Pagina 1 van 4

Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 12:33
door Wohlenberg
Hallo

Ik ben Mark. 48 jaar. En ik ben nieuw hier.
Momenteel heb ik nog geen Honda brommer/motor.
Mijn interesse in viertakttechniek is er echter niet minder om.
Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Stel; je set-up bestaat uit een bij elkaar geraapt zooitje.
De carburateur is niet origineel.
De sproeiers zijn niet de soort sproeiers die er volgens het boekje in horen te zitten, laat staan dat de maat klopt.
Toch is de bougie netjes grijs/grijs.
Niet bruin, want dat lukt niet. Het is of grijs of zwart. En zwart is niet goed en leidt tot allerhande bekende problemen.
Grijs dus.
Blokje reageert op het gas alsof het door een wesp wordt gestoken en loopt mooi stationair.
Verbruik is rond de 1:45 (50cc) en olieverbruik is nihil.
Uitlaat wordt niet blauw.
Als ik zeg wat de sproeiermaat is en wat hij volgens het boekje moet zijn dan verklaart iedereen me voor gek.
Het kan niet. Het mag niet. Het mengsel is te schraal. Ik krijg motorschade. Verbrande kleppen. Ik moet hier geen meter mee doorrijden.
De bougie moet bruin zijn. Etc etc.
Verjaardagspraat als je het mijn vraagt.
De kleur van een bougie liegt volgens mij toch niet?
Als een viertakt te weinig benzine krijgt loopt hij toch moeizaam onderin?
Horterig en stoterig.
En zeker niet vloeiend van A tot Z ?
Moet dan toch lang duren eer hij normaal stationair loopt of hij loopt alleen hoogstationair?
Ik heb zelfs verhalen gehoord dat een bougie van een viertakt niet eens meer bruin KAN worden vanwege het ontbreken van lood in de benzine.
Alleen tweetakten zouden nog een bruine bougie hebben door de olie die ze verbranden?

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 12:42
door nielspbr
De maat van de hoofdsproeier heeft geen verband met het stationair lopen van het blokje.
Daar heeft de carburateur een stationairsproeier en een mengselregelschroef voor.

Middengebied 1/4-3/4 wordt geregeld door de vorm en inbouwhoogte(clip) van de gasnaald.

De hoofdsproeier wordt pas effectief vanaf circa 3/4 gas.

Als je wil weten hoe je bougie eruit ziet bij volgas moet je na een paar kilometer volgas rijden al rijdend je contact uitzetten en tegelijkertijd de koppeling inknijpen. Als je gestopt bent kun je aan de bougie zien hoe de bougie eruit ziet tijdens volgas.

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 13:54
door Wohlenberg
nielspbr schreef:De maat van de hoofdsproeier heeft geen verband met het stationair lopen van het blokje.
Daar heeft de carburateur een stationairsproeier en een mengselregelschroef voor.

Middengebied 1/4-3/4 wordt geregeld door de vorm en inbouwhoogte(clip) van de gasnaald.

De hoofdsproeier wordt pas effectief vanaf circa 3/4 gas.

Als je wil weten hoe je bougie eruit ziet bij volgas moet je na een paar kilometer volgas rijden al rijdend je contact uitzetten en tegelijkertijd de koppeling inknijpen. Als je gestopt bent kun je aan de bougie zien hoe de bougie eruit ziet tijdens volgas.
Weet ik.
En ik weet ook dat de bougie grijs/grijs is. Niet witgrijs. En ook niet bruin.
Maar dat was de vraag niet.

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 14:35
door nielspbr
Er staat een hele lijst vragen in je openingspost. (5 vraagtekens)

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 14:50
door Wohlenberg
Wel eens gehoord van begrijpend lezen ;-) ?

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 16:02
door SuzuhaTR1
Welkom hier....Weleens gehoord van normaal met elkaar omgaan? Daar helpt die smiley niets bij...

Bougie is van een goed afgestelde 4-takt wel degelijk bruin.
Zeker als je de methode hanteert die Nielspbr eerder schetst.
Maar in je verhaal staat `stel`......dus dit hele probleem waar je al die vragen over stelt....bestaat niet eens?
Of is het een 4-takt die je onder handen hebt?

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 17:02
door gerbrandicus
Die imitatie sproeiermaten kloppen niet altijd. Meet ze maar eens op met een sproeiermeter.
En: Welkom. Beetje ongepast om als nieuwkomer meteen zo'n bek op te zetten.
Verder snap ik geen snars van je verhaal, want het is een hypothetische situatie, je hebt geen brommer/motor?

Ok stel: Ik heb een brommer en rijd 100km per dag. Ik tank nooit, terwijl dat volgens het boekje toch zou moeten. Mensen verklaren me voor gek, dit moet niet kunnen. Maar toch tuf ik al jarenlang elke dag vrolijk 100km op en neer en tank nooit. Nou? Kan dat?
Stel hè, want ik heb helemaal geen brommer. Ben ik dan hypothetisch gek of zijn zij hypothetisch gek?

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 17:31
door Goldie
Die setup wil ik ook op mijn hypothetische brommer :)

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 17:39
door Wohlenberg
SuzuhaTR1 schreef:Welkom hier....Weleens gehoord van normaal met elkaar omgaan? Daar helpt die smiley niets bij...

Bougie is van een goed afgestelde 4-takt wel degelijk bruin.
Zeker als je de methode hanteert die Nielspbr eerder schetst.
Maar in je verhaal staat `stel`......dus dit hele probleem waar je al die vragen over stelt....bestaat niet eens?
Of is het een 4-takt die je onder handen hebt?
Jij begrijpt het helemaal. :D
Toch weer een smiley.
Hufter ben ik hè? :mrgreen:

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 17:45
door Wohlenberg
gerbrandicus schreef:Die imitatie sproeiermaten kloppen niet altijd. Meet ze maar eens op met een sproeiermeter.
En: Welkom. Beetje ongepast om als nieuwkomer meteen zo'n bek op te zetten.
Verder snap ik geen snars van je verhaal, want het is een hypothetische situatie, je hebt geen brommer/motor?

Ok stel: Ik heb een brommer en rijd 100km per dag. Ik tank nooit, terwijl dat volgens het boekje toch zou moeten. Mensen verklaren me voor gek, dit moet niet kunnen. Maar toch tuf ik al jarenlang elke dag vrolijk 100km op en neer en tank nooit. Nou? Kan dat?
Stel hè, want ik heb helemaal geen brommer. Ben ik dan hypothetisch gek of zijn zij hypothetisch gek?
:roll:


Ik heb nog geen Honda brommer. (Want daar gaat dit forum over)
'T is niet mijn brommer.... Maar hij bestaat echt en het is een echte viertakt.

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 17:48
door Wohlenberg
De vraag is feitelijk; als iets 80 moet zijn en bij mijn is het 76; moet ik me dan zorgen maken?
Of is die 80 heilig en doe ik gegarandeerd iets verkeerd?

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 19:43
door wim V8
Als een bougie niet bruin wordt terwijl de motor wel het beste rijdt zo met deze bezetting, kan het zijn dat er een bougie met een verkeerde warmtegraad is in gedraaid.
Het porselein van de midden electrode van de bougie is het wat de verkleurde aanslag geeft die we aflezen.

En de 76 kan perfect rijden terwijl "ze" 80 opgeven.
Dit kan ook andere oorzaken hebben als,

-een net iets te lage vlotterstand
-net iets betere benzine als tijdens het bepalen van die "80".
-Heel warm buiten.
-ijlere lucht.

of een samenloop van twee of meer van deze omstandigheden.

Er zijn nog wel een paar oorzaken uiteraard, maar zo wordt het meestal wel begrepen.

Gr. Wim.

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 08 aug 2017 20:10
door Wohlenberg
wim V8 schreef:Als een bougie niet bruin wordt terwijl de motor wel het beste rijdt zo met deze bezetting, kan het zijn dat er een bougie met een verkeerde warmtegraad is in gedraaid.
Het porselein van de midden electrode van de bougie is het wat de verkleurde aanslag geeft die we aflezen.

En de 76 kan perfect rijden terwijl "ze" 80 opgeven.
Dit kan ook andere oorzaken hebben als,

-een net iets te lage vlotterstand
-net iets betere benzine als tijdens het bepalen van die "80".
-Heel warm buiten.
-ijlere lucht.

of een samenloop van twee of meer van deze omstandigheden.

Er zijn nog wel een paar oorzaken uiteraard, maar zo wordt het meestal wel begrepen.

Gr. Wim.
Zeer helder omschreven.
Maar kan het kwaad? Een grijze bougie i.p.v. bruin.

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 09 aug 2017 00:11
door Viertakt
Als je een te hete bougie hebt, ja, kan. Kleur van de bougie zegt alleen maar wat over het mengsel als je daadwerkelijk de juiste bougie hebt. Een zogenaamde hetere bougie heeft minder warmte afvoer. En een bougie die te heet wordt kan breken, of smelten, met alle gevolgen van dien.

Maar dit hypothetische gezeur heb je niets aan.

Maar ik geloof er geen zak van dat een brommer met sproeier 76 een grijze bougie heeft, en met een maat groter direct een zwarte bougie heeft. Of je hanteert niet de juiste methode om een bougie uit te lezen, of het is dom gelul onder een pot bier.

Re: Volgens het boekje

Geplaatst: 09 aug 2017 06:01
door MrSinga
alle boekjes en opsommingen ten spijt.
getallen zijn richtwaarden van sproeiers, net zoals het aantal toeren dat een stationair- en luchtschroef moeten uitgedraaid worden.
9/10 zijn die zaken op ideale basis getest

een dichting die maar een klein beetje doorgeeft, een haarscheurtje in een carbu/spruitstuk geven al een heel ander beeld. Zelfs, zoals hierboven gezegd vlotterstand, bougie,...

een 50-70cc draait perfect op C6HSA. Maar steek je daar een C7HSA in lees je iets anders. Het draait perfect, doet z'n werk zoals het hoort. Maar volgens het boekje hoort die bougie daar ook niet in.

en wat bovenvermelde zegt... china sproeiermaten zijn meestal correct. Echter sommige wijken toch snel een maat of 2-5 af. Heb hier een 78 liggen waar het gat eigenlijk groter is dan de 82 sproeier van Keihin.