Pagina 1 van 3

125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 21 sep 2017 20:45
door DCtje
Al 13000 tevreden en op wat los rammelende dingen na kilometer achter de rug .....maar ik begin nu toch iets wat te horen wat me niet zint.

- 125cc skyteam
- kleppen gesteld
- start probleemloos
- reageert prima op het gas

Als hij stationair loopt hoor ik op een lage frequentie een tik / bonk uit het blok komen?
Ik heb het idee dat als ik rij dat ik iets hoor ratelen maar zeker weten doe ik het niet.

Aangezien ik het bij stationair hoor, lijkt het me niet in de kant van de versnellingsbak te zitten:
Koppeling?
Zitten hier bij de bami toevallig lagers in die gaar zouden kunnen zijn?
Nokkenas?

Alle tips welkom

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 21 sep 2017 21:10
door Ben C50
Bij stationair, aan welke kant van het blok hoor je de ratel?

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 21 sep 2017 21:19
door butt head
ik hoor het al.
dat word tijd om de afhaal chinees te bellen voor een bakje bami.


met andere woorden niet te druk om maken hij ploft toch wel een keer. je kan er nu honderde euro's in stoppen maar je kan ook voor 300,- weer een vers blokje kopen.


succes

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 22 sep 2017 05:12
door Ben C50
Zit je koppeling los?

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 22 sep 2017 14:35
door DCtje
Bedankt voor de reacties, dat ik voor de investering van net geen € 300 verse bami heb dat ben ik me helemaal bewust.
Maar toch.....onder het motto voorkomen is beter dan genezen.....en ik ben toch eigenlijk wel heel erg benieuwd stelde ik eigenlijk eerder mijn vraag.

Ik vind het zo apart dat de frequentie van de tik zo laag ten op zichte van het stationair toerental dat ik me af zat te vragen wat er op een veel lagere frequentie draait?

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 22 sep 2017 17:21
door nielspbr
Klinkt alsof er een tandje weg is uit de tandkrans van het tandwiel van de koppelingskorf.

Kickstarter demonteren(sw10). Olie(sw17) aftappen en de boutjes(sw8) van het zijdeksel eruit en tandjes tellen. Alleen even een reservepakking halen voor je dat doet. Meestal blijven die dingen heel maar je zal net zien. Kan je ook mooi even de oliezeef van dichtbij bekijken of er geen rotzooi tegenaan plakt.

(of je legt de brommer naar aloude honda traditie op de linkerkant en haalt het deksel eraf.)


ps. let op de lengte van de boutjes die je uit het zijdeksel haalt, dat ze straks weer in hetzelfde gat teruggaan. De pasbussen blijven meestal keurig op hun plek zitten.

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 22 sep 2017 17:50
door MrSinga
distributie die aant gaan is. Paar man dat ik ken hebben gehad dat tandwieltje dat drukt op de distributieketting aan gort gedraaid is... (zelfs een spanner gebroken)
koppeling dat los zit kan ook. De DT150's hebben dan een handje weg dat ze beginnen te rinkelen. Klok die inslijt

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 24 sep 2017 19:29
door DCtje
Helemaal bedankt, ik ga eerst wel die koppelingskant inspecteren, ik laat de uitkomst weten!

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 25 sep 2017 20:56
door DCtje
Toch nog eens beter geluisterd en het zit aan de kant van de ontsteking, dus in afwachting van de juiste vliegwieltrekker eerst maar eens die autospanner los gehaald.
Distrubutieketting zit op het nokkenas tandwiel volgens mij goed onder spanning.

Die veer schiet eruit met de bijbehorende push rodje, wat mij echter wel opviel is dat het rubber dopje wat ik overal terug zie op de tekeningen er niet (meer) opzit:

Afbeelding

Zou die er niet vast in moeten blijven zitten, en los daarvan als hij los gekomen is bij het verwijderen dan is hij nu toch al foetsie?

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 26 sep 2017 11:42
door MrSinga
Dat durft soms wel kapot gaan en wordt dan vermalen in uw blok

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 27 sep 2017 19:09
door DCtje
Top, ik ga er eens even een nieuwe inzetten!

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 19 mei 2018 19:42
door DCtje
Het heeft even mogen duren maar ik heb de uiteindelijke oorzaak gevonden, deze wil ik toch even met jullie delen.
De controle van de distributieketting, spanner, het vervangen van verdwenen rubber dopje loste mijn probleem niet op.

Nou dan eerst maar rijden, en dan zien we vanzelf wat er gebeurt.....al zat het me niet echt lekker
Het ratelen werd langzaam erger en het gebonk ook.
Toch maar weer eens de klepspeling controleren.....klepdop eraf....daar zaten sliertjes metaal in.
Ongewenste metaalsnippers in kleppendeksel
Ongewenste metaalsnippers in kleppendeksel
Ok.....daar is serieus wat aan de hand.

Ook de tuimelaar bij de uitlaat had aardig wat speling zo te voelen, boel uit elkaar en het resultaat was dat het lager van de nokkenas wat kogeltjes minder had.
Een paar missende kogeltjes....
Een paar missende kogeltjes....
Deze hebben ook een klein beetje de tuimelaars beschadigd, maar goed na 13700km toch maar even vernieuwen. Wellicht wat vlot maar het is en blijft een bamiblok.

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 19 mei 2018 21:08
door NIX
Belangrijkste is dat je gevonden hebt wat er kaduuk is zodat je het kunt vervangen. Zeefje schoonmaken en misschien een magnetische aftapplug monteren. Er zal mogelijk nog wat metaal door het blok zwerven. Mooie is dat dat bij de zeef onder de pomp eindigt.

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 20 mei 2018 07:16
door MrSinga
Hoeveel van die nokkenassen wil je? Geen idee hoe maar ik heb toch een 15tal van die dingen liggen (en kan me niet herinneren 15 snelle gekocht te hebben)

Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel

Geplaatst: 20 mei 2018 15:06
door DCtje
NIX....oh ja goed idee magnetische aftapplug, top bedankt!
MrSinga, ik ben wel geïnteresseerd in 1 van die 15 stuks, ik heb je een pbtje gestuurd.