PC50 Blokrevisie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
VitanyLTD
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2018 20:53
Bezit: Mb50,
Pc50

PC50 Blokrevisie

Bericht door VitanyLTD »

Beste Forumleden,
Sinds kort zijn mijn vriendin en ik de trotse bezitters van onze tweede honda, de pc50.

In eerste instantie liep het beestje goed (tijdens de proefrit), eenmaal thuis aangekomen en een aantal kilometers later begon hij wat te sputteren, slecht te vonken (vooral als ie warm liep) en de bougie sloeg zwart aan.

Gezien de staat van de brommer hebben we het e.e.a. vervangen: de onderhand versteende benzineleiding, benzinefilter, bougie en bobine zijn vervangen en uitgesloten. Na het vervangen van de bobine had de brommer een betere vonk, maar nog steeds niet optimaal; dat kan ook kloppen want na een kijkje onder het vliegwiel troffen we slechte contactpunten aan.

Maar goed; ondanks alles liep de brommer slecht. Heb geen ervaring met kleppen stellen dus brommer naar de brommerboer. Die heeft voor ons de ontsteking en de kleppen goed gezet. En zo het wat was dat een verschil, de brommer heeft behoorlijk wat pit.

Nu komt het; ondanks de pit kreeg ik van de brommerboer te horen dat er erg veel speling op de krukas zat en dat een blokrevisie niet onverstandig was voor een betrouwbare werking.

Vanmiddag heb mij verdiept in de soorten speling, hoe en waar dit zou moeten zitten en wat de gevolgen zijn. Toen heb ik geprobeerd de speling op te meten (met vliegwiel gemonteerd en met een schuiflineaal).

Conclusie: als ik het vliegwiel naar me toe trek of van me af duw dan meet/voel ik een verschil van 0.5mm (axiaal?), het vliegwiel gaat op het draaien na verder geen kant op (op, neer, links, rechts.. Geen voelbare speling).

De bougie wil nog steeds wel eens zwart uit slaan, er komt zo nu en dan wat lichtblauwe rook uit de uitlaat en het luchtfilter is in elkaar geplakt door een beunhaas..

Wat is hier de beste plan van aanpak, heb ik de speling goed gemeten, moet ik me zorgen maken om de speling die ik heb gemeten en misschien nog wel de belangrijkste vraag; is een volledige blokrevisie nodig/verstandig?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door MrSinga »

Als je uw vliegwiel naar u toe kunt trekken, zijn het meestal de middencarters zelf die wat zijn ‘uitgesleten’. GB4-blokjes hebben daar extreem last van, OT’s veel minder (vandaar dat takegawa daar shimms voor heeft). Ik ben niet thuis in die pc50-blokjes dus geen idee of dit past.

VitanyLTD
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2018 20:53
Bezit: Mb50,
Pc50

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door VitanyLTD »

Ik zou dus kunnen overwegen om shimms te plaatsen (iemand enig idee of dit kan? moet ik dan opnieuw kleppen stellen e.d.?), is het in de tussentijd mogelijk om rustig rond te rijden op de PC50 of heb ik daar toch echt teveel speling voor?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door wim V8 »

Nee, een beetje axiale speling is wel goed hoor. Dat hebben ze nieuw ook.

Je carburateur heeft denk ik een revisie set nodig.
Waarschijnlijk is het rubber ringetje om de sproeier verteert waardoor hij benzine langs de sproeier aanzuigt hij daardoor te rijk draait.
Daarom is de bougie zwart.
Ook kan het rubbertje dat onder de sproeier in het vlotterbakje hoort te liggen weg/verteerd zijn waardoor de sproeier in combinatie met dat verteerde/verdroogde ringetje naar beneden kan zakken.
Welke PC50 heb je? Stoterblokje of bovenliggende nokkenas?
Zet hier eens een foto bij.
Je weet ook dat de choke naar beneden moet?
Peil je olie. Is dit zwart, ververs het. Het moet amber/gelig doorzichtig zijn.
Blauwe rook duidt meestal op olieverbruik, blauw/zwart een rijk mengsel.
Door olieverbruik slaat je bougie ook vet en zwart. Maar ook door een rijk mengsel zoals hierboven beschreven.
Dus vanachter de pc kan ik het niet uitvinden.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

VitanyLTD
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2018 20:53
Bezit: Mb50,
Pc50

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door VitanyLTD »

Bedankt voor de snelle reacties, we hadden idd door dat de knop omlaag gelijk staat aan choke uit. Kan een slecht luchtfilter de kleur van de bougie ook zwart maken?

ik ben na het lezen van jullie berichten meteen naar buiten gelopen om de olie te controleren. Die was zo zwart als roet, er zit onderhand nieuwe 10w40-4takt castrol power rs in. (Voor motoren, andere optie was olie die volgens de verkoper niet geschikt was).

Bij deze een paar foto's. De bougie staat 2x op de foto met verschillende belichting. We hebben net na het vervangen van de olie ongeveer 25km gereden; hij rookt nog wel een beetje (lichtblauw / grijs). Mss een zuigerveertje? Kan het kwaad?

https://drive.google.com/folderview?id= ... C8-OOtjZlz

Zit ook een geluidsfragment bij, dat gekke prutteltje tussendoor heeft ie sinds het opnemen nooit meer gedaan; dit is dus verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door wim V8 »

Ja een dicht luchtfilter zorgt ook dat de motor te rijk loopt en dus een zwarte bougie.
Maar als je zegt dat hij constant blauwig rookt, ook na een stuk rijden, dan komt er motorolie boven de zuiger, dan is de zuiger/cilinder toe aan een opfrisbeurtje.(ook hier wordt de bougie zwart van)
Dus honen en overmaat zuigertje. Setjes zijn kant en klaar te koop met inruil oude cilinder.

Echter zou ik het nog een paar honderd km aankijken, misschien moet ie nog wat loskomen, en peilen of er veel olie uit het carter wordt opgezopen.
Peilen doe je door de peilstok NIET in te draaien, dus let op anders rij je nu al met te weinig.
Er gaat al zo weinig in.

Je hebt dus een pc met een blokje met bovenliggende nokkenas.
Ik heb hem op marktplaats zien staan afgelopen weken.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door wim V8 »

pc50 marktplaats.jpg
pc50 marktplaats.jpg (88.27 KiB) 1596 keer bekeken
Je tankt wel normale benzine? Geen mengsmering?
Laatst gewijzigd door wim V8 op 08 jul 2018 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door wim V8 »

Rekje en juiste koplamp gemonteerd.jpg
Ik heb deze pas van marktplaats gehaald, wacht nu op kenteken.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

VitanyLTD
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2018 20:53
Bezit: Mb50,
Pc50

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door VitanyLTD »

We tanken euro 95 aan de pomp en we draaiden inderdaad iedere keer de pijlstok in tijdens het peilen; meer olie bij dus en het even aankijken (we krijgen geen roetvorming oid op de kleppen?). In tussentijd bestel ik een nieuw luchtfiltertje, zoiets is nooit weg en tegen de tijd dat er een andere cilinder op komt laat ik wel weer even wat van me horen.

Die blauwe pc50 hebben we volgens mij ook ook zien staan op marktplaats, wat een gaaf ding is het!

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door iclaudius »

Zeker gaaf zijn ze, ik rij dagelijks 25/40 KM met een PC (OHC)naar mijn werk...volg Wim zijn dingen maar op, dan komt het zeker goed..
Ik hou ook dit draadje in de gaten!!! Deze brommers zijn ijzersterk!!!

VitanyLTD
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2018 20:53
Bezit: Mb50,
Pc50

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door VitanyLTD »

Even een update: Het lijkt er op dan wim wel eens gelijk zou kunnen krijgen. 80km op nieuwe blokolie en de lichtblauwe rook is grotendeels weg, het blok verbruikt nauwelijks olie (we zien de stand op de peilstok niet dalen). Of dit blijvend is is de vraag natuurlijk dus we kijken het dus nog even aan
voor nu zijn de resultaten veelbelovend. ;-)

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: PC50 Blokrevisie

Bericht door plofkop »

De olie peil je niet door de stok in de draaien...

Je peilt hem door de stok uit te draaien, uit te nemen. Af te vegen en in te steken.
Je suis Chaly!

Plaats reactie