NL SS50 claxon aansluiten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Mitlander
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 mar 2007 11:32
Locatie: Hilversum

NL SS50 claxon aansluiten

Bericht door Mitlander » 11 feb 2018 10:47

Hi,

Ik heb een SS50, waar ik na 19 jaar toch een keer een claxon op wil hebben. Hij heeft nooit een accu gehad, dus die ga ik aanschaffen. Electra is een lastig onderdeel van het sleutelen voor mij :| Ik zie nergens voorbereiding voor de claxon bedrading, dit zal misschien te maken hebben met de bel van vroeger? Hij heeft wel een toeterknopje op het stuur. Heb voor het gemak even de koplamp open gemaakt, waar moet ik beginnen?

Dank alvast!
Afbeelding

Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 715
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Re: NL SS50 claxon aansluiten

Bericht door iclaudius » 11 feb 2018 13:36

Dat is zoeken naar het bekende dingetje in de hooiberg.
Het enige wat je moet hebben is de + van de accu naar de claxon brengen, onderbroken door het claxonknopje aan het stuur!
Meet met een 6 volt lampje(of een spanningzoeker) de losse draden in je koplamp of er iets gebeurd (contact aan)als je op het knopje drukt.
Tis moeilijk alles op te typen nu...misschien ken je iemand die er iets verstand van heeft!

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1609
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: NL SS50 claxon aansluiten

Bericht door wim V8 » 11 feb 2018 13:41

Er staan in de FAQ toch wel bedradingsschema's?

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1609
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: NL SS50 claxon aansluiten

Bericht door wim V8 » 11 feb 2018 13:54

Ik heb even naar het schema gekeken.

Er komt een lichtgroene draad van de stuurschakelaar de koplamp binnen, die komt aan de claxon.
Deze draad verbind, als de schakelaar ingedrukt wordt de claxon met massa(-)
De claxon wordt dus -geschakeld.

In de koplamp zwerft ook een rode draad dat is accu+6v bij aangeschakeld contactslot. Deze rode gaat ook aan de claxon.
Op de claxon heeft dus constant +6v. en wordt met de -min draad(lichtgroen) geschakeld.
Deze rode draad heeft ook vertakkingen naar het neutraallampje de remlichtschakelaar het knipperrelais en de accu+ zonder tussenkomst van een zekering, deze zekering is in de min- draad(blauw) verwerkt.

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 11 feb 2018 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17150
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: NL SS50 claxon aansluiten

Bericht door NIX » 11 feb 2018 13:55

Precies, pak gewoon een schema uit de FAQ. Dan zie je dat de rode + is en de lichtgroene massa maakt op de min. Niets + onderderbreken dus, maar -.

En ik ben nog nooit een zekering in de - tegengekomen. De accu + wordt over het contactslot geschakeld. Anders zou je neutraallampje altijd blijven branden en je accu leegtrekken. Het eerste SS50 schema uit de FAQ is denk ik een M of K0 omdat daar licht en motor uit en accu min in het contact zitten, die moet je niet pakken.

Pak deze:
Afbeelding

Rood is geschakeld, rood/wit komt direct van de accu.
Kijk eerst even in de FAQ.

Mitlander
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 mar 2007 11:32
Locatie: Hilversum

Re: NL SS50 claxon aansluiten

Bericht door Mitlander » 17 feb 2018 08:28

Bedankt!! Ik ga volgend weekend ermee aan de slag.

Groeten

Plaats reactie