1970 Dax loopt niet lekker
Geplaatst: 22 nov 2017 16:24
Beste liefhebbers,
Iets raars....ik heb mijn zoon zijn Dax een jaar geleden voorzien van een al gare 72cc cil/zuiger icm 49 kop en de brommer reed een km of 60-65, op zich prima.
Alleen werd een olieboot, dus ik dacht eens te kijken wat ik inmiddels `over`had in de garage.
En dat bleek een complete set van een S65 te zijn, incl alles, dus ook de nokkenas.
De boel gemonteerd, (erachter gekomen dat de distriketting aan zijn eind is, moet ik nog vervangen) en gekeken of de boel draaide, startte direct, maar hield op toeren flink in. Er zat een 70 sproeier in, daar maar een 75 voor geplaatst.
Hij start, maar wil voor geen meter......draait niet stationair meer, stijgt vrijwel niet in toeren, maar staat een soort van te stampen. is die nokkenas gewoon veel te heet? er staat geen nummer op, maar heb exact zo'n zelfde in een andere S65 kop, dus vermoed dat het de ori is....
Mijn probleem is dat ik zeer veel ervaring heb met standaard spul, en al vele keren een 72cc heb opgebouwd met de standaard spullen, maar nog niet met andere nokkenas e.d.
Specs Dax:
Vast vliegwiel ND
6V ontsteking
44mm CF130 zuiger met S65 cilinder (zelfs de olie-openingen waar normaal een massief gietijzeren rondje zit)
S65 cilinderkop
S65 nokkenas (wat qua ID opvalt, is dat hij tussen de nokken glad is)
Standaard luchtfilter (ook zonder geprobeerd)
Standaard ST70 uitlaat
Nokkenastiming is ok (daar leek het mij het meest op, alsof hij een tandje verkeerd staat)
Punten openen exact op F, ook met stroboscoop
Hoop dat iemand mij kan vertellen of hij/zij al direct een grote fout in de setup vindt.
Iets raars....ik heb mijn zoon zijn Dax een jaar geleden voorzien van een al gare 72cc cil/zuiger icm 49 kop en de brommer reed een km of 60-65, op zich prima.
Alleen werd een olieboot, dus ik dacht eens te kijken wat ik inmiddels `over`had in de garage.
En dat bleek een complete set van een S65 te zijn, incl alles, dus ook de nokkenas.
De boel gemonteerd, (erachter gekomen dat de distriketting aan zijn eind is, moet ik nog vervangen) en gekeken of de boel draaide, startte direct, maar hield op toeren flink in. Er zat een 70 sproeier in, daar maar een 75 voor geplaatst.
Hij start, maar wil voor geen meter......draait niet stationair meer, stijgt vrijwel niet in toeren, maar staat een soort van te stampen. is die nokkenas gewoon veel te heet? er staat geen nummer op, maar heb exact zo'n zelfde in een andere S65 kop, dus vermoed dat het de ori is....
Mijn probleem is dat ik zeer veel ervaring heb met standaard spul, en al vele keren een 72cc heb opgebouwd met de standaard spullen, maar nog niet met andere nokkenas e.d.
Specs Dax:
Vast vliegwiel ND
6V ontsteking
44mm CF130 zuiger met S65 cilinder (zelfs de olie-openingen waar normaal een massief gietijzeren rondje zit)
S65 cilinderkop
S65 nokkenas (wat qua ID opvalt, is dat hij tussen de nokken glad is)
Standaard luchtfilter (ook zonder geprobeerd)
Standaard ST70 uitlaat
Nokkenastiming is ok (daar leek het mij het meest op, alsof hij een tandje verkeerd staat)
Punten openen exact op F, ook met stroboscoop
Hoop dat iemand mij kan vertellen of hij/zij al direct een grote fout in de setup vindt.