Pagina 1 van 1

Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 05 mei 2018 08:50
door Sann
Even gekeken bij de FAQ maar kan hier niks over vinden.

Ik heb gisteren een nieuw achtertandwiel, band en ketting vervangen op mijn C50. Wat daarvoor optrad is er nog steeds: mijn kettingspanning varieert afhankelijk van het achtertandwiel. Dus bij bepaalde stand achtertandwiel is kettingspeling 3cm, draai achterwiel 180 graden is de kettingspeling 0,5cm etc. Lijkt mij dus dat het achtertandwiel niet goed gecentreerd is.
Er is ook zon systeem in de naaf met 4 rubberen dempers om de klappen van de ketting op te vangen. Ik heb er niet op gelet met monteren van het achtertandwiel maar valt deze nog beter te centreren op het wiel? Of moet ik het elders zoeken?

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 05 mei 2018 12:54
door ceedee
Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 09:22
door stoterstangen90
ceedee schreef: 05 mei 2018 12:54 Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.
Dat vind ik een rare conclusie.
Klinkt meer als een niet goed gecentreerd tandwiel, waarschijnlijk een productie onnauwkeurigheid. De uitgaande as van een AT of een gewoon blok verschilt helemaal niet qua constructie en lagering.

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 10:12
door Sann
Heb een jincheng schakelblok eronder hangen, denk dat ik maar even naar de uitlijning van t tandwiel ga kijken.

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 10:12
door Jurrien
Is echt alles nieuw? Dus de twee tandwielen én de ketting?

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 12:09
door wim V8
ceedee schreef: 05 mei 2018 12:54 Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.
Dat kan dus niet.


Maar je zou even moeten bestuderen hoe het zou kunnen gebeuren.
Even op de knieën naast de brommer, ontstekingskap er af, kettingkast er af.
En langzaam aan het wiel draaien of je iets vreemds ziet, en voelen of iets speling heeft.
Dan heb je het in enkele seconden gevonden.

Eivormige tandwielen, of excentrisch draaien van deze.
Speling achterbrug.
Blok los.
Speling achter(tand)wiel.

Gr. Wim.

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 12:16
door wim V8
Sann schreef: 05 mei 2018 08:50 Even gekeken bij de FAQ maar kan hier niks over vinden.

Ik heb gisteren een nieuw achtertandwiel, band en ketting vervangen op mijn C50. Wat daarvoor optrad is er nog steeds: mijn kettingspanning varieert afhankelijk van het achtertandwiel. Dus bij bepaalde stand achtertandwiel is kettingspeling 3cm, draai achterwiel 180 graden is de kettingspeling 0,5cm etc. Lijkt mij dus dat het achtertandwiel niet goed gecentreerd is.
Er is ook zon systeem in de naaf met 4 rubberen dempers om de klappen van de ketting op te vangen. Ik heb er niet op gelet met monteren van het achtertandwiel maar valt deze nog beter te centreren op het wiel? Of moet ik het elders zoeken?
Als je hem daarna dus nog een keer 180gr verdraaid dan is de speling dus weer terug op 3cm?

Heb je wel een stuk gereden? Dan weer spanning controleren, eventueel bij stellen. Ketting moet in het bovenste part met de motor in vrijstand 1cm omhoog en 1cm omlaag kunnen, zeker niet minder, iets meer mag.
Kijk ook eens hoe de spanning is als je er op zit, dat ie dan niet snaarstrak staat, anders moet de voorspanning iets minder.

Gr. Wim.

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 12:18
door ceedee
stoterstangen90 schreef: 06 mei 2018 09:22
ceedee schreef: 05 mei 2018 12:54 Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.
Dat vind ik een rare conclusie.
Klinkt meer als een niet goed gecentreerd tandwiel, waarschijnlijk een productie onnauwkeurigheid. De uitgaande as van een AT of een gewoon blok verschilt helemaal niet qua constructie en lagering.
Das waar, maar een ATblok loopt wat zwaar in zijn "vrij" daarom is soms de kettingspanning wisselend.

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 12:23
door NIX
Probeer eens het achtertandwiel een halve slag op de naaf te draaien. Het is blijkbaar onrond, maar het kan wat schelen.

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 06 mei 2018 12:59
door RaRe
Er kan nog speling op de achterbrugbussen zitten (dus dat je achterbrug scheef komt te staan).

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 07 mei 2018 19:45
door Sann
Ik ga vrijdag even kijken, kom er nog op terug

Re: Aandrijfketting strak/los

Geplaatst: 12 mei 2018 10:23
door Sann
Gisteren hebben we het achtertandwiel losgemaakt en geïnspecteerd op de draaibank [niet aangedreven]. Hierbij keken we naar de voethoogte van de tandwielen door een gefixeerd punt als referentie te gebruiken. Hier was uiteindelijk een verschil van ±0,5mm wat we hebben weten terug te brengen tot ±0,1mm door zacht te tikken tegenover de tanden met de grootste speling. Dit loste het probleem grotendeels op. De ketting spanning varieert nog wel, maar niet zo erg als in het begin. na een paar 100 km gaan we opnieuw kijken naar de set. Het kenmerkende 'op en neer geluid' van de motor door de kettingspanning is in ieder geval weg.