PC50 Blokrevisie
Geplaatst: 07 jul 2018 21:14
Beste Forumleden,
Sinds kort zijn mijn vriendin en ik de trotse bezitters van onze tweede honda, de pc50.
In eerste instantie liep het beestje goed (tijdens de proefrit), eenmaal thuis aangekomen en een aantal kilometers later begon hij wat te sputteren, slecht te vonken (vooral als ie warm liep) en de bougie sloeg zwart aan.
Gezien de staat van de brommer hebben we het e.e.a. vervangen: de onderhand versteende benzineleiding, benzinefilter, bougie en bobine zijn vervangen en uitgesloten. Na het vervangen van de bobine had de brommer een betere vonk, maar nog steeds niet optimaal; dat kan ook kloppen want na een kijkje onder het vliegwiel troffen we slechte contactpunten aan.
Maar goed; ondanks alles liep de brommer slecht. Heb geen ervaring met kleppen stellen dus brommer naar de brommerboer. Die heeft voor ons de ontsteking en de kleppen goed gezet. En zo het wat was dat een verschil, de brommer heeft behoorlijk wat pit.
Nu komt het; ondanks de pit kreeg ik van de brommerboer te horen dat er erg veel speling op de krukas zat en dat een blokrevisie niet onverstandig was voor een betrouwbare werking.
Vanmiddag heb mij verdiept in de soorten speling, hoe en waar dit zou moeten zitten en wat de gevolgen zijn. Toen heb ik geprobeerd de speling op te meten (met vliegwiel gemonteerd en met een schuiflineaal).
Conclusie: als ik het vliegwiel naar me toe trek of van me af duw dan meet/voel ik een verschil van 0.5mm (axiaal?), het vliegwiel gaat op het draaien na verder geen kant op (op, neer, links, rechts.. Geen voelbare speling).
De bougie wil nog steeds wel eens zwart uit slaan, er komt zo nu en dan wat lichtblauwe rook uit de uitlaat en het luchtfilter is in elkaar geplakt door een beunhaas..
Wat is hier de beste plan van aanpak, heb ik de speling goed gemeten, moet ik me zorgen maken om de speling die ik heb gemeten en misschien nog wel de belangrijkste vraag; is een volledige blokrevisie nodig/verstandig?
Sinds kort zijn mijn vriendin en ik de trotse bezitters van onze tweede honda, de pc50.
In eerste instantie liep het beestje goed (tijdens de proefrit), eenmaal thuis aangekomen en een aantal kilometers later begon hij wat te sputteren, slecht te vonken (vooral als ie warm liep) en de bougie sloeg zwart aan.
Gezien de staat van de brommer hebben we het e.e.a. vervangen: de onderhand versteende benzineleiding, benzinefilter, bougie en bobine zijn vervangen en uitgesloten. Na het vervangen van de bobine had de brommer een betere vonk, maar nog steeds niet optimaal; dat kan ook kloppen want na een kijkje onder het vliegwiel troffen we slechte contactpunten aan.
Maar goed; ondanks alles liep de brommer slecht. Heb geen ervaring met kleppen stellen dus brommer naar de brommerboer. Die heeft voor ons de ontsteking en de kleppen goed gezet. En zo het wat was dat een verschil, de brommer heeft behoorlijk wat pit.
Nu komt het; ondanks de pit kreeg ik van de brommerboer te horen dat er erg veel speling op de krukas zat en dat een blokrevisie niet onverstandig was voor een betrouwbare werking.
Vanmiddag heb mij verdiept in de soorten speling, hoe en waar dit zou moeten zitten en wat de gevolgen zijn. Toen heb ik geprobeerd de speling op te meten (met vliegwiel gemonteerd en met een schuiflineaal).
Conclusie: als ik het vliegwiel naar me toe trek of van me af duw dan meet/voel ik een verschil van 0.5mm (axiaal?), het vliegwiel gaat op het draaien na verder geen kant op (op, neer, links, rechts.. Geen voelbare speling).
De bougie wil nog steeds wel eens zwart uit slaan, er komt zo nu en dan wat lichtblauwe rook uit de uitlaat en het luchtfilter is in elkaar geplakt door een beunhaas..
Wat is hier de beste plan van aanpak, heb ik de speling goed gemeten, moet ik me zorgen maken om de speling die ik heb gemeten en misschien nog wel de belangrijkste vraag; is een volledige blokrevisie nodig/verstandig?