Pagina 3 van 3

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 31 okt 2017 15:56
door hypercub
De originele 50 oliepomp is dezelfde als die in de xr80.
Lijkt me geen problemen opleveren.

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 01 nov 2017 14:22
door Viertakt
Mrhondaracer schreef: Verder het oliekanaal naar de kop iets vergroot, dit was een gaatje van 2mm? Nu een stukje groter in ieder geval!
Heeft jou 80cc op de originele oliepomp gedraaid?
Doei oliedruk

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 02 nov 2017 19:13
door bonjour
Zomaar wat gaatjes opboren is niet echt verstandig..

Afijn, dat zoek je zelf maar uit, maar ik had gewoon de orginele oliepomp erop.

Geen probleem verder.

Mijn twv was 15-46 uit me hoofd, en ik had er uiteraard ook een vvv opzitten.
Carb. was uit me hoofd een 22mm keihin, was wel lastig afstellen, een 20 of 21mm is denk een betere keus.
Takegawa levert het setje volgens mij met een 20mm, maar ik wist het natuurlijk beter dan een stel Japanners in witte laboratorium pakken :mrgreen:

Een goede uitlaat is wel essentieel, kies er 1 waarmee je wat mogenlijkheden hebt, van open tot gedempt, dat geeft je wat ruimte om te zoeken.
De open Kitaco pijp vond ik veelste luid, associaal en niet fijn, met db killer erin was het ook niks want dan kneep die teveel.
Uiteindelijk een stuk hout ( :mrgreen: ) gepakt, en deze als db killer gebruikt, open genoeg om de volle power te benutten, en stil genoeg om fijn te rijden.

Ik had toen nog geen mooie werkplaats voor mezelf, dus je moet wat he ? :!: :mrgreen:

Oja, ook de takegawa nok, maar dat spreekt voorzich.

Ik heb ook nog een xr80 nok liggen, ik zou ze eens moeten vergelijken welke sneller/beter is..

In ieder geval slaat de ori cb50 nok echt nergens op, 0 kleplift als je dat vergelijkt met de xr nok.

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 03 nov 2017 09:59
door NIX
80 Nok is echt veel te hoogtoerig. Vergeet dat ding. De 50 nok is prima voor weggebruik op een 50cc. Elke snellere nok zal zelden in zijn werkgebied komen op een brommer en de meesten zijn slecht in staat de rest van de setup zodanig aan te passen dat een dergelijke nok tot zijn recht komt. Een ori nog draait probleemloos 10.000 tpm en heeft ook nog flink middenpower over dus normaal rijden in de stad is goed te doen. En met een normaal verbruik. Voor meer cc is een snellere nok, zeker als de CB als motorfiets gebruikt wordt prima te doen, pak dan een F nok of een xl100, maar niet de allersnelste.

Een 46 tandwiel achter? Had je ruimte nodig of over? 41 Of 42 is normaal.

Gaten opboren van oliepompen kan weing kwaad is mijn ervaring. Ik ken zelfs iemand die de proppen er standaard uit trekt, maar die racet met hondaatjes. Het gat zou de verdeling van de olie bij weinig toeren iets kunnen regelen naar de krukas. Die krijgt dan ook nog olie. Een grote pomp moet zijn olie kwijt kunnen en dan kan een grotere doorlaat nut hebben. Zie de maten bij de liggende blokken, heb ik ooit in de FAQ gezet of in een artikel in het magazine. Voordeel van een grotere pomp is wat mer olie in de kop, dus wat meer koeling (maar He, alles is alu en zit goed in de wind) of montage van een koeler. Is ook zelden nodig, meestal rij je dan gewoon met een verkeerde setup of afstelling en los je dus een probleem niet bij de oorzaak op. Of je vindt een koeler stoer staan met het risico dat je olie niet op bedrijfstemp komt met schade/slijtage als gevolg.

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 03 nov 2017 20:39
door bonjour
Ik gebruik mijn cb als motor, hij staat ook op motorkenteken, dus bij mij kwam het zooitje wel tot zijn recht :wink:

Ik gebruikte 15-46 omdat ik dan volgens de berekeningen 90km/u zou rijden bij 10k rpm, dat was het meest ideale.

Ik trok hem altijd ver door, dan kon ik goed meekomen met het verkeer.

Moet ook echt wel als je als motor rijd en op de grotemensen weg rijdt..

Snelweg ben ik nooit opgeweest, dat ga ik straks wel doen met het twinnetje :mrgreen:

Edit, ja, wat een koeler betreft, beslist niet nodig :!:

Maar toch, de ori 50 nok is een belachelijk dingetje, leuk voor als brommer, maar als je wilt opvoeren is dat ding 1 van de 1e dingen waar je de slijptol in moet zetten. Slaat nergens op, kleuterspeelgoed.
Dat er nog uberhaupt nog kleplift is...

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 03 nov 2017 21:18
door stoterstangen90
kleplift wordt niet alleen door het nokprofiel bepaald maar ook door hefboom van de tuimelaars.

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 04 nov 2017 14:31
door bonjour
Dat is natuurlijk waar, maar als je de take en ori nok naast elkaar legt lijkt de ori wel vlak :mrgreen:

Ik zou ze allemaal eens moeten vergelijken, xr80, takegawa, en ori.
Ik ben vooral benieuwd naar xr vs take, ik had toen het idee dat de xr nok iets langer openbleef als de take, dat zou de xr nok misschien nog wat sneller maken. In ieder geval wat meer koppel, ook vrij logisch gezien de xr een offroad ding is. Maar ik heb ze nooit nagemeten, dus zeker weten doe ik het niet..

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 04 nov 2017 17:42
door NIX
Maar..., kindertjes let op: Overcamming is de meest gemaakte tuningsfout.

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 04 nov 2017 18:15
door nielspbr
Bonjour rijdt dan ook met 80cc rond, niet met 49cc, dat geeft het koppel om de kuil op te vangen.


(zal eens kijken of ik mijn micrometer kan vinden, eens zien wat de noklift is van een takegawa sportnok. Er zwerven hier nog wat niet standaard nokken rond, waaronder een kopie van een echte f-nok(xl100 nok geofferd voor een grp special) een imi xr80 met een f uitlaatnok en een kitaco spl. Helaas geen vergelijkingsmateriaal in de vorm van een standaard ape nok, die zit nog in de kop van de ape.)

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 09 nov 2017 20:52
door bonjour
Leuk , kunnen we een soort nok logboek houden.

Ik heb hier een ori xr80 en ori cb50j nok die ik na kan meten, de take zit nog in het cb blokje maar kan ik er zo uithalen.
Geen idee wat voor type de take nok is, hij kwam bij het 80cc cilinder setje.
Volgens de tjoeningsgrafiek gaf hij het meeste vermogen op 10k rpm.

Eigenlijk moet je ook de 'duur' van open en dicht meten, en op hoeveel graden, maar echt gestudeerd daarvoor heb ik niet :mrgreen:
Misschien maar beginnen bij de lift.. :mrgreen:

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 09 nov 2017 22:03
door MrSinga
NIX schreef:Maar..., kindertjes let op: Overcamming is de meest gemaakte tuningsfout.
En dan heb je meer verlies dan winst.

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 21 nov 2017 20:36
door Mrhondaracer
Net mn kitaco 82cc kit der op gezet met grotere olie pomp.
Even warm laten draaien en wat toeren proberen te maken. Kwam weer niet verder dan 4500 5000 toeren..... Zelfde als voorheen.

Alle sproeiers der in gehad die ik voor hande had. 0 verschil..

Dit was wel een 16mm maar zou toch wel wat meer toeren moeten kunnen draaien dan 5k.

Iemand ideeen? Grotere carb andere cdi?

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 21 nov 2017 22:43
door nielspbr
Klinkt als een te grote sproeier.
(Bij mijn (ape50) met pz20 komt ie met een #82 niet boven de 5700 uit terwijl die met #78 ongeveer 10500 haalt. Ongeacht de versnelling waar je op dat moment in zit, best lullig, max 37kmh in 5.)

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 26 nov 2017 11:09
door Mrhondaracer
Gister 20mm keihin en een snelle cdi besteld.

En idd kleinere sproeier deed hem goed. Onderin trok hij aardig. Maar trekt hem gewoon niet door. Hopelijk met de grotere carb loopt hij wat lekkerder.

Re: CB50 cdi geen toeren

Geplaatst: 26 nov 2017 19:28
door bonjour
Volgens mij had ik dat toen ook met de takegawa set... moet je de oliedop eens losdraaien...

Er lag bij mij toen ook een flinke plas olie achter het blok, waar de ontluchting dus zit..

Bouwt teveel druk op in het carter, dat was tenminste bij mij wel het grote probleem, extra ontluchting is noodzakelijk zoals ik volgens mij eerder heb gezegt.
En een goede open pijp.

Afstellen is zoiezo erg moeilijk maar met veel geduld te doen.