Autospanner wil niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Autospanner wil niet

Bericht door Ben C50 »

De distributiespanner van mijn ot c50 blok wil niet spannen. De ketting is altijd lawaaig geweest, maar nu lijkt t wel iets meer te worden.
Ik heb even gekeken, en hij hangt idd erg slap.
Ik heb al eens het blok gesplitst om het ventieltje te vervangen (en kettinkje). Daarna was hij nog niet echt heel stil. Wel acceptabel.
Ik voel er niet zo veel voor om weer het blok te splitsen als ik er nog niet van overtuigd ben dat t dan echt over is.

Wat kan er mis zijn met de plunjer? Zijn krassen erg? Is t een idee/mogelijk er een handspanner van te maken?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Ben C50 »

Ik heb de ontsteking er af gehaald, en de plunjer heeft niet/nauwelijks weerstand als ik hem met de hand bedien.
Dat zal dan wel weer het ventieltje zijn ben ik bang.
Als ik het blok dan toch weer moet splitsen, kan ik meteen een paar andere puntjes aanpakken…

Heb ik hiermee nou gewoon pech of is het normaal dat deze maar een paar jaar/10.000km mee gaat?

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Dennis »

er staat me iets bij dat je er een imitatie plunjer in kon zetten die zelfspannend is, maar daar weten de bami professionals vast meer over te vertellen. Ik heb ook zo'n zelfspanner waarvan ik nog moet afwachten of hij het zal doen. Dus ik heb eigenlijk voor de zekerheid dezelfde vraag!

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Autospanner wil niet

Bericht door NIX »

Soms is de boring in het carter versleten en komt de olie er langs de plunjer uit. Er zijn 3 systemen met elk hun eigen setup die je liefst bij elkaar houdt, tenzij je weet wat je wil bereiken.
1. autospanner a la CD50 en vroeg C50 met grote veer en dichte plunjer en ventieltje naar de binnenkant onder de kruk. Geen boutje onder de ontsteking;
2. handspanner a la SS, latere C50 en de rest met dunne lange veren waarvan 1 in de plunjer, de stelschroef onder de plunjer en de vastzetschroef onder de ontsteking die op het schuine vlak van de plunjer de boel fixeert;
3. NT type autospanner die behalve op de C's ook op alle bami zit met de geperforeerde plunjer met kogelklepje onderin, dikke veer en drukaflaatboutje onder de ontsteking.

Wat sommigen doen, is een handspanner voorzien van een bamispanner. Vastzetboutje wordt dan afdichtboutje. Opletten dat de bout niet te lang is en je hebt weinig draad, dus doldraaien is een risico. Omgekeerd kan ook bij een versleten NT spanner, die vul je met handspannerspul en de afdichtbout vervang je door een langere bout met contramoer. Gaat soms daar iets zweten omdat in een ori handspanner die bout een O-ring heeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Ben C50 »

Dan staat mijn optie van een oud type autospanner vervangen door een bamispanner er niet tussen.

Iemand ervaring mee? Ik wil van dat ventieltje af.
Vanavond eens proberen...

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Ben C50 »

Het lukt bijna, maar krijg het gat van het ventieltje nog niet goed dicht. Iemand hier al eens iets slims voor bedacht zonder het blok te splitsen?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Ben C50 »

Gelukt! Ik heb nu een ot blok met een nieuw type autospanner, zonder het blok te splitsen.

Hij is eindelijk heerlijk stil.

Kan ik me in alle rust zorgen maken over de nieuwe (nu hoorbare) bijgeluiden...

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Autospanner wil niet

Bericht door NIX »

Hoe heb je dat ventiel dichtgemaakt?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Ben C50 »

Ik heb een rubber stop onder in de schacht van de plunjer gezet, dat is een rubber bus van 11mm hoog, die stroef in het gat gaat. Met de afsluitplug/bout heb ik hem het laatste stukje op zijn plaats gedrukt. Zodoende is het gaatje naar het ventiel nét dicht. Vervolgens de veer iets ingekort, waardoor die niet helemaal stijf op elkaar gedrukt kan worden door de plunjer. De NT plunjer heeft zo bewegingsvrijheid, en bouwt mooi wat druk op. Hij doet het zoals hij het moet doen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Autospanner wil niet

Bericht door NIX »

Ok, dan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Dennis »

Goed bedacht, die houd ik dan ook als backup. Wel opletten dat je rubber plugje tegen olie kan. Je had evt. een dikwandig olie slangetje ofzo kunnen gebruiken, die is hol, maar wel bestendig tegen olie en haal je er ook simpel uit indien nodig.

Groetjes
Dennis
''UNOX MAN''

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Autospanner wil niet

Bericht door Ben C50 »

Dat is precies wat ik gedaan heb.

Plaats reactie