Motorblok temperatuur vs uitlaat

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Motorblok temperatuur vs uitlaat

Bericht door wildebras »

Nu het bedrijf waar ik werk naar een andere locatie gaat. Kan ik elke dag lekker op de dax er naar toe. Ik rij met een full 70 (alu. cil.), 20mm carb,4 bak hand ss50 en een Faddybike uitlaat. De Faddybike is gedempt en maakt een mooi donker geluid. Dat geluid is super maar voor dagelijks gebruik te hard en trekt mij iets teveel aandacht. Temperatuur van het blok komt na een lange rit met deze set up niet boven de 90 graden C uit.

Gisteren heb ik de ori dax uitlaat (model vaste demper) teruggezet en even mee gereden maar de temperatuur van het blok loopt heel snel op naar de 130 graden C. En dat lijkt me te hoog. Nou is er een groot verschil in doorlaat (Faddybike is 20 mm en dax pijp maar 10 mm) waardoor het blok zijn warmte van de uitlaatgassen beter af kan voeren.

Nou ben ik niet de enige met een 70 cc en een ori pijp rijdt en nu vraag ik me af waarom mijn blok zo warm wordt en hoe ik de temperatuur omlaag krijg zonder koeler te plaatsen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Motorblok temperatuur vs uitlaat

Bericht door nielspbr »

(franse) st70 pijp gebruiken.

+ dat met een andere uitlaat je afstelling kan veranderen.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Motorblok temperatuur vs uitlaat

Bericht door Daan1508 »

Loopt 'ie niet te arm nu?

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok temperatuur vs uitlaat

Bericht door wildebras »

Alvast bedankt voor het meedenken. Bougie is mooi koffie kleur (met de Faddybike) daar heb ik met de imitatie 20 mm lang over moeten doen om dat zo te krijgen. Kan het type bougie (warmtegraad) hier ook een rol in spelen? Of hij te arm loopt met de ori pijp weet ik niet. Dan zou ik die er eerst weer op moeten klussen en dan kijken wat de bougie doet.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Motorblok temperatuur vs uitlaat

Bericht door Jurrien »

Ik denk dat "waardoor het blok zijn warmte van de uitlaatgassen beter af kan voeren." een verkeerde conclusie is en die uitlaat inderdaad de motor te arm laat lopen.
De oplossing is: carburateur afstellen op de uitlaat die er op zit.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok temperatuur vs uitlaat

Bericht door wildebras »

Ik ga na mijn vakantie aan de slag om de carburateur af te stellen op de ori uitlaat. Heb inmiddels een nieuw spruitstuk besteld zodat ik de carburateur op het orginele luchtfilter aan kan sluiten. Heb ik het probleem van een powerfilter en regen meteen getackeld. Bedankt voor de reacties.

Plaats reactie