Pagina 1 van 2

C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 19 feb 2018 20:25
door Joan
Beste leden,
Ik ben nieuw op dit forum en ben bezig met het restaureren van de c50 waar ik zelf op gereden heb en die mijn vader ooit in 1972 gekocht heeft.
Als de motor eenmaal even gelopen heeft, dan start hij met 1 ook.
Maar als hij een nacht stil gestaan heeft is het een drama. 20 keer trappen en wat geluk dan loopt hij.

Ik heb al heel veel vervangen maar zonder resultaat.
Nieuwe contactpuntjes, bougie, zuigerveren, revesie setje voor de carburateur, ontsteking met flitslamp afgesteld, condensator vervangen, kleppen gesteld, timing van de kleppen gecontroleerd, compressie gecontroleerd. Als die een nacht stil gestaan heeft ook gecontroleerd of de bougie vonkt. Alles lijkt goed. Ook voldoende benzine.

Als die loopt, loopt ie netjes. Naar mijn gevoel mist ie bij optrekken wat vermogen. Maar het is ook wel 20 jaar geleden dat ik er op gereden heb.
Wat kan dit nou zijn? Zie ik iets over het hoofd?

Groet
Joan

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 19 feb 2018 22:36
door NIX
De choke op de juiste wijze gebruiken en niet aan de gashandle lopen schroeven tijdens het starten.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 19 feb 2018 23:09
door iclaudius
En als je met de kick start; Zet dan eerst de motor tegen een compressie-slag aan, en geef hem dan een hele flinke kick! Dat hielp bij mij steeds.
Moet gewoon starten als alles goed is!!!!

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 20 feb 2018 19:37
door Joan
Dank jullie wel, voor de reacties. Maar bovenstaande methodes heb ik ook geprobeerd. Met choke zonder gas geprobeerd. Maar ook tegen de compressie slag aanzetten. Was ook bekend. Maar aanslaan ho maar. Na zo,n 20 keer kicken wil die nog wel eens starten. Soms wat hulp met remmenreiniger in de carburateur spuiten lukt het een stuk beter.
Heeft die eenmaal gelopen, dan geen probleem. Een keer kicken en lopen.
Ik heb zelf het gevoel dat bij het starten er te weinig brandstof de motor in gezogen wordt, of dat de vonk uitgeblazen wordt als ie koud is.
Kan alleen mijn vinger er niet op leggen.
Heeft iemand nog een tip, of komt het bekend voor.

Wat ik nog ga proberen om een aarde draad tussen motor en chassis aan te leggen. Alles is opnieuw gespoten, dus zou nog een spanningsprobleempje kunnen zijn. Gaat het niet, schaat het niet.
Alle tips zijn welkom.
Groet

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 20 feb 2018 20:56
door iclaudius
Aardedraad is wél een goede actie.
Zo'n vonk kan iid "uitgeblazen" worden onder compressie, dan lijkt het op een ontsteking probleem. Je kan ook eens een willekeurig andere bougie proberen, of een andere bougie-dop(als je dat hebt liggen?)
Duurt het ook lang als je hem (in 2e) aanduwt?
Zelfs je ontstekingsspoel kan slecht zijn...maar dan merk je het ook als ie warm is!
Een keer vind je het!!! Succes.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 20 feb 2018 23:30
door NIX
Choke erop, gas 1mm opendraien en op dat punt houden als je aantrapt.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 21 feb 2018 01:26
door Pds
aan lopen... start die zo

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 21 feb 2018 10:30
door wim V8
Een NGK bougie zonder "R" (=weerstand)in de typeaanduiding gebruiken en geen NGK bougiedop met weerstand gebruiken.
Zit de sproeier uit '72 er nog in?
Stel de carb even opnieuw af wat betreft de sproeier, de samenstelling van benzine is behoorlijk veranderd sinds de jaren '80.
viewtopic.php?f=54&t=51

Gr. Wim.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 21 feb 2018 12:45
door Ben C50
Blijft de nieuwe vlotternaald hangen?

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 21 feb 2018 17:59
door Joan
Hallo allemaal,

Even een update.
Bougie is nieuw. Moet wel even kijken naar type zonder r. Heb nog reserve bougies.
Bougie kap is nieuw en zonder weerstand.
Aarde draad aangebracht. Iets verbetering, aan duwen in z'n 2 ging nu ook. Nog niet van harte.
Maar hij sloeg aan en liep. Daarna is starten met de kickstarter een fluitje van een cent.
Sproeier is ook vervangen, oude sproeier geprobeerd maakt niet uit.
Vlotter blijft niet hangen. Vanacht benzine kraan open laten staan, paar druppels uit de overloop. Vlotter kamer is vol.

Iemand zij ontstekingsspoel, de spoel in de dynamo, wat kan daar aan defect raken ?
De spoel in het frame is vervangen.

Alle ideeën zijn welkom.
@Nix, choke en een beetje gas, of stationair een beetje sneller zetten heeft helaas geen effect.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 21 feb 2018 19:57
door wim V8
Alles nieuw gespoten.
Maakt de bobine goed massa met het kale metaal van het frame?
Als ie loopt zie je dan een vonk tussen de punten? Anders een betere condensator kopen.
Ja sommige nieuwe doen het zelfs niet.
Hoe kom je aan die nieuwe sproeiermaat?

Gr. Wim.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 21 feb 2018 21:19
door iclaudius
Ik had het over de spoel, die draden die om het metaal zijn gewikkeld, kunnen wel eens sluiting maken na verloop van tijd (mijn PC heeft het ooit gehad)...maar ik denk dat het daar niet aan ligt.
Je komt toch langzaam verder
Je hebt nieuwe zuigerveren gezet, staat de O op het streepje bij je distributieketting-tandwiel, en het vliegwiel op T ?

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 24 feb 2018 00:03
door Sann
Ik zou die carb ook ff in een ultrasoon badje doen. Weet je in ieder geval dat ie van binnen (zo goed als) schoon is. Kan nooit kwaad toch? Je hebt de ontsteking nagelopen: heb je ook een nieuwe bougiekabel? Die worden er met de tijd niet beter op. Vonken in open lucht is geen garantie voor vonken onder druk.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 24 feb 2018 10:34
door NIX
Het ding loopt en start warm wel goed. Ik zie hier steeds oplossingen voor danwel slecht lopen in zijn algemeenheid, danwel slecht lopen met warme motor. De vent moet gewoon leren hoe je een koude motor start.

Re: C50 wil koud zeer slecht starten

Geplaatst: 11 jun 2018 16:20
door Joan
Hallo allemaal,

Ben er even tussenuit geweest.
Inmiddels start probleem opgelost.
De pakking tussen de kop en de plasticplaat onder de carburateur was groter dan het gat.
Hierdoor ontstonden wervelingen. Vooral als hij koud was speelde dit op.

Dat is opgelost.
Nu heb ik nog het volgende. De carburateur heeft een nieuwe revisie set gekregen.
Hij start goed, loopt stationair ook goed.
Optrekken gaat ook goed.
Alleen top snelheid en naar deze snelheid komen dat gaat niet.
Net of hij wat mist. Ontsteking is in orde.
Ik heb het vermoeden dat de naald in de revisie set niet de juiste is.
Weet iemand welke naald (tekentje) er in moet zitten?
Het is een orginele Nederlandse c50.

Hoor graag van jullie.
Groet
Joan