zodat je ze kunt borgen met borgdraad ( dun rvs draad). Dit word veelvuldig gedaan in de vliegtuig industrie.
- fs1tom
- 4T-MSB addict
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
- Bezit: Bamimotorgorilla
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Kan je niet zo iets toepassen:
Dit is van een FS1, zou mij niks verbazen als de steek van de tandwielen hetzelfde is, aangezien die Japanners toentertijd alles van elkaar kopieerden
Dit is van een FS1, zou mij niks verbazen als de steek van de tandwielen hetzelfde is, aangezien die Japanners toentertijd alles van elkaar kopieerden
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Ik dacht dat het er standaard achter hoorde?
onee, bij nieuwere modellen zitten er zelf borgende moeren op met een metalen borging.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4008
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Als je eerst las:
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
ja maar dat werkte dus niet omdat er sprake is van doorgeboorde gaten en gebruik van bouten met moeren, waardoor je dus eigenlijk aan beide kanten zou moeten borgen.
nu is het wel zo dat aan de binnenkant van de tandwielnaaf ovale uitsparingen zitten waarin je ovaal gevijlde boutkoppen zou kunnen laten passen, bijvoorbeeld de koppen van slotbouten, die zodoende dan niet meer kunnen verdraaien.
je moet dan wel nog steeds borgplaatjes doen onder de moeren aan de buitenkant, maar dan ben je zo wel klaar.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- fs1tom
- 4T-MSB addict
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
- Bezit: Bamimotorgorilla
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
Excuus. Raar dat het dan nog los loopt, bij een FS1 heb ik dat nog nooit meegemaakt of gehoord.
Anders een paar Nord Lock ringen er onder, dan komt het echt niet meer los
https://www.nord-lock.com/nord-lock/products/washers/
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Achter tandwiel C50 bouten los
dan nog moeten die nordlock ringen aan beide kanten worden aangebracht, omdat aan de binnenkant de boel nog steeds vrijelijk kan losdraaien. en gezien de nogal geringe diepte van de uitsparingen aan de binnenkant is dat geen optie. mijn oplossing is het beste wat je doen kan. het is simpel, degelijk en afdoende.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.