Pagina 1 van 1

temperatuur waar meten en wat meten

Geplaatst: 19 apr 2018 14:22
door talin
ik heb mijn samengestelde DAX nu aardig aan het lopen en wil er woon werk mee gaan rijden maar een dag zoals vandaag vraag ik me af, dat grote voorspatbord dat hinderd het koelen van mijn cilindertje en kop wel erg.
dus ik wil gaan meten.

ik kom uit de 2takt racerij en zon productieracer werkt het beste bij een bepaalde temperatuur qua koelwater.
hell we meten zelfs de buitenkant cilinder, en olie temperatuur.

maar een luchtgekoelde 4takt, wat wil je weten en wat is de beste werktemperatuur?
ik had nog een simpele Stage6 meter liggen die toerental meet maar ook een temperatuur meter aan boord heeft.
maar waar "plak" ik de temp meter dan?
op de cilinder? maar dan zou ik ook de olie temperatuur willen meten.
en hoe kan ik dan alsnog wat qua koeling verbeteren?

uit de brommerracerij weet ik nog dat we gewoon windhappers van alu plaat aan de cilinder bevestigden.
later uit de racerij plakten we de koeler af met tape, daar waren betere radiatoren te koop die een betere opbrengst hadden dan de standaard.

er zijn simpele meters die je op je olievulpunt monteerd.

- wat is de beste werktemperatuur van de cilinder?
- wat is de beste werktemperatuur van de olie?
- waar meet jij mee?
- wat zijn de beter beproefde methodes om beter te kunnen koelen?
- waar is het beste punt om wat te meten?

Re: temperatuur waar meten en wat meten

Geplaatst: 19 apr 2018 15:15
door john
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... e&_sacat=0

dit gaat in je oliepijlstok gat.

tussen de 80 en 100 is prima van olie, maar zoals je op de meters kan zien zou 120 pas kritisch zijn...

je kan een oliekoeler er op monteren

https://www.google.com/search?q=honda+d ... 80&bih=661

als jij een standaard fabrieksblok heb zou ik me geen zorgen maken.

Re: temperatuur waar meten en wat meten

Geplaatst: 19 apr 2018 19:45
door nielspbr
Op en c of chaly zit dat blok ook nog een keer half afgeschermd door kappen. Je moet wel heel raar doen om een standaard 50 blokje zo heet te krijgen.
(Ok, met een foute carbu afstelling kom je al een heel eind.)

Re: temperatuur waar meten en wat meten

Geplaatst: 19 apr 2018 21:13
door NIX
En een veel te vroeg tijdstip. En veel te veel compressie.

Re: temperatuur waar meten en wat meten

Geplaatst: 19 apr 2018 21:25
door butt head
zo lang de olie niet 140 grade is kan je het gas open houden dan zal hij ook nog niet kapot lopen als je de afstelling goed is dan zou je een olie koeler kunnen overwegen.

een olie temp 80 tot 100 is ideaal tot 120 bij stevig gas geven hoef je ook geen zorgen te maken.

maar met een 50cc dan moet je hem wel heeeeeeeeel beroerd hebben af gesteld.


als je de goede sproeier bezetting hebt, ontsteking op tijd, en de olie huishouding goed hebt(zeef je schoon, centrifugaal filter schoon) dan heb je niets te vrezen.

in de cilinder rechter(koppeling) zijde heb je in de cilinder terhoogte van het onderste tapeind een rond giet stuk zitten die kan je door boren en een draad in tappen dan een voeler voor de olie temp er in draaien. er zijn ook van takegawa carterpluggen te koop waar je de voeler op kan monteren.
maar je kan ook zo wat john aan geef een olie tempratuur meter kopen en die in je vul plug draaien.

Re: temperatuur waar meten en wat meten

Geplaatst: 20 apr 2018 05:31
door MrSinga
Mijn opinie. Takegawa in olieaflaatbout is een grap. Als je rijdt zit die in de rijwind en toont ie sowieso pakken lager aan. Steek je dan ook zo’n metertje in uw carter zie je 2 serieus verschillende waarden. Van moment je stil staat, zie je die op de Takegawa oplopen naar de temp gaan van die in het carter.