LED knipperlicht indicatielampje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Threewoods
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 okt 2016 16:55
Bezit: Honda CB50J

LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door Threewoods »

Vandaag mijn fittingen en t10 lampjes binnengekregen voor de tellerverlichting en neutraal- en knipperlichtlampje van mijn Cb50.
De t10 lampjes zijn echter LEDs. Bij de teller verlichting is dat geen probleem.

Bij de knipperlichten verandert echter de polariteit. Bij links afslaan loopt de stroom door het indicatielampje van + naar -, bij rechts afslaan van -naar +. Met als gevolg dat mijn LED lampje alleen brand bij het links afslaan.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of is de enige oplossing er weer een gloeilamp in te steken.
Pas op uw kinderen, denk om mijn snelheid

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door nielspbr »

stukje voorschakel electronica, wisselspanning led of twee leds parallel geschakeld.

(Ik weet niet hoe en waar het richtingaanwijzer lampje zit bij een cb50 dus ik geef hier alleen maar een voorzet.)

jordy1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 feb 2017 12:18
Bezit: geen honda, wel een kymco k-pipe

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door jordy1 »

zoek even naar een "bipolar" Led, dit zijn 2 leds in 1 behuizing die ANTI-parallel geschakeld zijn... dit bespaard je heel veel werk met losse componenten:)

https://www.rapidonline.com/kingbright- ... -led-29359

om je een idee te geven:)

Threewoods
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 okt 2016 16:55
Bezit: Honda CB50J

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door Threewoods »

Het lampje zit in het midden van de cockpit in een rond gat, een andere led gebruiken wordt moeilijk.
Een stukje voorschakel elektronica of op een andere manier schakelen lijkt mij wel een optie.

Het gaat om een led met T10 fitting, als ik een andere led ga gebruiken heb ik niet al mijn lampjes met dezelfde kleur/lichtsterkte.

EDIT: met bipolaire leds heb je niet veel keuze en ze zijn vrij lastig verkrijgbaar.
Pas op uw kinderen, denk om mijn snelheid

jordy1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 feb 2017 12:18
Bezit: geen honda, wel een kymco k-pipe

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door jordy1 »

begrijpelijk, stom dat ik hier eerst niet aan gedacht had maar je kunt er ook gewoon een brugcel voor zetten..... :)

ongelode gast
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 aug 2008 06:26
Locatie: hoonhorst/raalte

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door ongelode gast »

t is een beetje freubelen: een stukje printplaat zagen dat in het fittinkje past, daarop twee 3mm-leds met een weerstand van 1 kilo ohm solderen. de leds anti-parallel zetten. bij links knippers de een en bij rechtsaf de ander. zo heeft mijn broer het bij zijn pbr gedaan. werkt perfect!
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is

Threewoods
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 okt 2016 16:55
Bezit: Honda CB50J

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door Threewoods »

Bedankt voor het meedenken. Werkt een brugcel ook zonder wisselspanning als input te gebruiken?
Nooit geweten dat je die dingen kan gebruiken om je polariteit om te draaien :shock: .
Pas op uw kinderen, denk om mijn snelheid

jordy1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 feb 2017 12:18
Bezit: geen honda, wel een kymco k-pipe

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door jordy1 »

naja polariteit omdraaien is precies het gene wat een brugcel doet.. Positief naar de + leiden en negatief naar de + leiden .
Als je de polariteit op de input omdraait heb je eigenlijk een negatieve spanning....

Threewoods
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 okt 2016 16:55
Bezit: Honda CB50J

Re: LED knipperlicht indicatielampje

Bericht door Threewoods »

Brugcel werkt perfect, bedankt!
Pas op uw kinderen, denk om mijn snelheid

Plaats reactie