Pagina 1 van 2

Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 13:48
door Ben C50
Ik heb zelf een draadboom gemaakt met een 12v cdi ontsteking, een grote accu, een spanningsregelaar en wat verlichting. Nu was mijn witte draad uit de ontsteking stuk, dat wil zeggen, na een lasklusje kwam daar geen spanning meer af. Ik reed nu al jaren met alles op de gele draad (accu laden en verlichting).
Maar nu heb ik een nieuwe spoel. En heb ik weer spanning op de witte draad. Niet gemeten nog, maar daar ga ik van uit. Ik heb geen zin om de draadboom aan te passen, maar heeft het zin om de witte bij de gele te zetten? Heb ik dan meer vermogen? Op alleen de gele draad liep de accu langzaam leeg bij 80 watt verlichting. Het zou fijn zijn als ik iets meer vermogen had, en de accu iets minder snel leeg zou lopen bij groot licht.

Lang verhaal, maar de vraag is eigenlijk, kan ik de witte direct uit de ontsteking bij de gele doen voor meer vermogen dan alleen de gele te gebruiken?

Of denk ik te simpel?

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 14:12
door nielspbr
Je denkt te simpel. vierpinsregelaar inbouwen.

(of de spoel massavrij maken, maar dan trek je een heel andere pot met beren op de weg open)

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 15:20
door Ben C50
Die zit er al in

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 16:12
door MrSinga
wit gaat direct naar de gelijkrichter. Dus zo openwerken voor een nieuwe draad is dat toch ook niet?

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 16:20
door Ben C50
Wit bungelt nu al jaren los. Kan die dus nu beter ergens aan de vierpinsregelaar?

Nu zit de gele aan de regelaar. Misschien heb ik destijds de gele op de plek van de witte aangesloten op de regelaar omdat de witte niets meer deed?
Ik kan het me niet meer goed herrinneren.

Zitten normaal gesproken de witte en de gele aan de regelaar? Of alleen de witte en gaat de gele rechtstreeks naar verlichting oid?

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 17:17
door Ben C50
Even in de faq gekeken, en volgens mij hoort het zo te zitten dat de witte en de gele allebei een eigen ingang hebben op de regelaar. En dat geel een aftakking heeft voor wat accesoires?

Dan denk ik dat ik destijds de gele heb doorgelust naar de ingang van de witte? Of werkt het gebeuren ook zonder witte of gele draad aangesloten?

Het vervelende is dat ik ooit een hele draadboom heb gemaakt van 1 rol rode draad. En dat zit goed verstopt in de brommer. Heel gedoe dus om uit te zoeken hoe ik het toen gedaan heb en hoe ik het nu het beste kan oplossen, omdat ik nu ook gebruik wil maken van de witte. Als dat iets toevoegt

Ik heb in ieder geval alles aangesloten via de regelaar, normaal de rode draad dus. De gele aftakking heb ik niet.

Mijn vraag is nu: als ik de gele niet gebruik zoals die bedoelt is, voegt het dan iets toe als ik wit en geel samen aansluit op de witte ingang van de regelaar? En de gele ingang leeg laat? Kan dat?

En benut ik dan de meeste capaciteit van de spoel? Meer dan alleen alles op de witte (en dus daarna de rode) te laten draaien?

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 17:54
door NIX
In de eerste plaats komen wit en geel van dezelfde spoel, de gele is alleen halverwege afgetakt. (Bij een spoel van een puntenontsteking is de groene juist halverwege afgetakt). Zelf even checken door de spoel goed te bekijken.

De gele is voor de koplamp en is geregeld zodat hij het lampje niet laat ploffen. De witte wordt alleen gelijkgericht en zorgt dat de accu geladen wordt. Daar zitten de accesoires op en vaak ook de telleverlichting en achterlicht. Dat kan per draadboom/brommer verschillen. De witte wordt in hoofdzaak geregeld doordat de accu erop geladen wordt, maar vergeet niet dat de spoel halverwege ook door de gele afgeregeld wordt.

Ik weet niet hoe je je bedrading precies hebt opgezet, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 17:59
door Ben C50
Dank voor je reactie nix, ik heb mijn vorige bericht iets aangepast om de situatie te verduidelijken.

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 19:02
door NIX
Je kunt de gele en witte zoals bedoeld op de regelaar aansluiten, maar dan doe je niets met de gele, anders dan de helft van de witte afregelen. Ik zou de koplamp toch van de gele aftakken en de regelaar parallel aansluiten. Als ik je goed begrijp heb je je koplamp direct op de accu zitten, dat werkt niet omdat de lamp de accu harder leegtrekt dan de spoel kan bijladen.

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 19:57
door Ben C50
Dat is inderdaad wat er gebeurd. Daarom hoopte ik dat beide draden samen misschien genoeg power hadden om de accu te laden/vol te houden en het licht te laten branden. Zoals bij een auto zeg maar.

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 20:52
door nielspbr
Een auto alternator slurpt meer porrie als dat je blok kan leveren, dat is geen vergelijking.

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 22:13
door NIX
En waarom zou je je licht perse willen voeden met de accu?

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 22:19
door Ben C50
Dat wil ik niet pet se, maar zo zit het nu eenmaal, dus ik zocht naar de makkelijkste oplossing om nu geel en wit te benutten.

Ik moet dus toch maar gaan spitten in alle rode draadjes op zoek naar de + voor de koplampen. Dan die aan de gele zetten en de witte zijn eigen werk laten doen met de accu en remlicht en toeter en achterlicht.

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 14 feb 2018 22:50
door NIX
Yep. Of pak een andere kleur voor de wisselspanning.

Re: Geel en/of wit

Geplaatst: 15 feb 2018 08:20
door Ben C50
Goed idee

Hoeveel watt kan ik max laten branden op de gele?